Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer beurgerianum 1 jaar 10 maanden geleden #94937

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Hallo allen,
Een tijdje geleden heb ik deze acer gekocht waar ik heel blij mee ben.

Vandaar ik een topic start voor deze boom.

Het enige wat ik tot hiertoe heb gedaan is de boom licht houden, het bladerdek was snel vol gegroeid met als gevolg dat er binnenin weinig licht kwam.
Dus heb ik al 2 keer uitgedund met als resultaat dat ik nu wel tevreden ben over de grote van het blad.

Deze foto is voor mij de voorkant, omdat hier de takken en de beweging in de stam het beste zit (denk ik)


De beweging in de stam vind ik trouwens wel heel leuk met een mooi taps verloop van voet naar top



De achterkant van de boom vond ik iets minder om 2 redenen
1. Omdat de takken nogal allemaal vrij naar omhoog gericht stonden (niet echt een probleem) dus heb ik met een spandraadje al 1 tak wat lager getrokken.
2. Er zit nogal een rare kronkel/verdikking aan de voet.
Jammer..




Zijn er mogelijkheden om die knobbel op de voet weg te krijgen ? Buiten de boom te marcoteren boven de knobbel.

Voor de rest zitten er hoger in een aantal heel rechte en rechtopgroeiende takken in de boom maar dat is nogal moeilijk om daar nu een goed zicht op te hebben wat daar mogelijk is, dus dat word iets om te bestuderen komende winter.

Groetjes jason

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 1 jaar 3 weken geleden #95903

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Jammer genoeg geen reactie gekregen op deze post, Maar toch voeg ik graag deze foto er nog bij. Ik kan er in elk geval van genieten hoe hij er momenteel bijstaat.


De onderste takken heb ik bedraad en wat meer naar beneden gebracht, bovenin heb ik takje verwijderd zodat ik wat meer ruimte kreeg om een andere tak wat te bewegen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 1 jaar 3 weken geleden #95907

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Is doe knobbel geen dikke wortel die vergroeid is met de stam?
Heb je hem al verpot om dit te kunnen bekijken?
Misschien kun je dit wel wegknippen.
Dit zal wrs wel een wonde geven, afhankelijk van hoe erg hij vergroeid is, maar als je hem dieper zet, kan je op (rond) die wonde wel wortels kweken denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 1 jaar 3 weken geleden #95908

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
hallo Jason,

kan op zich best een leuke boom worden. Hij heeft een leuke stamlijn en tapsheid en redelijk tot goed geplaatste takken.

Ik zou de boom, zoals ik er naar kijk om het beste eruit te halen, a.s. voorjaar, voor het blad uitkomt (nu is het te laat) uit de pot halen om te zien hoe het met de wortels staat.
Als de boom voldoende wortels over heeft als die vreemde vergroeiing weggenomen wordt, kan het misschien zelfs een interessant punt worden. Die "vergroeiing" zou zelfs gewoon een vreemd gegroeide wortel kunnen zijn!

Verder zou ik dan ook de boom iets naar rechts in de pot kantelen, dan komt z'n beweging mooier uit.
Ook zou ik de takken die je echt niet nodig hebt, zeker als de boom iets gekanteld wordt, gewoon wegnemen, omdat ze bv dan gezien de nieuwe stand teveel verticaal groeien.

Voorlopig niets meer aan doen, de boom lekker laten groeien en genieten.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 1 jaar 3 weken geleden #95912

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
@panda ik heb hem nog niet verpot dit staat op de planning voor volgend jaar. En dan zal het wrs duidelijker worden, ik heb die rare knobbel wel al vaker gezien bij de soort dus dacht ik mss dat het iets bekend was voor deze bomen.
Ik had ookal gedacht om de boom te marcoteren ter hoogte van de bult maar dan heb ik bang dat men eerste takken te kort bij de grond zullen zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 1 jaar 3 weken geleden #95913

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
@joop
Bedankt, de boom iets kantelen is idd mss een goede suggestie.
Wat bedoel je met als ik de vreemde wortel/knobbel zou weg halen dat het een mss een interessant punt word ?
Als ik dit weg zou nemen zonder de boom dieper te plaatsen (met oog op nieuwe wortels aan die wonde)
Word het dan niet een zwak punt i.v.m rotten omdat het zo kort bij de grond zit ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 1 jaar 3 weken geleden #95915

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Jason,

in de natuur hebben bomen ook wel eens een natuurlijke holte door allerlei oorzaken.
Als je dan de kant van de holte als voorzijde houd kan dat interessant zijn. Geeft ook ouderdom aan!
Je moet die holte dan ook bovengronds houden en er niet vanuit gaan dat daar nog wortels groeien.
Bovengronds zal er nagenoeg geen rotting optreden, zeker als je er 1 x per jaar een beetje jinseal opsmeert.
Ik zou de boom zeker niet dieper in de pot zetten.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer beurgerianum 5 dagen 15 uren geleden #96997

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46


Na een lastig groeiseizoen vorig jaar is er weinig veranderd aan de boom, de boom is wel verpot en heeft ook een nieuwe pot gekregen. Tot zover het nieuwe seizoen is loopt de boom wel vrij goed.

Hopelijk komt hij dit jaar terug wat op krachten

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren