Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95586

  • rorror
  • rorror's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb een 25+ jarige ilex crenata uitgegraven bij iemand in zijn tuin, afgelopen weekend. 70a80cm breed Het was een model met 3bollen, de bovenste twee heb ik weggehaald. Waren even groot als de onderste.

Nu was mijn eerste gedachte om er een bonsai van te maken, maar nadat ik de boom in het echt zag, twijfel ik of het haalbaar is. Heeft een kaars rechte stam. En bij de voet nagenoeg geen nabari. Is er niks mee te doen, dan hou ik het als een bol.Ik moet alleen nog even de stam iets inkorten zodat deze niet in het zicht zit. Als je zo'n bol nieuw koopt, ben je al snel 150a250euro kwijt. (als ik google mag geloven)
Pot is 40liter. Zal ook wel een maatje grotee mogen denk ik. Iemand ideeën wat er mee mogenlijk is?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95588

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Mogelijk zitten er onder de grond mooiere wortels voor een nebari. Met een rechte stam kan je voor bezemstijl gaan. Meer kan ik er met deze foto’s niet over zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95589

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Rorror,

ik sluit mij aan bij Reinier z 'n idee.
In het voorjaar kun je de nebari misschien iets bloot leggen om een beter toekomstbeeld te hebben.
Ik dacht zelf ook aan een bezem, maar ik zie tevens naast de hoofdstam een 2e dunnere stam. Mischien kun je met die combinatie een moeder-dochter van maken?
Je zult iig de bol een beetje moeten "openmaken " om te zien hoe de takken zijn opgebouwd en later een selectie moeten maken.

Als je de boom in z 'n geheel vanaf de zijkant wil fotograferen, kunnen we beter zien hoe de verhoudingen zijn van stam en bol en de totale hoogte van de boom.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95598

  • rorror
  • rorror's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Zal aankomend weekend overdag eens foto's maken van de binnen structuur.

Dit is ongeveer hoe jullie bedoelen? (de top dichter begroeid zodat de wond niet zichtbaar is.


Heb al wel "wat" voorbeelden verzameld over hoe ik het eventueel moet aanpakken.
Stap1

Stap2

Stap3


Een stijl wat wat dichter gegroeid is vind ik ook wel wat hebben:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95617

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
De eerste opties die je toont is geen bezemstijl, dat is meer de laatste foto.
De eerste optie kan natuurlijk wel maar als er echt geen tapsheid inzit lijkt het mij niet zo mooi.
Hopelijk kun je het wat beter op de foto krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95618

  • rorror
  • rorror's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ah ja, ik zie het verschil tussen de twee nu.

De stam heeft nagenoeg geen tapsheid. Er is ruim 100cm afgezaagd wat er nog boven zat. Kreeg hem anders niet mee in de Kia picanto.
Daarom heb ik een voorbeeld gezocht van een project van een ander waar ook geen tapsheid in zit. De buxus van de 3stappen hierboven, 3de stap zou voor mij een redelijk resultaat zijn waar ik blij mee zou zijn.

Zaterdag of zondag de foto's nemen. Door de weeks alleen thuis als het donker is. Gelukkig worden de dagen alweer langer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95647

  • rorror
  • rorror's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Aantal foto's van binnen structuur.
Stam is niet geheel kaarsrecht, zit een beetje een bocht in.

Denk wel dat ik meer moet snoeien om het beter op de foto te krijgen. Fotos nemen en takken tegelijkertijd vast houden is niet heel gemakkelijk.










Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95649

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Als ik naar de vierde foto kijk kan je er prima een bezemstijl van maken, alleen weet ik niet of het leuk is met de kleine ernaast.
Ik denk wel dat je nog wat meer tapsheid krijgt als je wat grond verwijderd. Misschien zie je dan ook beter of de kleine een losse plant is of niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex crenata 1 jaar 3 maanden geleden #95652

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Rorror,

ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken welke stijl je wilt hebben met deze boom.
Naar mijn idee heb je niet zo heel veel keus en zul je moeten kiezen tussen een bezem of een "moeder-dochter ".

Voor de bezem:
Ik zou beginnen de stam door te zagen op het punt waar hij een kromming krijgt.
Verder, van de takken die dan overblijven en dat zal niet zo heel veel zijn , alle takken verwijderen die vrijwel verticaal omhoog of omlaag gaan, alsmede naar binnen groeiende takken.

Voor de moeder-dochter:
bijna hetzelfde verhaal, je hebt al een mooie voorbeeld-tekening.
Misschien moet je nog wel de dochter iets verder van de moederstam zien te krijgen, door haar er vandaan te duwen en een stukje hout oid. er tussen te plaatsen.

En dan in een flinke kist plaatsen, vanaf het voorjaar als de boom een poosje daarin staat flink bemesten en over een paar jaar zien we wel verder.
Misschien tussendoor, als de takken erg lang worden, goed terugsnoeien om een nieuwe groeirichting van de tak te krijgen wat een meer natuurlijke richting en uiterlijk zal geven voor de toekomst.

Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts