Onderwerp:

Stress loof bij Juniperus 9 jaren 5 maanden geleden #35403

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Hoewel ik Juniperus een erg mooie soort vind als bonsai heb ik er geen in mijn collectie. Daar heb ik eigenlijk twee redenen voor:

1 Wanneer ik bij mij in de buurt kijk, zie ik overal Juniperussen staan met oranje blazen eraan in het voorjaar. Ik woon nogal landelijk en ook peren, malus, meidoorn zijn als waardplant in deze omgeving aanwezig. Perenroest is dus een reëel gevaar, besmetting is enkel een kwestie van tijd.

2 Stressloof. Veel juniperussen die ik voorbij zie komen laten stressloof zien. Om een of andere reden vallen veel Juniperussen terug op dit juveniele loof. Het kost meestal veel tijd om dit er uit te krijgen. Hoewel wij dit als stressloof typeren is het juviniel loof, naaldloof wat erg snel groeit.

Het is dit stressloof waar ik wat meer van zou willen weten.

* Wat is het?
* Hoe ontstaat het?
* Hoe voorkom je het?
* En hoe zorg je er voor dat de boom weer schubloof laat groeien?
* Zijn er soorten die hier minder last van hebben?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie ervaringen hiermee zijn en hoe je hiermee omgaat. Hoe krijg je dit er zo snel mogelijk uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stress loof bij Juniperus 9 jaren 5 maanden geleden #35404

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In mijn beleving..
Juveniel loof ontstaat in periodes waarin de boom een onbalans tussen de energiebehoefte van plant & de hoeveelheid ingevangen energie kent; hierdoor wordt groei gestimuleerd van loof met een groter energiewinnend ppervlak.

- Als er veel werk aan loof gedaan is

- Als er veel werk aan wortels gedaan is?
- Als een boom te weinig licht kent..?

Mijn grootste wapen er tegen is veel licht en mest geven zodat de plant goed veel kracht heeft.

Kwijtraken is een kwestie van tijd: Eerst de planten groeien tot overal geschubd loof groeit. Daarna pas e, in fases naaldloof verwijderen.

Er is een verschil in gevoeligheid voor naaldloof. (Net zoals er verschil is in risico op perenroest tussen verschillende soorten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stress loof bij Juniperus 9 jaren 5 maanden geleden #35405

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Stressloof is zoals het heet loof omdat de boom een vorm van stress ondergaat.
Sommige soorten zijn er erg gevoelig voor andere niet.
Het kan van alles zijn, rootbound, bedrading, snoei, verpotten, standplaats, watergift, te veel bemesten, etc teveel om op te noemen.
Ik heb zelf een yamadori sarangetii die zit vol met stressloof.
Hi was redelijk op weg terug te komen maar doordat ie bedraad is groeide er weer meer.
Ook moet deze volgend seizoen verpot worden omdat hij behoorlijk rootbound is momenteel.

Het is een vorm van overleven en als er iets niet in orde is in de boom waardoor hij niet meer kan groeien als normaal produceert deze stressloof omdat dit veel veel makkelijker is te onderhouden voor de boom, kost minder energie.
Je voorkomt het door weinig tegelijk aan de boom te doen en te zorgen dat ie een lange herstel periode heeft.

Mocht het wel voorkomen dan het stressloof gewoon uitlaten groeien. Het word vanzelf vervangen door schubloof.
Snoei je het stressloof wel weg zal de boom alleen maar meer stressloof produceren. En dan ben je veel langer bezig.

In mijn ervaring hebben shimpaku's en itoigawa's er minder last van dan bijvoorbeeld sarengetii en kishu.
En er is helaas geen snelle manier om het eruit te te krijgen, maar gewoon een kwestie van geduld en zorgen dat de omstandigheden waarin de boom groeit optimaal zijn.

Ik ben destijds voor advies naar TJ klein gegaan en hi vertelde me dat ie al bijna 7 jaar bezig was met een grote sarengetii om het stressloof eruit te laten groeien. En nog is ie voor maar 85% weer schubloof aan t groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stress loof bij Juniperus 9 jaren 5 maanden geleden #35406

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik ben het volledig eens met wat LB schrijft.

Wat Chris schrijft ten dele:
Persoonlijk hebben mijn jeneverbessen alleen last van stressloof gehad wanneer ineens heel veel loof gesnoeid wordt, of teveel wortels in 1 keer. Deze onbalans zorgt er zoals gezegd voor, dat de boom wil overleven en dus stressloof gaat aanmaken. Ik vind dat juist een goed teken, omdat je boom dus leeft en goed en veel nieuwe groei aanmaakt.
Van teveel bemesten, bedrading, standplaats, watergift heb ik nooit ondervonden dat er stressloof door optreedt. Ik spreek Chris dus niet tegen, maar zeg enkel dat ik daardoor het nog nooit heb gezien, alleen door een te grote onbalans in 1 keer aan te brengen tussen het loof en wortels.

Zoals ook door de heren hierboven genoemd, is de enige remedie en lange tijd ongemoeid laten doorgroeien. Zodra er weer veel (!!) geschubd loof terug is gekomen, kun je gefaseerd het overige stressloof wegsnoeien. Als je dit dus langzaam verspreid over meerdere maanden tot een jaar doet, dan heb ik ook hierbij nog nooit ondervonden dat er meer stressloof voor terugkomt. Maar voorwaarde is dus wel, dat de boom eerst na een poos ongemoeide groei weer voldoende geschubd loof heeft aangemaakt, je dan pas begint met het verwijderen van stressloof en dit niet te snel doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stress loof bij Juniperus 9 jaren 5 maanden geleden #35420

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Resume:

Jullie ervaring is dat juviniel loof vaak ontstaat na:

* snoei van het loof
* snoei van wortels
* tekort aan licht

Oplossingen zijn dan:

* veel mest, veel groei.
* veel licht.
* tijd

Zoals Chris zegt is niet iedere soort gelijk ontvankelijk. Ik wil daar aan toe voegen dat het, in mijn ervaring, binnen een soort individueel verschillend is.
Als voorbeeld wil ik de boom aanhalen welke Ryan in Bonsai Focus 2012 - 4 heeft aangepakt.

Tijdens de styling is er een kruiwagen vol met loof af gegaan (50%) . De boom is in een dag gestyled.
De boom heeft daarna weinig tot geen juviniel loof gezet.
De styling was in Januari, de voorgaande en daarop volgende maanden waren koud, dus de boom stond stil in die periode.
Andere juniperussen, van dezelfde soort, laten soms ineens juviniele groei zien. Zonder dat ze zijn gesnoeid of verpot.

In mijn ervaring zijn er erg veel variabelen die een oorzaak zouden kunnen zijn. Maar waar de een wel terug valt in juviniele groei gaat de ander vrolijk verder met het aanmaken van schubloof. Onder gelijke omstandigheden.

Zou er een verschil kunnen zijn in de periode waarin je bij een juniperus handelingen uitvoert? Voorjaar, winter of najaar?
Hoe stuurt een juniperus dit proces aan?
Volgens de bevindingen zoals jullie hier boven noemen zou een balans in wortelmassa en loofmassa essentieel zijn. Dus logisch gedacht zou een snoei en verpotting, waarbij je dit in evenwicht brengt, een oplossing kunnen zijn.
Toch is dit vaak niet voorkomend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stress loof bij Juniperus 7 jaren 2 maanden geleden #58723

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In de hoop dat Yannick af en toe op het forum is. Yannick, heb jij gedachten bij schub/naald loof in jeneverbessen en welke factoren hier het meest in bijdragen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts