Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nieuw in de bonsai wereld 2 jaren 2 maanden geleden #93630

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Nick1992 schreef : Na het lezen van jullie tip gelijk de bedrading van de bonsai afgehaald en helaas is was het eigenlijk al te laat om schade te voorkomen. Ik heb afgelopen zaterdag helaas niet hierop gelet met de aanschaf omdat ik me hier nog niet bewust van was dat het zo ver in de boom zal groeien.


De enige manier waarop een boom in vorm blijft, is door diktegroei. Die nieuwe groei legt de nieuwe vorm vast. Je zal dus altijd "ingroei" hebben, anders blijft het niet op zijn plek. Portos hebben daarbij het punt dat als je ze bedraad, ze het beste iets uitgedroogd zijn. Dan hjebben de cellen minder waterdruk, waardoor de takken niet breken bij bedraden. Dat betekent ook dat als je ze weer water geeft, de takken meteen dikker worden.
Ik zou me er niet te veel zorgen om maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nick1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in de bonsai wereld 2 jaren 2 maanden geleden #93634

  • Nick1992
  • Nick1992's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Is het in dit geval dan verstandig nu de bedrading eraf is de boom even een paar maandjes zo te laten en daarna opnieuw bedraden of kan dit al eerder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in de bonsai wereld 2 jaren 2 maanden geleden #93635

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou eerst ervoor zorgen dat je de boom leert kennen, en verzorgen. Voor veel mensen is verzorging van planten al lastig, gek genoeg. Anders ga je je later afvragen, als er iets mis gaat, wat je fout gedaan kan hebben.

Bonsai is een langzaam process van vele jaren. Een half jaartje gewoon de boom boom laten zijn vertraagd je niet. (als voorbeeld: Ik heb een sabina jeneverbes, gekocht in Feb 2020. Daar is nog geen draad in geweest. Ik heb me al die tijd gericht op puur de wortels gezond krijgen, voor ik een volgende stap neem)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nick1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in de bonsai wereld 2 jaren 2 maanden geleden #93636

  • Nick1992
  • Nick1992's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat lijkt me persoonlijk ook het beste. ik zal de boom gewoon de komende periode zonder bedrading laten staan en volledig focussen op de verzorging van de boom om deze beter te leren kennen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in de bonsai wereld 2 jaren 1 maand geleden #93830

  • Nick1992
  • Nick1992's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Nu een maand na dat ik ben gestart met de bonsai op de bovenstaande foto’s heb ik vandaag de Carmona een beetje uitgedund en wat takjes terug gesnoeid. Ik merk wel dat ik nog wat gevoel moet krijgen welke tak er moet blijven en welke terug gesnoeid moet worden vanwege licht. Maar dat zal met de tijd wel makkelijker worden. Ik zie in de malus die buiten staat al wel wat knoppen in de takken verschijnen en zitten de appeltjes nog steeds zoals ik ze kocht in de boom.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Nick1992.

Nieuw in de bonsai wereld 1 jaar 11 maanden geleden #94352

  • Nick1992
  • Nick1992's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
De Malus staat helemaal in bloei!Dit is mijn eerste buiten bonsai en een aantal maanden geleden als kale boom met een paar appeltjes gekocht. Mochten jullie nog tips hebben voor een betaalbare buiten bonsai die goed tegen hitte kan aankomende zomer hoor ik het graag. Het liefst 1 waar ook bloemen in komen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Nick1992.

Nieuw in de bonsai wereld 1 jaar 11 maanden geleden #94353

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Leuk boompje. Ik zou hem in de winter hard terug snoeien zodat hij niet te groot wordt en straks enkel bladeren en vruchten aan de uiteindes van de takken draagt zoals hij nu al een beetje doet. Azalea en rododendron zijn veel gebruikte planten voor bonsai al wel wat meer voor de gevorderde. Verder heb je nog wat lonicera (kamperfoelie) varianten die ook bloemen dragen die heel goed tegen zowel zomer als winter kunnen en bij uitstek geschikt zijn voor de beginnende bonsai Artiest.

Groetjes,
David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in de bonsai wereld 1 jaar 11 maanden geleden #94359

  • Nick1992
  • Nick1992's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tip ik zal hem zeker in de winter een stukje terug snoeien zodat hij ze energie kwijt kan in de Appels en blad betekend dit dat je een tak dan halverwege kan inkorten of moet het echt vanaf de stam?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw in de bonsai wereld 1 jaar 11 maanden geleden #94360

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Eind van de winter of begin van de lente is de beste tijd hiervoor. Ik heb bij mijn malus op elke tak terug gesnoeid op de eerste knop vanaf de tak maar er zijn mensen die hem ook zonder zichtbare knop ver terug snoeien omdat hij veel slapende knoppen heeft is de kans groot dat deze zullen zwellen en uitlopen. Het snoeien gaat wel ten koste van de hoeveelheid appels en bloemen die hij dat jaar zal hebben en ik zou ze dat jaar ook verwijderen om takzetting te stimuleren nadat ze uitgebloeid zijn.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nick1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

Nieuw in de bonsai wereld 1 jaar 11 maanden geleden #94361

  • Nick1992
  • Nick1992's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Goed om te weten ik zal later dit jaar hem terug snoeien zodat de tak groei gestimuleerd wordt.
Dan maar wat minder appels aankomend jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren