Onderwerp:

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62920

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Idd aan een kant zijn de wortels dikker maar dat zegt niet dat de andere kant geen heeft maar wel een goede overweging tom !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62925

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

de Greef schreef : Nog eentje uit mijn collectie. Een Metasequoia glybtostroboides 'Matthaei Broom'

Vorig jaar tegenaan gelopen in een kleinen bloemenzaak. Direct in volle grond gezet en flink laten doorschieten. Hij was gigantisch gegroeid en flink dikker geworden. Dit najaar besloten om hem in een pot te zetten om aan de verfijning van de takken te werken.


Denk dat deze boom baat heeft bij een goeie takselectie. De takken moeten in een soort wenteltrap om de stam heen omhoog lopen. Bij tegenoverelkaarstaande takken moet je er dan eentje wegsnoeien.

Geldt ook voor die lariks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #62927

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8

marcellucas schreef :

de Greef schreef : Nog eentje uit mijn collectie. Een Metasequoia glybtostroboides 'Matthaei Broom'

Vorig jaar tegenaan gelopen in een kleinen bloemenzaak. Direct in volle grond gezet en flink laten doorschieten. Hij was gigantisch gegroeid en flink dikker geworden. Dit najaar besloten om hem in een pot te zetten om aan de verfijning van de takken te werken.


Denk dat deze boom baat heeft bij een goeie takselectie. De takken moeten in een soort wenteltrap om de stam heen omhoog lopen. Bij tegenoverelkaarstaande takken moet je er dan eentje wegsnoeien.

Geldt ook voor die lariks


Bedankt voor de goede tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #63573

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Hoi allemaal,

Hierbij de laatste deel van mijn collectie die ik op de foto heb gezet dit voorjaar. Mijn andere bomen zijn nog niet foto waardig of zijn te zwaar om te tillen. Ik hoor graag wat jullie als experts ervan vinden. Ben eerlijk en kritisch. Ik wil graag leren. p.s. het zijn foto's van voor de voorjaarssnoei.

Larix Kaempferi mini groepje. Vorig jaar de vijfde boom plots gestorven, midden in de zomer. Besloten hem een tweede leven te geven op de grond.



Mijn oudste bonsai, ook een Larix. Deze foto is nog van voor de snoeibeurt.



Mijn nieuwste aanwinst. Een Aesculus hippocastanum. Zelf gezaaid en in volle grond vele jaren groei en snoeiwerk verricht. Nu tijd voor verfijning van de vertakking.



Mijn Acer campestre. Lange tijd geleden gekocht bij Bonsai Grashoek. Hij heeft vele gedaantes gehad. Begonnen als meerstamming, maar uiteindelijk toch voor 1 stam gekozen.



Carpinus betulus. Ooit ergens op de kop getikt en in de volle grond gezet. Eigenlijk besloten dat het nooit wat zou worden. Maar dit jaar zag ik toch potentie in de boom.



Fraxinus excelsior. Al vele jaren in training. Een niet veel voorkomende bonsai soort vanwege het grote blad. Hij verdraagt bladsnoei erg goed waardoor de bladeren redelijk klein zijn geworden.


Ulmus minor vlot. Aantal jaren geleden uit de grond getrokken in het plantsoen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by de Greef.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #63576

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Gaaf man! Je kastanje en larixen vind ik erg mooi.
Hoe krijg je kleine blaadjes op de fraxinus? Hierzo zijn die bladeren net zo groot als m'n hoofd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #63583

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
het larix bosje vind ik niet zo, de bomen staan me wat hoog en die dode stam is het ook niet voor mij. oogt te natuurlijk.

De larix met dubbele stam vind ik echt een gaaf boompje, denk dat als je die komende tijd bedraad en vormt die nog beter kan worden.

3e soort zegt me niks, maar leuk dat je die zelf heb opgekweekt uit zaad. lekker dikke stam en leuke voet.

4e acer vind ik niet zo speciaal, allemaal een beetje te horkerig, onnatuurlijk. wel gaaf potje!

Carpinus, niet veel zinnigs over te zeggen takken zitten vrij hoog, voorlopig nog veel werk.

Fraxinus, deze zou ik dieper planten als het kan, zodat de wortels links niet zo uitsteken. de tak recht naar voren zou ik verwijderen. wel dik stammetje, die met de jaren wel leuk kan vormen denk ik.

Ulmus, dit vind ik ook wel een leuk projectje, vertakkingen bouwen. ik zou deze ook weer iets dieper planten als het kan, en vraag me af of deze niet mooier in zn pot staat als je deze een beetje naar voren kantelt zodat je meer op het vlot kijkt :)

ik ben geen expert, ben ook nog niet zo lang bezig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #63765

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8

MaartenPan schreef : Gaaf man! Je kastanje en larixen vind ik erg mooi.
Hoe krijg je kleine blaadjes op de fraxinus? Hierzo zijn die bladeren net zo groot als m'n hoofd...


Lang in de pot laten staan en om het jaar bladsnoei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn collectie 7 jaren 1 maand geleden #63767

  • de Greef
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8

paulsteenaart schreef : het larix bosje vind ik niet zo, de bomen staan me wat hoog en die dode stam is het ook niet voor mij. oogt te natuurlijk.

De larix met dubbele stam vind ik echt een gaaf boompje, denk dat als je die komende tijd bedraad en vormt die nog beter kan worden.

3e soort zegt me niks, maar leuk dat je die zelf heb opgekweekt uit zaad. lekker dikke stam en leuke voet.

4e acer vind ik niet zo speciaal, allemaal een beetje te horkerig, onnatuurlijk. wel gaaf potje!

Carpinus, niet veel zinnigs over te zeggen takken zitten vrij hoog, voorlopig nog veel werk.

Fraxinus, deze zou ik dieper planten als het kan, zodat de wortels links niet zo uitsteken. de tak recht naar voren zou ik verwijderen. wel dik stammetje, die met de jaren wel leuk kan vormen denk ik.

Ulmus, dit vind ik ook wel een leuk projectje, vertakkingen bouwen. ik zou deze ook weer iets dieper planten als het kan, en vraag me af of deze niet mooier in zn pot staat als je deze een beetje naar voren kantelt zodat je meer op het vlot kijkt :)

ik ben geen expert, ben ook nog niet zo lang bezig!


Super bedankt voor de feedback.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts