Onderwerp:

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 11 maanden geleden #85257

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste leden,

Eindelijk ben ik eens begonnen met het maken van een eigen bonsai. Nu had ik al mateseqouias. Leuke boompjes, maar mijn passie voor conifeer bonsais is echt heel groot en besloot dus maar eens te beginnen.

Via een plantenzaak heb ik een Juniper Procumbens 'Nana' gekocht en deze omgetoverd. Ik heb de jin en shari een beetje op gevoel gedaan met een keukenmesje. Ben zelf wel blij met het resultaat. Wel moet ik sommige takken even bedraden. Kon alleen niet wachten op het draad wat nog moet binnenkomen.

Graag zie ik feedback tegemoet op punten waar ik van kan leren met het volgende boompje / project.

Groet, Ruben

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 11 maanden geleden #85258

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hoi Ruben, lekker bezig geweest :)
De Jin en Shari ik hoop dat dit goed gaat zo en dat je niet ook de sapstroom van de nog wel levende takken hebt weg gesneden.
De normale wijze is beginnen vanaf een tak die gejint kan worden en deze sapbaan te volgen en kan dan kijken of de andere takken hierdoor ook gevoed worden en dan kan er gekozen worden het in een keer te doen of om te werken in stappen zodat de boom tijd heeft de sapstroom te verleggen tijd zal het leren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 11 maanden geleden #85259

  • Tastybonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Mooi zo toch! Gewoon kijken wat ie doet, wel even uit de zon voor 1-2 weken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 11 maanden geleden #85290

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank jullie wel.

Zo te lezen is het dus wel wat meer dan alleen esthetisch kijken naar geschikte shari. Wel goed dat je het even vermeld. Dar zou ik in het vervolg wel beter op moeten letten. Hopelijk gaat deze het goed doen. Scheelt dat het nu niet zo lekker weer is. En als de zon schijnt zet ik hem in de schaduw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 11 maanden geleden #85291

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

rubenscheer schreef : Dank jullie wel.

Zo te lezen is het dus wel wat meer dan alleen esthetisch kijken naar geschikte shari. .


90% van bonsai is zorgen voor gezondheid, en daarbij geduld hebben. Estetiek is een bijkomstigheid voor de meesten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 10 maanden geleden #85292

  • rubenscheer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : 90% van bonsai is zorgen voor gezondheid, en daarbij geduld hebben. Estetiek is een bijkomstigheid voor de meesten.


Je hebt gelijk wat betreft het zorgen voor gezondheid en geduld, echter denk ik wel dat Bonsai een kunstvorm is en niet zozeer alleen maar, om het maar even plat te zeggen, een boompje in een pot. Juist de vorm van de boom, jin, shari, hoeveel blad tov stam etc, is wat mij betreft juist het geen waar ik en waarschijnlijk ook veel anderen geïnteresseerd in zijn en is in mijn geval zeker geen bijkomstigheid. Dat is het geen waarom ik ben gaan starten met bonsai.. Esthetiek is wat mij betreft even belangrijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste echte bonsai 3 jaren 10 maanden geleden #85293

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrijpt. Een dode bonsai is geen bonsai. Voordat je uberhaupt na kan denken over vormgeving, moet je begrijpen wat er nodig is om een boom in een pot in leven te houden. Voor 90% van de mensen is dat al een te grote opgave.

Als je een jaar een boom in een pot in leven kan houden, dan kan je kijken of je de boom ook kan verpotten inc wortelsnoei of kan bedraden / snoeien. Daarna kan je het gaan hebben over hoe de boom er uit ziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts