Onderwerp:

meerstammig / kabudachi eik 4 jaren 2 weken geleden #84237

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Geen idee of Kabudachi onder gevorderde technieken valt, voor mij allesinds wel :). Na het zien van een video waarin word uitgelegd hoe je een meerstammige boom kan bekomen wou ik dit zelf ook eens proberen. (link:
). Voor een beginner zoals mij was dit een zeer nuttige video en heb ik het volgende proberen toe te passen:
- oneven aantal stammen genomen en ook voldoende voor als er zouden afsterven
- voor samen te binden had ik enkel stripband en elastische bindbuis, dan heb ik voor het laatste gekozen (hopelijk eet dit niet in op de stam)
- diepgaande wortels verwijderd en bij verpotten wortels horizontaal gelegd
- allemaal eikjes van dezelfde plek genomen, hopelijk eenzelfde soort

Op één plaats vastbinden leek mij te los dus heb ik het op meerdere plaatsen vastgebonden (zie foto). Bijkomend probleem, sommige wortelvoeten kronkelde al stevig waardoor de wortelbasis moeilijker samen te krijgen was. Mss heb ik al iets te grote exemplaren genomen hiervoor?

Als jullie nog tips / aandachtpunten hebben hoor ik het graag. Jullie feedback word sterk geapprecieerd ( mijn vorig project een marcot was bv niet gelukt zonder jullie feedback)



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meerstammig / kabudachi eik 4 jaren 2 weken geleden #84239

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik weet niet wat jke als substraat gebruikt, maar dat lijkt op potgrond in een vijvermandje. Ik denk dat je daar heel veel moeite met watergeven gaat hebben.

Haal nu de planten zo dat ze niet kruise. Elke stam moet vrij naar buiten wijzen. Nu zi ik enkele die dwars door de klomp gaan.

Lijkt wel wat op mijn projectje:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meerstammig / kabudachi eik 4 jaren 2 weken geleden #84255

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Als substraat heb ik zaai en stekpotgrond gebruikt gemengd met macadamia, dit is het enigste wat ik heb staan. In het video gebruikt gebruiken ze oakiblend beter doorlatend en zo zouden de wortels het water opzoeken en beter groeien. Dan moet ik wel eens investeren in geschiktere grond, hebt u daar aanraders in?

Zal de stammen dan uit mekaar halen zoals je zegt, bedankt voor je foto. Dat ziet er inderdaad beter uit als ze elk een richting uitgaan. Ik had ze zo gestoken om ze zo dicht mogelijk tegen elkaar te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meerstammig / kabudachi eik 3 jaren 11 maanden geleden #85663

  • Yvette
  • Yvette's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 5
Hoi tjenvanloo,
Ik ben ook een nieuweling wat betreft het zelf creeren van bonsai. Dit filmpje heb ik toevallig ook gezien en toe had ik meteen een doel voor de 100+ veldesdoorn zaailingen die in mijn voortuin groeien (cadeautje van de boom van de buren:S. Elk jaar sta ik weer zaailingen te trekken).
In eerste instantie had ik ook een bosje bij elkaar gebonden maar dat werd één grote weerwar. Toen heb ik van karton een plaatje gemaakt met allemaal gaatjes erin. Hier heb ik de zaailingen doorheen gestoken en aan de onderkant vastgebonden. 13 stuks. Hopelijk staan ze volgrnd jaar een beetje mooi gespreidt.
Totaal een uitprobeersel. Ben benieuwd of het werkt.
Succes met je eiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meerstammig / kabudachi eik 3 jaren 11 maanden geleden #85668

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

tjenvanloo schreef : Geen idee of Kabudachi onder gevorderde technieken valt, voor mij allesinds wel :). Na het zien van een video waarin word uitgelegd hoe je een meerstammige boom kan bekomen wou ik dit zelf ook eens proberen. (link:

). Voor een beginner zoals mij was dit een zeer nuttige video en heb ik het volgende proberen toe te passen:
- oneven aantal stammen genomen en ook voldoende voor als er zouden afsterven
- voor samen te binden had ik enkel stripband en elastische bindbuis, dan heb ik voor het laatste gekozen (hopelijk eet dit niet in op de stam)
- diepgaande wortels verwijderd en bij verpotten wortels horizontaal gelegd
- allemaal eikjes van dezelfde plek genomen, hopelijk eenzelfde soort

Op één plaats vastbinden leek mij te los dus heb ik het op meerdere plaatsen vastgebonden (zie foto). Bijkomend probleem, sommige wortelvoeten kronkelde al stevig waardoor de wortelbasis moeilijker samen te krijgen was. Mss heb ik al iets te grote exemplaren genomen hiervoor?

Als jullie nog tips / aandachtpunten hebben hoor ik het graag. Jullie feedback word sterk geapprecieerd ( mijn vorig project een marcot was bv niet gelukt zonder jullie feedback)



Hey Tjen,
gelijk met wat je die bomen samen bindt gaat dat na verloop van tijd insnijden, die bomen gaan groeien en dikker worden en dat moet je op tijd ingrijpen en die binddraad wegnemen, anders ga je een lelijke versmalling krijgen op je onderstam. Na verloop van tijd blijven die boompjes trouwens staan zoals je ze geplant hebt.
Verder heb je een verkeerd grondmengsel gebruikt, als ik zaai en stekgrond gebruik is dat in verhouding 90% bims en 10% zaai en stekgrond. Dat gebruik ik alleen bij bomen die ik pas heb uitgegraven. Een heel luchtig korrelig mengsel dus waar de bomen heel erg goed in groeien. Wel goed opvolgen met water geven dan.
Verder moet je nu veel aandacht besteden aan hoe je de bomen plaatst, want als die aan mekaar groeien en dikker worden kan je niet veel meer veranderen.
Ik zorg ervoor dat mijn bomen naar buiten bewegen, de richting van de stam kan je later nog bijsturen met een spandraad, maar aan de basis moeten ze uit mekaar lopen, de ene al wat meer als de andere. Je hebt ook wel een soort gebruikt die traag, en minder gemakkelijk aan mekaar groeit. Dat zal langer wachten worden. Je hebt ze in een vijvermandje staan, gaat dat vervolgens in de volle grond? want als je ze gewoon in dat mandje gaat houden ga je wel heel lang moeten wachten voor je aan bonsai kan gaan denken.
Ik heb het gedaan met acer palmatum en ik heb ze in volle grond gezet. Een gemakkelijkere soort om dat te doen en sneller.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts