Onderwerp:

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76237

  • Kyusoku
  • Kyusoku's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Laat ik mij eerst even kort voorstellen. Ik woon samen met mijn vrouw en onze twee dochters in Zuid-Limburg. Ik ben werkzaam bij een middelbare school als geschiedenis en maatschappij docent. In mijn vrije tijd ben ik vooral bezig met onderwijs, aquaria, wandelen, zwemmen en kamperen. Sinds afgelopen week denk ik dat ik bonsai aan die lijst mag toevoegen.

Ruim 4 jaar ben ik een enthousiast (zoetwater) aquaria-hobbyist met een voorkeur voor Aziatische biotopen. Afgelopen zomer is ineens de interesse voor het kweken van kleinblijvende bomen ontstaan en zodoende kwam ik uit bij de bonsai hobby. Naast het opkweken van een avocado plantje heb ik nou niet bepaald groene vingers. Hoewel ik aardig bekwaam en ingelezen ben als het aankomt op aquatische planten is dit toch net iets anders.

Na er een aantal nachten over te hebben geslapen heb ik besloten om deze nieuwe interesse een kans te geven en te starten met een hoekje in de tuin. Ik heb een oppotrek gekocht en bij het lokale tuincentrum de laagste potten gekocht die ik kon vinden. On-line wat gereedschap en zaden gekocht om te beginnen en tijdens mijn dagelijkse wandeling met de hond al hier en daar wat kleine plantjes van moeder natuur meegenomen...
Ik heb me ondertussen ingelezen in het bedraden van bonsai en direct ook via Aliexpress wat draden, jute tape en wat plastic training schaaltjes besteld.

In de bijlage alvast wat foto's van het 'hoekje' in de tuin en de plantjes van moeder natuur. Als ik het goed heb staan er tamme kastanje, blauwe regen, conifeer en een den? op de bovenste plank. Twee potjes beuk en twee potjes met Europese eik op de middelste plank. En de zaadjes van o.a. olijfboom, vijg, Japanse esdoorn, Japanse zelkova en Amoeresdoorn.

Ik hoop hier te kunnen meelezen en leren en af en toe wat vragen te kunnen stellen om van jullie kennis gebruik te kunnen maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76238

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi en welkom op het forum!

Je den is een spar, lijkt me. Het kan aan de foto liggen, maar leeft je conifeer nog wel?

Je zal wel snel leren dat de meeste handelingen bij bonsai in een bepaalde tijd van het jaar gedaan worden. Nu planten buiten uitgraven is niet echt ideaal. Let er ook op dat je bij het uitzoeken op zoek gaat naar bomen met een flinke stam. Dat helpt bij de illusie die je wilt wekken van een oude boom.

Succes, en als je vragen hebt, stel ze gerust!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kyusoku

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76245

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom!
Ik ben bang dat als je echt geinfecteerd bent met het bonsai virus dat je de helft van de tuin mag reserveren :p

Eerst denken, uitzoeken(info opzoeken), eventueel na vragen en dan pas doen zal je van een aantal basis fouten weerhouden!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kyusoku

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76254

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Welkom op het forum.

Ik denk dat je je draad enzo best nog wat aan de kant houd bij deze boompjes. Enkele jaren volle grond zou ze niet misstaan. Tenzij je voor een mame formaat gaat natuurlijk.

Zoals jelle zegt zoek iets dat al een stam heeft en dat je kan op werken en laat deze ondertussen dikker worden om er later iets mee te doen.

Maar verder, succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76269

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom
Je "Blauwe regen" is een Robinia pseudoacacia, Valse Christusdoorn. Een blauwe regen zal je zo goed als nooit in de 'natuur' vinden.
De boom erachter is niet door u vermeld. Kan je daar een duidelijker foto van geven, ook detailfoto van een takje met blad.
Ook ik denk aan spar.
Het ziet ernaar uit dat veel plantjes het erg moeilijk gaan krijgen. Als je ergens een plantje ziet kan je de standplaats beter onthouden, even nazoeken of het wel de moeite is, en zo ja, het vanaf de late herfst tot liever de vroege lente ophalen. (Natuurlijk andermans eigendom respecteren).
Als je echt aan bonsai wil, is aansluiten bij een club zeer wenselijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76271

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Welkom, leuk dat je begonnen bent met het kweken van boompjes.

Ik zie dat de meeste potten waarschijnlijk geen gaten aan de onderkant hebben (de grijze heb ik ook binnen staan). Als ze in de regen staan dan komen ze vol te staan met water met wortelrot tot gevolg. Het beste pot je plantjes op in potten met drainagegaten aan de onderkant zodat het overvloedige water weg kan vloeien.

Verder, succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76273

  • Kyusoku
  • Kyusoku's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt allemaal voor het warme welkom en de tips!
Even een aantal reacties en direct al vragen als jullie het niet heel erg vinden.

Reacties:
@leatherback
Bijna alle planten leven nog. De blauwe regen heeft wel een 'klap' gehad maar lijkt het te overleven. De enige plant die erg veel moeite heeft is de middelste plant op de bovenste plank. Deze heb ik tijdens het wandelen naast een veldje gevonden vlak naast de grote variant, een prachtige boom maar geen idee wat het is. In de bijlage een detailfoto.

@Tom Haest
Mame is niet de bedoeling. De boompjes zullen dus inderdaad nog even moeten groeien. Ik denk dat ik even kijk hoe ver ik hiermee kom en ondertussen blijf rond kijken bij tuincentra e.d. voor wat grotere boompjes die ik eventueel kan snoeien en omtoveren tot bonsai.

@Ivan
Het is zeker weten de Blauwe regen, heb hem uit de tuin van mijn schoonouders. Hij heeft helaas wel een 'klap' gehad omdat ik iets te enthousiast was en direct een stuk had terug gesnoeid. Maar hij lijkt er bovenop te komen, in de bijlage een detailfoto.

@Stephan1991
Klopt helemaal! Ik heb met de boor gaten in de onderkant geboord. Dus als het goed is moet het water weg kunnen lopen. Ook heb ik nog wat plastic trainingsschaaltjes besteld via Aliexpress, die zijn helaas nog onderweg. Als deze boompjes wat groter zijn ben ik voornemens ze om te potten naar de trainingsschaaltjes.

Vragen:
Heeft iemand tips hoe ik deze jonge boompjes het beste kan bedraden/snoeien om de stam te verdikken? Of voorlopig vanaf blijven en alleen de uitlopers aan de bovenkant snoeien?

Ik heb van een aantal interessante bomen zaden geplant. Ervan uit gaande dat in ieder geval een aantal zullen aanslaan, hoeveel jaren schatten jullie (en ik begrijp dat dit verschilt per soort) dat het duurt voordat ik bonsai waardige boompjes heb waar ik mee aan de slag kan? M.a.w. is het de moeite waard om geduldig op zaadjes te wachten?

Nogmaals dank voor de leuke reacties en tips!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kyusoku.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76274

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Welkom,
Hier ook uit het zuiden, verdikking krijg je door groei, dus zeker niet snoeien, mss een draadje om de stam om richting te geven, maar niet meer.
Aan bonsai geraken kan op meerdere manieren, direct kant en klaar kopen is t snelst. Maar zaaien kan of stekken, maar dan heb je nog een lange weg van enkele jaren te gaan om aan startmateriaal te geraken.
Of je koopt voorbereid op bonsai gekweekte bomen, deze noemen ze doorgaans startmateriaal of starters. Deze hebben al een redelijke dikte in stam en al enkele benodigdheden die bonsai een bonsai maken. Denk aan wortels dicht bij de stam(zodat deze in een platte schaal kan), tapsheid, ouderdom, primaire takken.

Niks mis met zelf opkweken, maar leuk voor "erbij", anders kan de lol er snel vanaf gaan nog voordat je een bonsai hebt gekweekt.

Gelukkig zijn er enkele bomenkwekers in het zuiden, special gericht voor bonsai doeleinden. Dus op dat vlak heb je geluk.

Lees dit draadje hieronder eens door, dan kan je een beeld krijgen van startmateriaal.

www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/12803...eriaal-en-voldoening

Gr wes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kyusoku

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by wes.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76294

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als er op de bovenste plank in het midden 2 bomen staan kan dat dus voor verwarring zorgen. Ik sprak over de boom vooraan. Je hebt dus mijn mening over welke soort de boom vooraan is. Al bij al vind ik de foto's nog niet zo duidelijk. Dat maakt bepalen van de soort niet makkelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen Kyusoku 5 jaren 8 maanden geleden #76297

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
U heeft zo reeds een leuke collectie aan beginnen de boompjes om mee van start te gaan.

Zaai, meerjarige zaailing en stekprojecten zijn leuk voor erbij, hier zou ik niet speciaal op gaan zitten wachten. Zijn vaak langlopende projecten. Ze geven je qua verzorging wel wat om handen tijdens het groeiseizoen van eventuele grotere bomen.

Dus nog even rondkijken naar enkele grotere bomen waarop in’t najaar een bonsai styling kan worden losgelaten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kyusoku

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren