Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Beginner met olijf 3 jaren 1 week geleden #90941

  • Harold
  • Harold's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Forum bezoekers, ik ben nieuw hier dus hoop dat dit de juiste plaats is voor deze post. Als vers 50 jarige al jaren fan van bonsai, maar nog nooit verder gekomen dan deze op Kreta gekochte olijf. Altijd geprobeerd die klein te houden. Mag het dan de term bonsai dragen?

Ik hoor graag jullie meningen en advies hoe verder te gaan met deze boom. Ik zou deze graag in een nieuwe schaal zetten, misschien iets scheef zodat de onderkant van de stam (schors) mooier uitkomt? Ik had ook bijna de snoeischaar al weer vast om flink terug te snoeien en op zoek naar materialen en info kwam ik dit forum tegen.

Mocht er iemand in de buurt van Amsterdam advies willen geven dan kom ik graag eens langs :-)

Pot 18cm rond, 8cm hoog. Schors voet +/- 5cm hoog. Stam 2cm doorsnede, tot vertakking vanaf gond 12cm hoog.

Groet,
Harold

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Harold.

Beginner met olijf 3 jaren 1 week geleden #90944

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Harold,
welkom op dit forum van bonsai-liefhebbers.
Een leuk boompje heb je daar.
Om over een bonsai te mogen spreken, moet een bonsai wel aan een aantal criteria voldoen, er zijn veel regels zoals het type en grootte en zelfs kleur van de pot, die moeten in overeenstemming zijn met de boom.
De boom zelf ook, zichtbare wortels en wortelvoet, taps toelopende stam, plaatsing van de primaire en secundaire takken etc.
Ik denk dat we hier nog niet over bonsai kunnen spreken maar meer boom in pot, maar het gaat de goede kant op!
Ik zou de boom zelf ten 1e in een andere pot en net iets uit het midden zetten. Is dit trouwens een bonsaipot met drainagegaten?
Wat je zelf opmerkte om de boom iets scheef in de pot te zetten, zou ik zelf ook doen, goed idee!
Dan denk ik ten 2e, wat ik kan zien op de foto, dat er wat takken een iets andere positie moeten hebben en er moet aan de secundaire vertakking (kleine takjes) iets worden gedaan. Ook zie ik geloof ik op de foto net links van de stam een iets naar binnen groeiende tak. Het is wel een lekkere groenvuller voor de kroon, maar ik denk dat je andere takken moet laten groeien om de kroon te vullen.
Misschien dat er iemand anders reageert die je verder persoonlijk advies kan geven.

Succes en bonsaigroeten Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met olijf 3 jaren 1 week geleden #90950

  • Harold
  • Harold's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je Joop! Ik denk dat boompje in pot de juiste benaming is :-) En dit is inderdaad geen originele bonsai schaal. Ik heb er zelf een paar gaten in geboord.

Bijgaand nog 2 foto's uit een iets andere hoek.

Groet,

Harold

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts