Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93729

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Onlangs kreeg ik een grote etui met bonsai-gereedschap en ben ik me onder andere hier ingaan lezen, en heb ik op YouTube veel bekeken van oa Herons Bonsai, bonsai empire en de absolute top editor Bonsai Releaf.

Gisteren ben ik in de auto gestapt en naar Nobilis(Ens, NL) gereden en is mijn bonsai avontuur dan echt begonnen. Na veel boompjes te hebben bekeken en mijn wirwar van informatie te hebben gebruikt om een geschikt boompje uitzoeken, heb ik gekozen voor een Juniperus chinenes itoigawa en een (als ik het goed heb onthouden) azalea.
Met een enorm enthousiasme werd ik door de heren van Nobilis te woord gestaan en voorzien van nog meer informatie.

Eenmaal thuis sta je er toch alleen voor als je de schaar er voor de allereerste keer in gaat zetten. Het valt als weegschaal zijnde nooit mee om keuzes te maken, en als ze zo definitief zijn zoals nu maakt dat het extra lastig. Maar het is natuurlijk een leerproces en daar worden ook fouten bij gemaakt. Er zullen nog meer takken af gaan maar ik ben er nog niet over uit welke, en of het er helemaal af gaat of dat ik er Jin van zal maken, keuzes keuzes keuzes.

Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag,
(aan de azalea heb ik niks gedaan)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93730

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
[attachment

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93731

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hai,

Leuk te zien dat je zo enthousiast begonnen bent.
Voor een volgende keer,.. Veel minder loof verwijderen. En denk 3D. Het doel is niet om een plat plaatje te maken met alleen een beetje loof aan het einde van kaler takken.

Misschien voor je weer aan een boom gaat snoeien en draden, de boom & het werk met een ervarene liefhebber bekijken? Ik denk dat je daar op lange termijn veel aan kan hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93732

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie.

Dat 3d denken heb je helemaal gelijk in, toen ik de foto van de zijkant maakte dacht ik al dat het zo niet helemaal de bedoeling is. Ik zal de takken wat meer naar voren buigen.

Het loof vond ik lastig omdat het op veel plekken nogal dicht begroeid was met takjes.

Ik zal eens kijken of er mensen met meer ervaring in de buurt van Zeewolde wonen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93733

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Een mogenlijk eind resultaat van dit boompje kan b.v. zoiets als hier onder worden.

Ik zal de takken wat meer naar voren buigen.

Inplaats van alleen naar voren te buigen, zou ik er wat interessanter bochten in maken.



Probeer ook wat foto's / voorbeelden op te slaan die je er bij kan pakken als je wat bochten wilt maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Skanti

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93738

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0


Ik heb denk ik de fout gemaakt door te snoeien naar hoe ik het ingedachte had zonder te kijken naar de mogelijkheden van de boom zelf, ik heb het nu een beetje veranderd.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93741

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Welkom op het forum en de bonsai hobby!
Je hebt twee leuke boompjes gekocht en je handen al flink aan het werk gezet zo te zien. Het begin van je vormgeving is er en het is nu zaak om de boom weer op krachten te laten komen. Je hebt al vrij drastische ingrepen gedaan vrij vroeg in het seizoen (winter) dus geef de juniper veel bescherming want er is nog steeds kans op vorst en zet hem uit de wind. Leuk dat je ook bij nobilis bent geweest, ze zijn op het moment bezig een vereniging op te starten waar je je aan kan melden. Misschien wel leuk om ervaringen uit te wisselen en wat workshops te volgen.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Skanti

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93742

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
De boompjes staan beide zo goed als uit de wind, en mocht er toch nog vorst komen kunnen ze de schuur in of naar de onverwarmde zolder.

Uiteraard heb ik me meteen ingeschreven voor de mailinglist, en ga zeker naar de workshop als het zo ver is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw op het forum en in de magische wereld van bonsai 2 jaren 2 maanden geleden #93743

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
[quote="Skanti" post=93742of naar de onverwarmde zolder.[/quote]

De onverwarmde zolder, is een absolute no-go area voor Junipers/Corniferen, vanwege droge lucht. De schuur is ok.
Azalea en Junipers kunnen wel vorst hebben, staat bij mij ook gewoon in de winter buiten. Maar dan geldt wel het volgende aangezien ze in pot staan. Zorgen dat de potten op de grond/ingekuild staan in de winter. Ingraven/inkuilen zorgt voor isolatie van de pot en wortels. En zoals Zatoicji zegt uit de wind houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren