Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

inheemse ulmus project bezem 2 jaren 2 maanden geleden #94087

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik geniet ook van dit soort projecten marco!
zoals ik al eerder aangaf groeit dit zo onwijs hard in de volle grond dat ik bang ben de wortels snel te dik worden om er een mooie nebari van te maken.
Het is slecht te zien op de foto maar rondom de stam zitten fijne worteltjes wat de uiteindelijke nebari moet gaan vormen mocht dit niet gaan zoals ik hoop dan heb kan ik als backup zaailingen van dezelfde zaden opkweken om de wortels te enten of ik kan evt nog net boven de wortels een marcot plaatsen echter eerst maar een goed groei seizoen en zorgen dat ik takken op de juiste plekken krijg :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

inheemse ulmus project bezem 2 jaren 2 maanden geleden #94097

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Juist in de volle grond, als ie hard groeit wil de boom snel wortels aanmaken; het aangewezen moment om dat bij te sturen. Meerdere kleine wortels geven de boom net zoveel sapstroom als 1 grote. Laat je dat op dat moment zijn gang gaan dan kiest de boom 1 of een paar wortels die hard mogen gaan groeien. Als je die in n later stadium gaat verwijderen dan zit je met lelijke snoeiwonden op de wortelvoet die haast niet meer te verwijderen zijn. bij bijvoorbeeld mijn Palmatum heb ik zeker 10 jaar voornamelijk aan de wortelvoet gewerkt, om die zo gelijk mogelijk te ontwikkelen. Hier ook n voorbeeldje van n zelkova van nu ong n meter hoog, die in n speciekuip staat. Vorige maand de nebari in wording aangepakt....
en hier een ander wortelvoet in wording..

De wortelvoet is in mijn optiek het eerste waar aan gewerkt moet worden, samen met verdikken van de stam.
Als ik nog n tippie mag geven: maak de chop in een ongelijke V-vorm, dat heelt mooier en geeft in de toekomst het meest natuurlijke stamverloop.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peanut

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

inheemse ulmus project bezem 2 jaren 2 maanden geleden #94104

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 109
Dit vindt ik een mooi vertoon van toegepaste techniek hoe je de wortelvoet op deze wijze ontwikkelt. Dit is dan volgens mij ook de typerende Japanse benadering van bonsai waarin de boom een vloeiend geheel vormt. Erg mooi. Mij spreekt echter ook de Chinese benadering aan waarbij ze de wortelvoet vrij onaangetast laten en juist de minder "mooie" kanten van de boom intact laten en soms zelfs benadrukken. Dit vormt mits goed uitgevoerd ook een mooi en natuurlijk ogend geheel waarbij een minder "perfecte" nebari juist aantrekkend werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

inheemse ulmus project bezem 2 jaren 2 maanden geleden #94108

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De manier van jouw zelkova en acer is de ebihara techniek marco dit ga ik ook nog wel eens proberen maar deze blijft nu in iedergeval twee jaar zo in de pot staan.
Ik heb nagedacht over een V cut maar ik ga het anders aanpakken.

Zodra ik uitlopers krijg ga ik het midden van de stam iets uithollen en als de primaire takken er zijn wil ik een v zagen tussen de takken ik heb van deze aanpak een aantal mooie progressies gezien en wil dit graag ook zo uitproberen.

Ik heb nog wel een paar iepen zaailingen staan kan er wel eentje op een plank in de grond zetten en beide manieren proberen haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

inheemse ulmus project bezem 2 jaren 2 maanden geleden #94109

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

dennisfranx schreef : De manier van jouw zelkova en acer is de ebihara techniek marco dit ga ik ook nog wel eens proberen maar deze blijft nu in iedergeval twee jaar zo in de pot staan.
Ik heb nagedacht over een V cut maar ik ga het anders aanpakken.

Zodra ik uitlopers krijg ga ik het midden van de stam iets uithollen en als de primaire takken er zijn wil ik een v zagen tussen de takken ik heb van deze aanpak een aantal mooie progressies gezien en wil dit graag ook zo uitproberen.

Hoe wil je zonder de uitlopers te beschadigen gaan zagen? De best geplaatste uitlopers ontstaan namelijk uit de laag cambium op de snoeiwond... Als ze daaronder ontstaan, op de stam zelf, dan zal t lastig worden om een natuurijk verloop te krijgen.

Ook je werkwijze mbt de wortelvoet lijkt mij niet echt de meest efficiente manier. Maar goed, niks moet natuurlijk, tis jouw project!B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

inheemse ulmus project bezem 2 jaren 1 maand geleden #94126

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb enkele weken geleden een paar ulmussen mogen uitgraven uit een voortuin. Het waren zaailingen van de straatbomen. Wat me direct opviel, was dat zij allemaal heel mooi gespreide wortels hadden. Is dat typisch ulmus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts