Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nieuwe taxus 3 jaren 5 dagen geleden #91000

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

LucRoux schreef : Ook leuke projecten. Zijn dat die taxussen in die megakuipen achteraan rechts?


ehm.. ergens te koop neem ik dan aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 3 jaren 5 dagen geleden #91001

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef :

LucRoux schreef : Ook leuke projecten. Zijn dat die taxussen in die megakuipen achteraan rechts?


ehm.. ergens te koop neem ik dan aan?

Neen, Luc heeft ze zien staan bij mij toen hij is langs geweest voor een pot.
Ze stonden toen nog in grote kuipen en moesten nog verpot worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 3 jaren 1 dag geleden #91066

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
jammer hoor :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 3 jaren 17 uren geleden #91078

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
@LB
Van die taxussen zullen er wel verkocht worden, maar dan nadat ik er het dode hout heb opgemaakt.
En jij zult ze nu net willen om het dode hout zelf te kunnen maken neem ik aan?:)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 3 jaren 16 uren geleden #91082

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Diluca schreef : @LB
Van die taxussen zullen er wel verkocht worden, maar dan nadat ik er het dode hout heb opgemaakt.
En jij zult ze nu net willen om het dode hout zelf te kunnen maken neem ik aan?:)
Groeten Luc.


Ja, een dikke stomp waar alles nog moet.

Ik heb hier ook een paar bomen die vorig zomer uitgegraven zijn. Maar daar is altijd de balans tussen je rug, de grootte van de auto en de hoeveelheid wortels welke behouden kunnen worden het probleem. Bij deze bomen: Stonden in een haag, 10, 15 cm dikke stammen. Maar dan tussen 2 terassen in,waar de betonbandjes niet weg mochten. Dus effectief 50cm brede sleuf aarde om in te graven. Ik heb weinig hoop in het overleven. Ze tonen geen knoppen. Veel sproeien. Lichte bladmest en wachten. Sigh.

Maar komt vanzelf goed. Ik heb hier 6 taxussen staan welke mijn mishandelingen wel overleefd hebben. Maar dat loopt allemaal van mame tot net over chuhin formaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Nieuwe taxus 3 jaren 15 uren geleden #91083

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb het altijd voor de kleinere maten, maar deze dikke stomp nu moet ik toch zeggen dat heeft wel iets, ben er erg blij mee. Ik kijk er erg naar uit om ermee aan het werk te gaan. Ondertussen maar wat “boomstaren” :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 2 jaren 7 maanden geleden #92640

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Mijn eerste idee was deze een jaartje te laten staan om zeker te zijn dat hij goed hersteld was van zijn verplanting.
Hij heeft eigenlijk geen moment stil gestaan, en heeft op die 3 maanden uitlopers van 30 cm gemaakt, wat resulteerde in een grote groene bol. Een week of twee geleden dacht ik laat ik eens even kijken hoe soepel dat die uitlopers nog zijn en hoe ze ontspringen. Een groot aantal recht omhoog, of van onder de takken waarbij het al bijna onmogelijk was om ze nog een beetje horizontaal te plooien zonder te af te scheuren.
Dus maar eraan begonnen: alles wat verticaal vertrok vanuit de stam/tak er af, alles wat ik niet kon gebruiken ook en al de rest losjes bedraad en wat richting meegegeven.In totaal een dikke emmer scheuten eraf gehaald. ( ben vergeten een foto te trekken voor ik begon) Een paar takken ook al de bast van verwijderd. Heeft me toch in totaal een uur of 10 gekost, gespreid over 2 weken. Ziet er wel dadelijk anders uit.
Dit is nog niet het finale ontwerp maar gaat toch al in de richting die ik voor ogen heb. De onderste helft zit al redelijk goed, de bovenkant twijfel ik nog: ofwel een "klassieke" apex vanuit die ene dikke stam die omhoog gaat, ofwel een gejinde bovenkant met de takken errond redelijk vlak ( als een afgebroken top), ofwel een combinatie van beide samen met het tweede hogere deel/stam. Het takje wat er nog uit steekt ga ik laten groeien om later evt een grote uitstekende dode tak van te maken- kan altijd nog weg gehaald worden







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 2 jaren 7 maanden geleden #92641

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Ziet er goed uit, zo zie je maar dat een goed uitgegraven plant zich snel herstelt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 2 jaren 7 maanden geleden #92644

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Luc,
interessante stronk heb je daar. Naar mijn idee kun je daar best wel wat mee.

Ik begrijp dat je nog een beetje zoekende bent naar een definitieve vormgeving.
Als ik zo naar de foto's kijk heb ik ook een idee voor je. Misschien zeg je wel: "Neeeee"

Ok, ik denk zelf dat de boom het verdient om minder hoog te zijn dan je huidige ontwerp.
Wat ik zou doen: De meest lange tak en de meeste verticale takken weghalen, behalve op foto 3 de tak die rechts naast de langste tak staat. Daar de top van maken. Dan krijg je een mooie compacte boom met een heel krachtige uitstraling. Er groeien weer heel snel nieuwe takken overal zodat je makkelijk kunt selecteren en mooie plateaus kunt maken. Je kunt natuurlijk een paar stompjes van takken laten staan om daar jins van te maken.
Dit is even ruwweg mijn idee, er moet natuurlijk ook nog "even" wat gefreesd worden.
Ook is het nieuwe ontwerp afhankelijk van de nebari hoe die tevoorschijn komt.

Dit is mijn idee nav de foto's. Live zou ik misschien een andere visie hebben.

Ik ben benieuwd wat je er van maakt.
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe taxus 2 jaren 7 maanden geleden #92655

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

RvV schreef : Ziet er goed uit, zo zie je maar dat een goed uitgegraven plant zich snel herstelt.

Het feit dat hij eerst heeft kunnen uitlopen alvorens uit te graven, zal er ook wel mee te maken hebben, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts