Onderwerp:

Wortelproblemen 11 jaren 3 maanden geleden #14976

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vaak worden we geconfronteerd met wortels die niet doen wat ze zouden moeten doen.

Een manier om hier wat aan te doen is door een draad om de stam te winden, en deze een seizoen te laten zitten. Ik zet de draad bij voorkeur onder de eerste wortels. Ik heb gemerkt dat dit goed werkt om meer wortels te stimuleren. Als de wortels na een jaar vervolgens onder de draad worden weg geknipt, is er een begin van een nebari. De ene keer uiteraard beter dan de andere keer. Hier een voorbeeld van een veld esdoorn, 4 maanden na het aanbrengen van de draad, en na het snoeien van de wortel:






Overigens, kan je ook gewoon alle slechte wortels wegknippen en hopen dat het dan goed knomt, zoals bij deze malus:






Na dit zoort werkzaamheden is het belangrijk om de nieuwe wortels de goede kant op te leiden. Ik gebruik hiervoor kleine steenplaatjes van 10*15 cm, welke bij een verbouwing vrij zijn gekregen. Maar ook bv wanddtegeltjes wrken prima. Zorg er voor dat de wortels netjes recht vanuit de boom weg lopen, en niet kruisen of kronkelen. Doe dit bv door de wortels met wat aarde vast te leggen. Ik zet de planten rechtstreeks op de steenplaatjes en dek het dan af met aarde. Zo groeien de wortels mooi horizontaal weg.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelproblemen 11 jaren 3 maanden geleden #15046

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
een laatste nog; Vandaag alles verder afgerond. En inderdaaad.. Er wordt vorst voorspeld. Misschien dat ik nog maar even bladeren ga verzamelen in de tuin of het gras ga maaien voor wat mulch ;)

Maar hier wat er gebeurd als je een malus met een efgeknipte penwortel in de grond zet, zonder onderzetter en een jaar later uit de grond haalt. En hoe je dit kan sturen (Dezelfe malus na 30 seconden snoeischaar)




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rennie, GiovanniKooreman, Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelproblemen 11 jaren 3 maanden geleden #15155

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik heb even een vraag. Bind jij ze niet vast met ijzer draad waar je ook je bomen mee bedraad !?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelproblemen 11 jaren 3 maanden geleden #15156

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
nee. ik zet ze gewoon in de volle grond, en plant ze redelijk diep. Tot nu toe gaat dat goed. Vastbinden werkt wel als je ze in een pot zet. Maar dan moet je OF een stevig wortelgestel hebben, of je meot aan de stam vastbinden. Maar in de volle grond.. Nope.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelproblemen 11 jaren 3 maanden geleden #15157

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Okee want ik heb dat dus wel gedaan. :P Was bang dat de leisteen anders zou weg zakken. Maar dan weet ik het voor de volgende keer ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts