Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ulmus en een Acer Sango Kaku 2 jaren 9 maanden geleden #92016

  • Looneytune
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw hier. Het is begonnen met dat ik mijn vader een Bonsai kado wilde doen.
Door het googlen e.d heeft het mijn interesse gewekt en natuurlijk het Mr. Myagi verhaal :).
Ondertussen heb ik wel al gesnuffeld op dit forum.

Het kan een lang verhaal worden, ook hopende dat dit het goede stukje forum is zo niet laat het even weten.

Heb de boompjes nu sinds Zaterdag 4 Juli dus pas een paar daagjes.

De bonsai komen van een Kweker.

Ik had immers wat vragen voor de medewerkers, de Acer Sango Kaku staat in Akadama. De Ulmus was ik vergeten te vragen uit enthousiasme, ik vermoed zelf een soort van Turf? Zoals op de foto het onkruid kan ik nog weg halen al denk ik dat er een kleine Ulmus tussen zit her en der.

Misschien hebben jullie er meer zicht op de foto of het puur onkruid is de ja de nee?

Verder heb ik het mos weg gehaald grotendeels bij de Acer alleen is daar nu een dun stukje wortel wat bloot ligt, kan ik die onbezorgd weg knippen? Deze zat verstopt in het mos.

Ik had veel vragen ook vragen waar ik me nu nog niet druk over hoef te maken werd er verteld.
Dat ik vooral niet te moeilijk moet denken zeker in het begin niet. Dat het even simpel gezegd gewoon simpel is " boom in pot " om mee te beginnen.

Ik heb nog niet heel veel gesnoeid alleen kroon van de Ulmus een klein beetje rond proberen te maken. + de Acer kleine bladsnoei ( Juli - Augustus ) om het ietsje uit te dunnen. Het grovere werk kan voor de Acer in November December? Dat is me via filmpjes niet 100% duidelijk.

Heb ook zeker nog geen vorm in me hoofd hoe ik het zou willen hebben. Eerste stap is denk ik kijken hoe alles groeit en welke kanten op en of hoe het reageert als ik iets weg snoei.


Zo ben ik ook vergeten te vragen hoe oud de bonsai's zijn ik vermoed zelf een jaar of 3 a 4?
Ook ivm verpotten?

Las ook over wortel snoei, anderzijds ook dat het als beginneling zoals ik :) :) niet of nog niet van belang is en dat ik het dan gewoon in een grotere pot kan zetten indien gewild. Durf ik ook nog niet aan. Ik kijk wel heeeeeel veel filmpjes op you Tube over deze 2 bonsai. Wanneer kan ik wel snoeien wanneer niet.

De ulmus was al zo met het wortel gestel, ik kan ze nog 2 jaar in deze bonsai potten laten zitten of moet ik al gaan nadenken over verpotten begin Lente 2022?

Ik heb hier op het forum ook iets gevonden over een vochtigheidsmeter.
Op internet wordt je helemaal plat gegooid met soorten grond die boom met deze grond e.d.

Nu las ik dat de Acer van zurige grond houd, ik las dat je dit kan doen door citroendruppeltjes toe te voegen aan het giet water?

Dat de zuurtegraad dan op 5,5 a 6 moet zitten voor de Acer?

Ik heb wel vast het volgende besteld :

Semaris Vochtigheidsmeters.
Een PH water meter voor de Acer
en 1 PH grond meter of heeft dat weinig zin met Akadama? De Akadama zat al in de pot.



Heb een balkon op het Westen de zon begint vanaf 13:30 met een streepje op het balkon vanaf 15:00 tot de zon ondergaat staat ie vol op het balkon.

Ik kan ze evt achter de bloembakken zetten indien ze meer schaduw moeten hebben en of minder wind vooral de Acer zover ik gelezen heb.

Hoor graag tips.

Bewatering :

De Ulmus gaf ik de eerste 2 dagen 2 daags water smorgens en savonds dit heb ik inmiddels al gereduceerd naar 1 keer per dag met deze temperaturen ( te bang ) dat ie anders mogelijk te nat staat dus laat ik de aarde iets droger worden ivm wortelrot en voel ik ook meermaals per dag hoe het met de droogheid zit.

De Acer geef ik wel 2 keer per dag water smorgens vroeg met opstaan voor het werk en later op de dag avonds als de zon onder gaat. Ik voel dan aan de Akadama of slaat de akadama water op? Het draineert wel goed vandaar 2 keer per dag water. De Acer wat ik lees / las houd niet van " natte voeten ".
Wat is te nat in dit geval met Akadama substraat?

Indien warmer dan uiteraard evt 3 keer zo ook de Ulmus indien gewenst.

Winter :

De Ulmus heb ik gekocht als binnen bonsai, deze moet dan in oktober november gelang het weer naar binnen.
Dit zou kunnen alleen niet echt een aanrader bij mij.

Het is hier zo goed geïsoleerd dat het standaard 21.5 a 22.0 graden binnen is zonder verwarming, ik heb wel een berging maar das op dezelfde etage en niet heel veel koeler. Het is niet echt bevordelijk dan loopt ie al uit in de winter? ivm de temperatuur?

Ik las iets over dat mensen dan een kasje maken.

Zou het bv ook afdoende zijn als ik 2 kartonnen dozen neerzet op het balkon voor elke bonsai 1 doos met stro?
Daar dan de bonsai op zetten ? Of moet ik dan de bonsai ook met stro aan de bovenkant bedekken tot aan randje pot?
Of moet er dan eerst nog een laagje schuim in de kartonnen doos?

Kan ik dan de doos met redelijk weer boven aan open zetten?
En als het vriest compleet dicht laten ? of krijg je dan schimmel vorming?

Voor de Winter dan een klein beetje water per dag ?


Het is een beetje veel, misschien wel voor het begin teveel, ik wil ze graag levend houden :)

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen en willen helpen.

Alvast bij voorbaat dank,


Groet Looneytune

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus en een Acer Sango Kaku 2 jaren 9 maanden geleden #92022

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Looneytune schreef : De Ulmus naar 1 keer per dag met deze temperaturen ( te bang ) dat ie anders mogelijk te nat staat
De Acer geef ik wel 2 x per dag water.
Voor de Winter dan een klein beetje water per dag ?

TLTR;
Daarom voor nu even de belangrijkste vragen;
Voor mij gevoel geef je te veel water, maar dat ligt ook aan de pot en standplaats en het weer.
Ik weet dus niet of de acer wel 2x per dag water nodig heeft op dit moment? (Met de wind van gister misschien wel, maar neem aan dat balkon redelijk beschut is?)
Heb je regen op je balkon? of alleen af en toe met bepaalde wind? Dus altijd met kraanwater watergeven?

Steek eens een satepriker in het substraat, en kijk even hoe nat die blijft na een dag. Watermeet aparatuur geen ervaring mee.
In de winter is de Acer bladloos, en zijn wortels nagenoeg niet actief. Bij mij staat deze buiten in de regen, en geef ik gok van okt tot maart geen water. 1x per week regen of wat sneeuw is dan genoeg. Maar ligt natuurlijk ook aan je balkon.
Als je zelf water moet geven dan eerder wat aan droge/vochtige kant houden dan nat.

Heb je wat foto van de boom, substraat?

Na het uploaden van de foto op invoegen klikken.

Mijn ervaring, meer de boom met rust laten resulteerd in een gezondere boom(inspecteren en controleren).
Geen onnodige verpottingen doen.
Niet met meststoffen experimenteren zeker niet overbemesten. (zie je geen groei, dan is er zo ie zo geen mest nodig).
Ga niet zelfstandig aan de PH rommelen. Meten is ok, maar de boom geeft zelf wel via het blad aan dat er iets niet goed is. bepaalde stoffen worden dan niet uit de grond opgenomen, en krijg je blad verkleuring).

Zeker niet het advies wat als eerst in een bericht wordt gezet aannemen en meteen naar te handelen op je boom(b.v. snoeiadvies etc., of het advies van mij over water geven... etc etc)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Looneytune

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus en een Acer Sango Kaku 2 jaren 9 maanden geleden #92024

  • Looneytune
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Het balkon is redelijk beschut wind vanuit het zuid westen zeg maar, balkon is vol westzijde.
Bonsai staan nagenoeg droog op een tafeltje, ze krijgen hooguit met wat zijwind wat druppels als het hard regent.

Betreft water ben ik mee aan het experimenteren voor de balans.
Ik moet wel met kraanwater ivm bovenstaande.

Ik dacht een foto toegevoegd te hebben, ik zal nog een poging doen en een nog kleiner formaat.

Betreft mest, ze groeien beide als een malle.

Ik heb kleine japanse vaste korrels heb nu 3 kleine korrels per bonsai was ook niet van plan bij te mesten wil wachten tot de korrels zijn opgelost en dan kijken hoe en wat. Zal tegen die tijd september zijn. Ik heb sws geen vloeibare en wil dat sws niet beide geven.

Betreft de PH ik probeer sws zo goed mogelijk te kijken wat de bonsai's doen momenteel dagelijks hoe het zoal groeit en of het nog goed gaat. Ben dan ook niet zo happig om gelijk met PH e.d te gaan spelen dat zijn dingen waar ik nog totaal geen ervaring mee heb.


Betreft snoei, dat is ook een reden waarom ik heel veel filmpjes kijk met hoe en wat precies, en handel ik ook niet direct op wat ik op internet zoal vindt en ben ik blij met een forum zoals dit :)

Dus eigenlijk is het gewoon goed kijken wat er gebeurt ?

Ze zien er naar mijn weten ook niet slecht uit momenteel

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren