Onderwerp:

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62684

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om een deel van mijn collectie bomen op de foto te zetten. Ik ben begonnen met de kleinste bomen te fotograferen.

Ik ben al heel wat jaren bezig met bonsai. Niet professioneel, maar als hobby. Ik rommel altijd maar wat aan. Mijn boompjes zijn leuk om te zien maar zijn niet zo mooi als de bomen die ik op internet zie. Maar ik heb plezier in mijn hobby, dat is het belangrijkste.

Ik hoop dat jullie wel kritisch zijn, zodat ik ze wellicht naar een hoger niveau kan brengen. Nu ik ze op de foto heb gezet zie ik ook al gelijk waar veel verbeterpunten zitten. Ik hoor graag jullie mening.

Bijlage Bonsai_28-02-20174-border.jpg niet gevonden


Berberis thunbergii 'bagatelle'. Deze heb ik laatst op de kop getikt in een tuincentrum. Ik wil er een Shohin van maken.


Deze Cotoneaster horizontalis heb ik al even in bezit. Ik zie dat de takkenstructuur nog niet helemaal mooi is. Hij is met de laatste vorst wel helemaal bruin geworden en is uitgevallen (vergeten binnen te zetten). Ik hoop dat hij niet dood is.


Ligustrum ovalifolium 'Aureum' Ook deze heb ik laatst aangeschaft om als Shohin te ontwikkelen


Alnus X Spaethii Tja wat moet ik hier van zeggen. Ooit begonnen om als bonsai te trainen. Maar door het grote blad is dit best moeilijk. Uit wanhoop heb ik hem toen helemaal terug genomen en als knotboom gaan trainen. Ik weet niet of het wat wordt. Jullie nog ideeen?



Gingko biloba Ook deze heb ik al enige jaren in training maar er zit geen groei in. Hij komt in blad, maar daar is ook alles mee gezegd. Hij heeft hiervoor in een grotere pot gestaan en daarvoor in een nog grotere. Maar dat hielp niks.



Acer palmatum als zaailing opgekweekt. Onlangs opgepot. Ik wil hem als kleine bonsai gaan trainen.


Olea europea Tja, weer zo'n tuincentrum boompje. Leuk om erbij te hebben, maar ik zie hier nog niet echt een bonsai in.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by de Greef.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62720

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk dat je een deel van je colectie toont.

Iets wat mij opvalt is dat je niet het maximale uit je bomen haalt. Alles lijkt met snoeien gevormd te worden. Als je meer met draad werkt, en de taken wat bochten geeft in plaats van de knikjes die je nu krijgt met rechte takjes, wwordt het denk ik nog mooiere bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62733

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Dat heb je heel goed gezien. Ik ben van het principe groei en snoei en gebruik dus zelden draad. Dat heeft wel zijn beperkingen. Maar ik zal je tip opvolgen. Moet eerst wat nieuw draad aanschaffen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62742

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
ik lsuit mij bij lb aan, ik denk dat er meer uit je bomen te halen is door ze te bedraden.

Je bent iig goed bezig, bedankt voor het delen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by paulsteenaart.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62757

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De Acer palmatum op steen.
Als de wortels niet nauw op de steen aansluiten zal dat mijns inziens een storende factor blijven. De wortels dienen met de steen 'vergroeid' te zijn. Maar wie ben ik als je het zelf mooi vindt?
Boom kan ook later nog gemarcotteerd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62767

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Ivan schreef : De Acer palmatum op steen.
Als de wortels niet nauw op de steen aansluiten zal dat mijns inziens een storende factor blijven. De wortels dienen met de steen 'vergroeid' te zijn. Maar wie ben ik als je het zelf mooi vindt?
Boom kan ook later nog gemarcotteerd worden.


of een seizoen (of twee) in een grote pot zetten en door laten schieten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62821

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Nog eentje uit mijn collectie. Een Metasequoia glybtostroboides 'Matthaei Broom'

Vorig jaar tegenaan gelopen in een kleinen bloemenzaak. Direct in volle grond gezet en flink laten doorschieten. Hij was gigantisch gegroeid en flink dikker geworden. Dit najaar besloten om hem in een pot te zetten om aan de verfijning van de takken te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62822

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Nog eentje uit mijn collectie. Een Metasequoia glybtostroboides 'Matthaei Broom'

Vorig jaar tegenaan gelopen in een kleinen bloemenzaak. Direct in volle grond gezet en flink laten doorschieten. Hij was gigantisch gegroeid en flink dikker geworden. Dit najaar besloten om hem in een pot te zetten om aan de verfijning van de takken te werken.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by de Greef.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62913

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Nog een wat grotere boom uit mijn collectie. Een Larix die ik al enige jaren aan het opkweken ben. Ik denk dat ik hem te vroeg ben gaan opbouwen, want de stam had nog wat dikker gemogen. Echter als ik hem nu laat doorschieten in de volle grond dan worden de takken te dik en de snoeiwonden te groot.

Het grootste probleem van de boom zit hem denk ik in het voetje. Ik heb dit nu opgelost met een paar stenen om hem zo in 'evenwicht' te brengen. Ik denk niet dat hij ooit een high value boom wordt, maar het is er wel eentje waar ik van geniet. Hij groeit gretig en heeft mooie herfstkleuren.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62914

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Msh een idee om hem wat te kantelen naar links (weg van de wortel die zichtbaar zijn)?
Een shakkan.
Bij deze stijl heb je maar wortels aan 1 kant van de boom, dacht ik.



Zoals de foto, maar de andere kant op, he.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren