Onderwerp:

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 7 maanden 2 weken geleden #96441

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb pas deze olijf gekocht, en was beetje bang dat hij uit elkaar viel. Dat deed hij ook! En wat er onder vandaan kwam, zal u verbazen.. ;) Heb trouwens 250 euro betaalt.

Toen ik hem kocht was de kroon amper gegroeid. Goed in het mest, water en zon gezet, en hij leeft helemaal op bovenin de kroon. Ondertussen ben ik nu al paar dagen met een vork, mesje en nagels schors aan het wegkrabben. Vind het erg spannend. Wel beetje witte/groene schors tegengekomen, hier smeer ik maar wondpasta op.

Wat doe ik met al die knoesten? Hebben jullie nog meer tips? Ik moet nog jin-vloeistof kopen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LuukvD.

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 7 maanden 2 weken geleden #96446

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Luuk,

ten 1e van harte gefeleciteerd met je verjaardag.

Ik zag op de foto's hoofdzakelijk de stam met het dode hout, wat trouwens heel mooi is.
Wat denk ik ook belangrijk is, is het levende deel van de stam.
Dat hij leeft, twijfel ik niet aan, hij heeft genoeg nieuw groen.
Maar een foto van het levende deel van de stam, zien we ook graag.

De knoesten, zou ikzelf op een natuurlijke wijze proberen af te werken. Kijk naar voorbeelden van andere
oude olijfbomen, maar ga niet te overhaast te werk en ik weet ook niet of je daar al ervaring mee hebt.
Sommige knoesten die heel erg uit steken, kun je misschien verwijderen en op zo 'n plaats een gat in de stam maken.
Maar ik zou ze zeker niet allemaal weghalen, want het geeft hem ook wel een lekker ruig uiterlijk.
En dan heb je wel een boom met karakter.

Wat bedoel je met wit-groene schors, als je de natuurlijke en levende schors van de boom bedoelt en hij niet beschadigd is, zou ik er niets opsmeren.
Ik woon zelf in Griekenland en heb ook olijfbomen, maar hier smeert men niets op afgezaagde takken bv.
Als je bang bent voor infectie en het naar binnenkruipen van beestjes, kun je het doen maar het hoeft niet perse.

Ik zou ook geen jinvloeistof op het dode hout smeren. Doet men ook niet hier.
Laat de natuur z'n werk doen. Bovendien krijg je met jinvloeistof op een olijfboom een erg onnatuurlijke kleur.
Dat is meer voor dennen, sparren en coniferen denk ikzelf.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 7 maanden 2 weken geleden #96448

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Joop,

Bedankt, maar ben niet jarig.. stond standaard ingesteld omdat ik vandaag geregistreerd heb! (Lees al tijdje mee).

Geen vloeistof dus? Ik denk dat het dan aardig hard gaat wegrotten in dit klimaat?

Ja, heb hier en daar de levende schors wat beschadigd, al is het minimaal.

Ik vind het lastig te zien hoe de sapstromen gaan in het goede deel. Ik heb echt al veel schors weggehaald! Op veel plekken heel eenvoudig te doen, op andere plekken zit het nog wat vaster.

In de bijlage wat meer foto's.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 7 maanden 2 weken geleden #96449

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Als ik wat knoesten weg wil halen, doe ik dat met een freesje? En hoe diep dan, en dek ik ze af?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 7 maanden 2 weken geleden #96451

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Luuk,

wat betreft wegrotten, in Griekenland is de winter ook vaak nat. Soms denkt men wel eens dat het hier 365 dgn/jaar zonnig is. Nee dus.

Sapstromen/banen heb je eigenlijk alleen bij coniferen, dennen etc. Bij olijf en andere loofbomen is de boom (onder de schors) 1 grote sapstroom. Ik zou geen schors meer weghalen.

Knoesten kun je met een frees(je) bv van Dremel of een ander merk, wegfresen.
Diepte is afhankelijk van de dikte van de stam, maar houd ook rekening dat eventueel (regen-)water weg moet kunnen lopen. Zo'n holte in de stam waar een knoest heeft gezeten, kun je met jinseal insmeren. En elk jaar weer.
Ook als je besluit toch een shari of sabimiki te maken, wat toch veel meer is dan een knoest, insmeren.

Ik vroeg al eerder of je ervaring hebt, aan je vele vragen te zien nog niet zo veel, want je kan een boom ook flink verzieken uit onwetendheid/onkunde. Maar misschien ben je een natuurtalent. Als je het wil doen, ga je gang.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 7 maanden 1 week geleden #96475

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Knoesten laat ik eerst zitten, heb nu het hout eerst beschermd met wat natuurlijke olie. Dat verdwijnt vanzelf wel weer, ga dan aan de slag met jin vloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat te doen met de knoesten? En meer tips? Olijf > 40j oud 6 maanden 3 weken geleden #96517

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Flink wat dood hout weggefreesd, knoesten verfijnd. Jin gesmeerd. Nu ff tijd laten rusten, kijken hoe wit het blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts