Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Fukinagashi van vijf jaar oude Picea kerstboom 1 jaar 10 maanden geleden #94738

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0
In mijn voortuin stond zo'n vijf jaar deze Picea kerstboom. Heb hem jaren zien groeien en besloot hiervan een bonsai te maken, aangezien de stam mooi dik is geworden.

Nu heb ik tijdens de creatie besloten er een Fukinagashi bonsai van te maken. Recht opstaand vond ik een beetje saai. Ik heb de stam voorzien van raffia. Het buigen van de stam gaat wat moeilijk, omdat de dikte van het draad te dun is. Daar heb ik denk ik wat dikkere voor nodig. Is het esthetisch gezien beter om de stam nog wat naar rechts te buigen? Of kan ik het rustig zo laten? Persoonlijk vind ik het wel mooi zo, maar heb niet veel ervaring met Fukinagashi. In de herfst wil ik al het draad verwijderen en draaiende deadwood maken van de stam. Vind de stam zelf namelijk nog wat saai ogen nu..

Als er verder verbeterpunten zijn hoor ik die graag!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fukinagashi van vijf jaar oude Picea kerstboom 1 jaar 10 maanden geleden #94739

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Werken met deze soort is kansloos: je kunt deze namelijk niet bedraden, want als je ze weer ontdraad dan blijven de takken niet permanent in die stand staan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fukinagashi van vijf jaar oude Picea kerstboom 1 jaar 10 maanden geleden #94740

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je wel voor je reactie. Is het totaal kansloos? Of kan ik er nog een raft style bonsai van maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fukinagashi van vijf jaar oude Picea kerstboom 1 jaar 10 maanden geleden #94745

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Wat Marco zegt klopt 200% maar kansloos vind ik de soort niet ik vind het net als beginner een leuke boom om aan te werken goed om op te oefenen, of het een top boom zal worden waarschijnlijk niet maar ik vind het persoonlijk een goede boom om bedrading op te oefenen (omdat je het meermaals moet doen) en zo kan je makkelijker leren uit je fouten, plus de takken zijn heel makkelijk om te buigen en zijn bijna niet te breken. En niet te vergeten er zijn hele mooie bonsai gecreëerd met deze soort (uiteraard door zeer ervaren mensen) dus mijn conclusie als je boom er niet beter van word, word je er zelf mss wel beter van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fukinagashi van vijf jaar oude Picea kerstboom 1 jaar 10 maanden geleden #94749

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Jason schreef : Wat Marco zegt klopt 200% maar kansloos vind ik de soort niet ik vind het net als beginner een leuke boom om aan te werken goed om op te oefenen, of het een top boom zal worden waarschijnlijk niet maar ik vind het persoonlijk een goede boom om bedrading op te oefenen (omdat je het meermaals moet doen) en zo kan je makkelijker leren uit je fouten, plus de takken zijn heel makkelijk om te buigen en zijn bijna niet te breken. En niet te vergeten er zijn hele mooie bonsai gecreëerd met deze soort (uiteraard door zeer ervaren mensen) dus mijn conclusie als je boom er niet beter van word, word je er zelf mss wel beter van.

Wil je efficient oefenen, dan kan je dat beter doen met materiaal wat wel geschikt is voor bonsai. Ik vind het anders net als n lekkere taart bakken die je niet kunt eten.. Je wilt toch beloond worden voor de moeite die je erin steekt?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb, WesleySeeuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fukinagashi van vijf jaar oude Picea kerstboom 1 jaar 10 maanden geleden #94759

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
[/quote]
Wil je efficient oefenen, dan kan je dat beter doen met materiaal wat wel geschikt is voor bonsai. Ik vind het anders net als n lekkere taart bakken die je niet kunt eten.. Je wilt toch beloond worden voor de moeite die je erin steekt?[/quote]

Zoals ik al eerder heb vermeld heb je 200 % gelijk, maar we zijn niet allemaal even ervaren en nemen soms foute beslissingen of kopen soms niet zo heel geschikte soorten voor bonsai doeleinden. Ik spreek dan vooral voor mezelf.. maar goed, we hebben de foute beslissing genomen en hoe kunnen we dan er eventueel toch iets van maken.
Er zijn voorbeelden genoeg van picea als bonsai dus er is zoizo een mogelijkheid denk ik dan .
Het is als nieuweling soms leuker om te horen dat "je hebt mss niet de beste beslissing gemaakt maar er zijn ...mogelijkheden
"
I.p.v gooi je boom in de vuilbak je kan hier niets mee doen :dry:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts