Onderwerp:

Olijfstronk Yamadori 2 1 maand 3 weken geleden #98081

• Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hallo allemaal,

Hier weer een olijfstronk met een apart verhaal.

Tijdens mijn wandeling met mijn honden loop ik overal waar het kan in de omgeving van mijn huis hier in Griekenland.
Zo liep ik langs een ruine van een landbouwschuurtje in een olijfboomgaard en zag dat in een deel van 1 van de muren een olijfstruik groeide van ongeveer 1 meter breed en 2 meter hoog.
Het was een grote "takkenzooi" met een grote olijfstronk van ongeveer 40 cm breed, die helemaal in de muur was gegroeid. Hij stond daar zeker al tientallen jaren en was ook regelmatig gesnoeid.

Een praatje met de boer gemaakt en ik mocht hem eruit halen.
De stronk mee naar huis genomen met de auto, waar bleek dat maar aan 1 kant wortels zaten, waarna ik met een kettingzaag de delen eraf heb gezaagd waar geen wortels aanzaten.
Zo bleef er in totaal ongeveer 1 derde van de aanvankelijke stronk over.

De stronk werd 2 jaar in een plastic krat geplaatst en verder met rust gelaten. Na ongeveer een jaar begon er flink leven in te komen en in januari van dit jaar heb ik met een aangeschafte Metabo-frees en een flink aantal frezen de stronk een heel ander "gezicht" gegeven.

Aan de kant van de zaagsnede van de kettingzaag werd de stronk helemaal uitgehold, zodat er een grot-idee ontstond, alsof de stronk door rotting helemaal hol was geworden. Een "sabamiki"-stijl dus.

De komende jaren moeten er weer takken gaan groeien, zodat het weer een mooie boom gaat worden en misschien wel een bonsai. Ik hou jullie op de hoogte.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb, devriesman, DDPRINS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijfstronk Yamadori 2 1 maand 1 dag geleden #98111

• Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 86
Dat is een mooi project ik ben benieuwd hoe deze boom eruit komt te zien in de toekomst.

Nelis

Olijfstronk Yamadori 2 2 weken 5 dagen geleden #98114

• Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Dank je wel Nelis,

Ja, zo af en toe loop ik wel eens "ergens tegen aan".

Ik heb de stronk nog eens bekeken en ga (opde laatste foto) de meest dikke en rechtse tak ook weghalen, om een meer conischer vorm van de stam te krijgen.
Ik denk dat het nog wel minimaal 5 jaar zal duren, eer er weer een hoeveelheid takken zijn gegroeid waar ik verder mee kan werken en dat er een beginnende boomvorm is ontstaan, maar gelukkig groeit een olijf best snel en is een heel erg dankbare boom.

Olijf is een echte aanrader, maar het is wel beter om gelijk te beginnen met een boom die al een flinke stronk heeft, dus al een flink aantal jaren achter de rug heeft en vrij heeft kunnen groeien.

De afgelopen paar jaar heb ik nog meer stronken van oude(re) olijfbomen uitgegraven, maar die zijn nog niet rijp voor publicatie op dit forum. Ik denk volgend seizoen.
Wordt vervolgd!!

Bonsaigroet, Joop

Olijfstronk Yamadori 2 2 weken 4 dagen geleden #98117

• Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 86
Ik ga het in de gaten houden altijd leuk om te zien hoe een plant veranderd in een bonsai.
Nelis

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts