Onderwerp:

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18886

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ook hebben we het laatst gehad in een ander onderwerp van mij over het verpotten van de pinus mugo....

dit gaat dan in mei gebeuren zodra er nieuwe groei zichtbaar wordt, nu wilde ik er nog even een vraag aan toevoegen:
is het slim wanneer ik de boom ga verpotten en wortel snoei toepas ook direct een aantal takken verwijder? zodat de wortel kluid beter in balans blijft ten opzichte van de boom aangezien ik het maximale van de wortels wil gaan verwijderen...??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18887

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
over je stelling van de takken laten groeien klopt.als er meer kaarsen op een zwakke tak staan, trekt de boom meer energie door die tak naar de kaarsen waardoor de tak dikker wordt.

ik zou de takken die je wilt verwijderen pas in november of december weg doen, dan bloeden ze niet zo fel, en dan kan je in het voorjaar wat erop volgt rond april gerst verpotten.

als ik verpot gooi ik ook een klein beetje van de gesnoeide wortels in de pot terug, gewoon om de schimmel terug sneller in de kluit te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18905

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

knoep schreef : als ik verpot gooi ik ook een klein beetje van de gesnoeide wortels in de pot terug, gewoon om de schimmel terug sneller in de kluit te krijgen.


Ben het met je eens v.w.b. de (belangrijke)schimmel te behouden. :)
Ik voeg altijd een deel van de verwijderde grond toe bij een naaldboom verpotting.
Jij gooit wat van de gesnoeide wortels terug voor hetzelfde doel.
Loop je dan niet het risico dat die bijgevoegde gesnoeide wortels in de grond gaan rotten en gezonde wortels gaan aantasten?
Ben wel benieuwd naar je ervaring hierin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tallo O

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18906

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
die kans is klein hank, ik kijk waar het meeste aan hangt en die gooi ik erin. en ik zeef de schimmel er een beetje uit en die gooi ik er ook bij.

mijn pinus is gezond,dus neem aan dat het werkt he
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18907

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok dank knoep ik wilde me boompje eigenlijk halverwege mei(zodra er nieuwe groei zichtbaar is) naar een bonsai pot gaan verpotten...had van dea ook al een hoop tekst en uitleg gekregen...dit is toch een goed tijdstip voor de verpotting...? Maar dea zij al een aanslag per jaar voor een pinus tenzij je echt weet waar je met bezig bent en de boom goede verzorging geeft(aangezien ik echt nog een beginner ben haha)

en alles wat ik op Google zoek is overal verschillende info haha word er een beetje gek van :P als ik alle verslagen lees die ik via Google vind lijkt t wel of je de boom het hele jaar door kan verpotten en snoeien maar ze zetten er niet bij hoe het met de boom is afgelopen na een half jaar

Maar ik wil me boompje eigenlijk zo snel mogelijk in een bonsai pot hebben, dit wil ik dan halverwege mei gaan doen...en zodra die in een pot zit een een jaar lang lekker laten groeie en goed bemesten na dat jaar wil ik de vorm erin gaan snoeien en dat jaar erop gaan stylen..ik weet niet of ik me boompje Direct met de snoei al een beetje in de vorm kan zetten??

Miss is het ook wel slim om jou raad op te volgen dat ik me boompje rond november ga snoeien dan kunnen de hoofd takken nog wat extra aandikken....en dan het jaar erop de boom verpot naar bonsai schaal.....aangezien ik nu al bijna 40% van de kluit moet verwijderen wil ik hem in me bonsai potje krijgen lijkt me het niet zo slim van me om daarmee een jaar te wachten dan is de kluit nog een stukje groter of ik moet een grotere schaal kopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18908

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ik zou alleen verpotten. en nu mag dat.
niet teveel tegelijk, want ze hebben het niet graag.

en nu snoeien is echt nie goed, ze bloeden te fel nu. eind van het jaar tijdens de winter is veel beter
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18909

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok thkx again knoep....halverwege mei dus lekker verpotten en taksnoei toe passen begin winter 2014 of zou dit ook al begin aankomende winter kunnen?

En als ik taksnoei ga toepassen moet ik hier dan ook wondpasta voor bij de hand hebben of creëert de boom zelf al een soort wond pasta van de Hars die uit de gesnoeide tak komt? Of is het slim om een wond dicht te branden aangezien je het proces hiermee een beetje versnelt zodat de hars sneller gaat stollen en hierdoor de wond af dicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18911

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Niels, niet al te overhaast bezig gaan!
Te veel ingrepen ineens kan (soms)averechts werken, bij welke boom dan ook.
Het is veel beter om in fases te werken, komt je boom echt ten goede.
Ik denk dat er veel bomen om zeep worden geholpen omdat alles tegelijk en liefst zo snel mogelijk moet gebeuren.
Probeer dat laatste altijd te voorkomen, bonsai is iets van de lange adem! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18928

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Zoals gezegd, als je wortelsnoei toepast niet ook meteen takken gaan snoeien. Je boom heeft zoveel mogelijk groen nodig om te herstellen. Tijdens komende winter kun je enkele dikke takken die je niet nodig hebt snoeien.
En ook bij het verpotten niet teveel in 1 keer vd wortels snoeien. Dennen kunnen daar niet zo goed tegen als een loofboom bijv. Beter spreid je de wortelsnoei over enkele jaren/verpot beurten.
Nogmaals, met bonsai moet je traag te werk gaan, en dat geldt dubbel voor dennen.
Liever een iets minder mooie levende en gezonde boom, dan een zeer mooi gestylede boom die het zelfde jaar het loodje legt.
Health before beauty......
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 8 jaren 6 maanden geleden #42203

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Gewoon uit nieuwsgierigheid Hoe is het met je mugo Niels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren