Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Langdurig Eik project 1 jaar 3 maanden geleden #95701

  • JosvanE
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Hallo iedereen,

Hierbij een Eik die ik voor een mooie prijs heb kunnen kopen. Dit wordt een langlopend project. Zoals ze te zien op de foto heb ik een hoop takken eraf gezaagd waarvan ze niet gewenst waren. Daar mogen nu nieuwe takken ontspruiten. Een aantal jonge, kleine takken onderin heb ik laten staan zodat deze verder kunnen groeien en daarvan kan ik de goede altijd nog aanhouden. De top heb ik sterk uitgedund en een tak laten staan voor een goede tapsheid. Ik heb er een draaiing aan gegeven die meegaat met de beweging die de boom al heeft. Mocht het rechte stuk toch niet mooi zijn kan ik altijd weer meer inkorten en met een nieuwe top verder gaan (cut and grow).

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover en of jullie nog tips of opmerkingen hebben. Altijd leerzaam!

PS: de kist verdiend geen schoonheidsprijs, maar het is allemaal resthout, anders moest het weg. Het dient zijn doel verder.

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Langdurig Eik project 1 jaar 3 maanden geleden #95702

  • JosvanE
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Langdurig Eik project 1 jaar 3 maanden geleden #95703

  • JosvanE
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11


Helaas lukt het invoegen niet in een keer (bestand te groot?)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Langdurig Eik project 1 jaar 3 maanden geleden #95704

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Jos,

een prachtige stam en met goede verzorging een mooie toekomst.
Heb je al iets gezien van de nebari?

Als ik je een advies mag geven, zou ik de afgezaagde stompjes met een knobbeltang nog korter maken en iets laten verzinken in de stam, dan heb je daar geen last meer van als daar weer takken gaan groeien.
De nieuwe takken gaan straks als het goed is onder andere precies naast de wonden groeien van die stompjes, vandaar! Komt omdat daar veel groeihormonen zitten.

En met je kist is niet mis mee hoor.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Langdurig Eik project 1 jaar 3 maanden geleden #95705

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Ik zou die top nu al wegnemen en het kleintje die ernaast zit bedraden en een mooie beweging geven.
Dat recht stuk zal nooit mooi zijn bij deze stam.
En ook alle bladeren afhalen zodat de knoppen meer licht krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Langdurig Eik project 1 jaar 3 maanden geleden #95706

  • JosvanE
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Hallo Joop en Tom,

Bedankt voor jullie feedback. Hier ga ik mee aan de slag.

Joop, de nebari heb ik nog niet kunnen zien. Hij was redelijk diep opgepot en wilde de wortels nu niet teveel verstoren. Er zitten wel een paar wat lelijkere dikke wortels die in een aantal stadia verwijderd zullen moeten gaan worden. Aan de hand van de stam en de redelijk heftige 'cuts' verwacht ik dat dit de voorkant gaat worden. Als de nebari anders doet uitwijzen zal ik daar later naar kijken. Voor nu mag die een paar jaar goed gaan groeien.
Ik zal op jouw advies de stompjes gaan innemen met een knobbeltang. Dit durfde ik niet en ben blij dat je hebt gezegd het te doen.

Tom, ik was er al bang voor dat dat rechte stuk niet mooi zou zijn inderdaad. Zoals je ziet heb ik een tak daar net boven al draaiing gegeven met draad, maar je blijft dat rechte stuk eronder houden. Dat takje ernaast waar je het over hebt is inderdaad een optie, maar deze bast is helaas beschadigd geraakt met de zaag tijdens het wegzagen van grote takken. Het verloop van het rechte stuk met de stam eronder is wel erg mooi. Misschien dat ik hem alsnog kort afzaag net boven een knop zodat er een nieuwe scheut komt uit het dan zeer korte rechte stukje. Ik houd in ieder geval die tak wel wel waar je het over hebt. Weghalen kan altijd.
Van het voorjaar zal ik wat foto's maken als deze uitloopt.

Nogmaals dank voor jullie feedback :)
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts