Onderwerp:

Teun1's Tuin 6 jaren 3 maanden geleden #72124

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Hee Hallo,

In dit topic behandel ik bijna al mijn planten. Het zal gaandeweg uitgebreid worden. Ik heb geen idee of ik de beginpost kan aanpassen op een later moment, dus misschien kan het zijn dat ik alles op de eerste pagina neer smijt, of dat er nieuwe(re) planten opduiken op de volgende pagina's.

Vandaag heb ik wat zitten klussen aan een citrus trifoliata, een winterharde citrus die zich uitzonderlijk goed laat vermeerderen (vind ik). Ik heb de normale variant, niet de flying dragon (die mooier is maar veel trager groeit). Mijn vriendin wilt graag geurende witte bloemen in huis, en de trifoliata doet het prima achter een raam. Ze weet dat het een aantal jaren kan duren voordat er wat leuks aan komt.
Het idee is om een stek met 2 hoofdwortels, te draperen over een steen en vervolgens overhangend te laten groeien. Dat heeft vast een naam, die naam ken ik niet. Ik hobby maar wat aan, ik ben geen bonsai deskundige.

Citrus Trifoliata
Technisch:
Soort: Citrus trifoliata
Leeftijd: 0.5 jaar (moederplant is 4 jaar)
Type: Stek
Bodem: 3:5:0.5:2 || Lavasteen:potgrond:kleikorrels:rivierklei
Water: Regenwater
Bindmiddelen: Nylon draad

Eerst heb ik een mooie stek uitgezocht uit de kleine collectie die ik heb.
Dat werd deze:

Een mooie steen heb ik al. Dat is deze:

Omdat deze plant binnen komt te staan, vind ik vastzetten aan de bodem overbodig. Het idee is ook om de plant eerst flink te laten ontwikkelen, voordat deze uiteindelijk in een mooie pot komt te staan. Naar verwachting zal dat het eind van de zomer van 2018 wel zover zijn.
Ik heb een bodem gemaakt van papier, en deze gevuld met een laag perliet en vermiculiet voor goede luchtigheid maar ook een aardige bodem die wat extra vocht vasthoudt. Door het hoge aandeel lavasteen, zal de bodem gauw uitdrogen. Met vermiculiet hebben de wortels toch iets om van te drinken.




De plant is lichtjes vastgezet met nylondraad. De aarde doet de rest. Wat ik graag doe met het draperen over stenen, is veel aarde aanbrengen, en deze later (bij voldoende wortelvorming) weg wassen. Dat kan ook met klei/turf barrieres, maar dat is iets waar ik later misschien aan begin. Ik wil eerst weten hoe goed dit gaat, en als de boel straks buiten gezet wordt, dan wil ik een vogel-proof opstelling hebben. Voorgaande jaren zijn vrijwel alle zaailingen geplukt door vogels op warme dagen. Die konden de composthoop op. Plastic is dan een lelijke, maar veilige optie.
Zie hieronder de samenvoeging van steen en plant.

Zoals aangegeven heb ik een stevigere support. In dit geval een open geknipt snoepbakje.


Nu is het een kwestie van wachten, en over 6 maanden eens kijken hoe de wortels zich ontwikkeld hebben.
Commentaar, kritiek, opmerkingen, alles is welkom!

Aanpassing: ik zie dat de foto's niet werken, ik ga even kijken of ik dat op kan lossen. De bestandsgrootte is te hoog.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Teun1.

Teun1's Tuin 6 jaren 3 maanden geleden #72125

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Geweldige enthausiasme maar de fotos moeten onder de 1mb zijn ben zeer benieuwd naar hoe het er uitziet ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teun1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 3 maanden geleden #72126

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Als het goed is, doen ze het nu! Voor mijn eigen administratie: in paint met 60% verkleinen levert het juiste formaat foto's op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72219

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Vandaag een pinus pumila gekocht bij het lokale tuincentrum.
Gezien de natuurlijke locatie van deze boom, zat ik te denken aan veel steen, veel mos en een beetje een ruige waaierige look. Het buig- en bindwerk is vast begonnen. De uiteindelijke vorm gaat afhangen van hoe deze plant de zomer door komt. Ze heeft het zwaar, met aardig wat vergeling. Ik heb nu vast wat takken weggehaald en wat andere takken opzij gebonden om te peilen wat het beste zal gaan werken. Dit is echter pas een probeersel, nog lang niet de definitieve vorm.


Ik heb wat slabs voorbij zien komen, dat leek me wel een cool idee. Maar ergens was het toch teveel moeite om een slab te gaan zoeken. Een tientje aan boetseerklei besteed, en nu heb ik een echte faux slab. Die staat nu te drogen, komende week worden de fijne details aangebracht, naast een flinke lik transparante matte vernis. De klei is op waterbasis namelijk. Als het lukt, dan is het giga gaaf. Als het niet lukt, dan zal ik een echte slab moeten zoeken.
Hier is hij in ontwikkeling:



In overleg met een lokaal boetseerclubje die ook aan raki doen, gaan we wat potten bedenken voor mijn toekomstige aanwinsten. Ik heb weer een boel zaden binnen van oa juniperus chensis, cotinus, chimonanthus, en albizia. We hebben besloten dat we het 50/50 gaan doen; de helft van de planten wordt gevormd naar de pot, de helft van de potten wordt gevormd naar de plant. De dames waren er erg over te spreken en zijn direct aan het zoeken gegaan naar mooie voorbeelden. Dat is de wat traditionelere aanpak. Ik doe graag van alles wat, vooral omdat ik het leuk vind om te hobbyen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Teun1.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72222

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Inderdaad, hobbyen is leuk.
Leuke poging, je slab. Kben benieuwd of het zo lukt.
Als je er ene zoekt, moet je eens ruben bouwmeester opzoeken op facebook. Hij maakt echt prachtige stukken. Hij maakt ze met een soort cement geloof ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teun1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72224

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Leuk die slab wel drainage gaten gemaakt waar de boom komt? Pinus houd niet van te lang zeiknat staan!
Ik heb een potje gemaakt van boetseerklei op waterbasis .... zorg dat het nooit meer nat word want dan is het klaar en ook kan het niet tegen vorst !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teun1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72226

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Bedankt voor de tips heren! Drainage gaten zijn aanwezig. De slab wordt afgelakt met een stavige laag buitenvernis, waardoor de boel waterdicht zou moeten afsluiten. Praktisch gezien levert dat nu al een ontwerpprobleem op; ik heb een dijkje van klei waar de plant in rust, door dat dijkje zitten drainage gaten, maar de vernis zal ze ofwel doen verstoppen, ofwel niet diep genoeg komen om water buiten te houden.
Ik zal tzt wat betere foto's maken, ook van de details.

Nog een korte vraag aan de lezers: zijn jullie bekend met javamos? Ik heb er veel van, en het is een mooie mossoort voor op steen. Weten jullie of deze het goed doet in ons klimaat, of dat het onbegonnen werk is?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72227

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Heb je dan geen gaten in de onderkant gemaakt? Deze in de zijkant zou ik niet meer achter kijken en er enkele grotere in de onderkant maken. Je kan er altijd een netje overleggen om het substraat tegen te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72228

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Idd wat tom zegt zeker een pinus houd niet van al te lang nattigheid bij de wortels
Wat betreft javamos google zegt dat het voorkomt in azie en een hoge luchtvochtigheid vereist en zelfs onder water groeit
Bedoel je niet sterrenmos?
Wat is je plan met het mos?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Teun1's Tuin 6 jaren 2 maanden geleden #72230

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Tom, er zit een groot gat (1.5-2cm) in het midden met een stuk gaas er over. Wat afwatering betreft zit het goed, alleen zo jammer dat het dammetje niet gaat werken. Of eigenlijk wel, maar niet zoals ik gehoopt had.

Dennis, ik bedoel javamos. Normaliter groeit het inderdaad onder water, ik ben al jaren bezig om het op land te laten groeien. Met een rustige overgang (van enkele jaren dus) lijkt het goed te lukken om het op turf te laten groeien bij ongeveer 17 graden C. Javamos groeit snel en klimt heel mooi, zelfs op plastic en glas. Ik hoop daar mee de 'scheuren' in mijn nepsteen te vullen. Als het hier niet bekend is, dan denk ik dat ik het bewaar voor iets anders. De boom komt uiteindelijk toch buiten te staan, en de eerste vorst zal het mos kapotvriezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren