Onderwerp:

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 9 maanden geleden #86702

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag mensen, mijn eerste post maar ik kom graag ter zake want dit project/ probleem houdt mij erg bezig:

Het gaat om een techniek die stekken maakt van zaailingen van de Pinus Thunbergii.

Allereerst moeten de zaden kiemen daarna moeten deze jonge plantjes van wortels ontdaan worden en dus effectief gestekt worden.

Met moet wachten totdat het boompje een rode stam hebben. Volgens de beschrijvingen zouden deze met gebruik van een wortel hormoon moeten gaan uitlopen.

Doel van dit alles is een tijdswinst van rond de 5 jaar.

Ik heb dit een paar jaar geleden voor het eerst geprobeerd en was volledig mislukt. Nu zat me dit niet lekker en heb ik pasgeleden besloten dit proces toch nogmaals uit te gaan voeren, ditmaal volledig voorbereid.

Voorbereidingen betrof een stek bledje met zon 50 plekjes. Een coufeuse voor handhaving luchtvochtigheid, een warmte matje en nieuw stekpoeder(pokon)

Afzonderlijk gewacht totdat de plantjes een rode steel kregen. Toen met een nieuw scheermesje de stekken gemaakt en geplaatst in de coufeuse etc etc

TL balk boven de stekken zodat dit de fotosynthese stimuleerde.

Goed, een maand later kom ik tot de conclusie dat geen enkele stek geworteld is. IK heb alle cuttings gecontroleerd en ze nu maar in een glas water gezet want wie weet.(nutteloos natuurlijk)

Okee het moge duidelijk zijn dat ik nu wat desperaat ben.

Ik heb inmiddels een nieuwe bestelling van dezelfde Pinus zaden gedaan maar het heeft geen nut het nogmaals te doen zonder te weten wat ik zou kunnen verbeteren.

Ik hoop dat er mensen zijn die deze techniek succesvol uitgevoerd hebben en mij wat tips kunnen geven.

Het is een techniek voor het eerst naar buiten gebracht door een Japanner en is in twee afleveringen van Bonsai Today gepubliceerd. Verder heb ik er online maar 1 source voor gevonden, zal deze hieronder plaatsen.

Hoop op een reactie van mensen die deze techniek hebben uitgevoerd en mij kunnen helpen.

Bedankt alvast.

Hieronder de internet source die ik heb:

bonsaitonight.com/2011/07/01/how-to-crea...japanese-black-pine/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 9 maanden geleden #86704

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik haal uit je verhaal, dat de voornaamste reden om dit te doe een tijdwinst is van 5 jaar. Alleen lees ik nergens het doel waarvoor je dit doet. Doe je ze stekken om direct een goede wortel voet te krijgen, en geen pen wortel? Want als het zaadje is opgekomen, kan je in principe de meteen de wortel pen afknippen(stukje wit laten zitten onder het stammetje.)

Heb vorig jaar dat geprobeerd, stek wortelde wel, maar een rups heeft ze om zeep geholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 9 maanden geleden #86705

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi, ja de tijdswinst en de ontwikkeling van een betere nebari. Dit schijnt bij Pinus Thunbergii uit zaad vaak problematisch te zijn.

Vandaar dat ik de penwortel verwijderen deze keren ook niet gedaan heb.

Misschien had ik langer moeten wachten maar de steeltjes waren rood en de begin kruin was uitgelopen. Volgens mij als ik nog langer wacht dan verhout de steel en geeft dit weer andere issues..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 9 maanden geleden #86711

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14
Misschien op volgende manier eens proberen... mss wel kleinere platen gebruiken :)
gaat m.i. best met dun plexiglas

how to create great Nebari from scratch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 9 maanden geleden #86720

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dit dient inderdaad voor een beter gespreide wortelvoet en ook zouden de onderste vertakkingen dan wat lager beginnen. Deze techniek wordt ook wel stem cutting genoemd.

Ik kan je hier geen raad in geven, maar ben van plan dit ook te proberen op enkele zaailingen van pinus pinea.
Dus ik volg dit topic even mee op.

Zoals je zegt, wordt dit gedaan wanneer de stam rood ziet.
Ik vraag me dan ook af of mijn zaailingen daar al te ver voor zijn.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 9 maanden geleden #86723

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Ws zijn je stekken verrot. Stekmedium is vaak de oorzaak. Shohin akadama met fijne kiryu in een verhouding 20/80 wordt vaak gebruikt. Ent snijden als de kroon van eerste uitloop open staat en stam paars is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 8 maanden geleden #86903

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
rravenho bedankt voor uw advies. Er waren er inderdaad teveel verrot. Ik zal mijn grondmengsel aan gaan passen bij de volgende batch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 8 maanden geleden #86906

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 56
Ik heb dit, net als enkrle anderen hier, 2 jaar geleden ook geprobeerd. Is heel goed gelukt bij mij. Op 72 stam cuttings slechts 4 mislukt. Heb mijn progressie gedeeltelijk op mijn blogje gezet: shumibonsai.wordpress.com/tag/japanese-b...pine-from-seed-2018/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 8 maanden geleden #86907

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Goh wat een leuke site heb je gemaakt, leuk om al je vorderingen te kunnen vastleggen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fonz, erwinV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Thunbergii stekken van zaailingen 3 jaren 7 maanden geleden #87235

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Uiteindelijk heb ik toch ook succes met een mooi aantal, denk 20 of zo! Ik heb nu alleen een vervolgvraag:
Ik wil alleen Mame bonsais maken. In het verleden heb ik vaak de penwortel verwijderd en een prune van de top (niet alles maar gedeelte) Elke keer als ik dit deed bleef de bonsai mooi klein.

Volgens mij betekent het uitvoeren van deze techniek niet automatisch dat de bonsai ook klein blijft. Mijn vraag is hoe kan ik ervoor zorgen dat de bonsai zo klein mogelijk blijft?

Alvast bedankt

Erwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren