Onderwerp:

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7391

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Geen van beiden zijn het topbomen, en ze hebben ook niet echt potentie om super te worden. De den is groot maar heeft een probleemstam. De prunus is niet mooi ontwikkeld, en heeft een grote wond, weinig vorm. Ik zou er niet meer dan een paar tientjes voor durven vragen.
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7401

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Leatherback: Dat je het bovenstaande durft te schrijven zeg. Ik zou me schamen. :unsure:

Oenes
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7404

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Hij heeft wel gelijk vooral over de pinus. Zou me constant irriteren aan zo'n stam. Heb wel meer pinussen gezien met zo' n wortelvoet daar vroegen ze 500€ voor, al was de rest van de stam en takken verhouding wel in balans.

Die prunus heeft wel iets, maar zeker geen kapitale boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7406

  • savri1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 32
  • Ontvangen bedankjes 0
Het bericht van Leatherback zal ik maar niet al te serieus nemen, dit omdat ik van diverse kanten heb vernomen dat de boompje toch een stuk meer waard zijn dan een paar tientjes.

Als iemand mij een exacte richtprijs kan geven, zou ik daar mee geholpen zijn. overigens heb ik nog meer kleinere bonsai en een aantal grotere in de tuin staan.

Overigens bedankt voor het meedenken, wellicht kan ik jullie helpen als er vragen m.b.t. tot Koi,s zijn.

Ik hoor het wel,

Groet,

Savri
Laast bewerkt: Post by savri1.
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7412

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Oenes schreef : Leatherback: Dat je het bovenstaande durft te schrijven zeg. Ik zou me schamen. :unsure:

savri1 schreef : Het bericht van Leatherback zal ik maar niet al te serieus nemen, dit omdat ik van diverse kanten heb vernomen dat de boompje toch een stuk meer waard zijn dan een paar tientjes.

Als iemand mij een exacte richtprijs kan geven, zou ik daar mee geholpen zijn.


Het is met bonsai zoals met kunst: Het is wat de gek er voor geeft. Dat er bij Lodder bomen staan die het stek-stadium nauwelijks voorbij zijn en dat daar grof 60 euro voor betaald wordt, tsja.. Daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij. Omdat iemand het label 'bonsai' op de voorkant stanst maakt het nog geen waardevolle boom (Net zoals niet elke tak die je in het bos uitgraaft een Yamadori is). Gelukkig heb je er veel verstand van Savri, wat blijkt uit de gedachte dat je een oude geglazuurde pot 50 euro waard vindt, en aangeeft dat Bonsai en Koi karpers niet samen gaan. Ter info: Het soort potten die je nu aanbiedt, daar heb ik vorig jaar een achterbak vol van overgenomen voor rond de 40 euro, en dat was inclusief leisteenplaten, rotsen etcetc. En dat bij iemand die wel bezig was met Bonsai. Alleen als het bijzondere potten zijn kan je veel meer dan een paar euro per pot verwachten. En om die prijs te krijgen zal je nadrukkelijk foto's moeten plaatsen van de goede potten. Elke plant vereist zijn eigen pot, passende bij de stijl en soort.

Iemand is best bereid 60, 70, 80, ... euro voor een pot te betalen ALS deze pot exact past bij de boom die ze hebben staan. Een pot wordt bij een boom gekocht, en nauwelijks omgekeerd (Uitzonderingen daargelaten: Hele bijzondere potten, daar kweken mensen ook wel bomen voor, is het niet Davids?). Maar als het gewoon standaard seriewerk is zoals jij nu laat zien, dan verwachten mensen een leuk koopje te hebben. Even op marktplaats zoeken op bonsai & pot kan heel verhelderend werken: kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_for...anced=1&q=bonsai+pot . Dan zie je bv dat een pot zoals die jij gepost hebt, ook voor 1,50E op marktplaats staat: link.marktplaats.nl/531641231 . Dus als je een bod krijgt van 1 euro per pot waarmee je de hele set kwijt bent, zou ik dat overwegen. Of je moet veel meer tijd en moeite er in willen steken en de potten afzonderlijk adverteren, of in groepen van 10, 20 en dan een aantrekkelijke prijs. Honderden potten tegelijk raak je alleen kwijt aan handelaren, of mensen die een leuke variatie thuis willen hebben staan.Beiden zijn op zoek naar een leuk prijsje.

Wat betreft de bomen..
Een van de belangrijkste 'schoonheidseisen' van een 'standaard' bonsai is een mooi ontwikkelde stam, die netjes verdunt naar dunnere takken, zonder dat deze opeens dikker wordt halverwege de stam en een mooie wortelvoet die de boom ondersteunt. Daar voldoet deze pinus absoluut niet aan. En de stamverdikking is dusdanig, dat je dit niet zomaar oplost, sterker nog: Het lijkt alsof de kroon er bovenop geent is, en de kroon past niet qua gewicht van de takken bij de onderstam. Tenslotte is de kroon niet evenwichtig opgebouwd; De takkelijk lijken te staan waar ze toevallig overbleven. Al met al geen superboom, en een met problemen die je niet zonder vele jaren werk en wat geluk oplost. Daarom is deze boom in mijn ogen niet veel meer waard dan een willekeurige pinus van gelijke grootte die je bij een tuincentrum haalt. Maar goed; Je vind vast iemand die er zo 300 euro voor neertelt als je er een schaal omheen doet en een beetje mooi fotografeert. Wat hij waard is.. een paar tientjes.

De prunus is eigenlijk te vroeg gevormd. Je hebt nu een harde verdunning in de stam op de plek waar de stam een aantal jaar geleden is afgekapt. Om hier een topboom van te maken, zou je eigenlijk de boom een jaar of 2 in de top door moeten laten groeien, zodat de overgang van stam naar kroon vloeiender wordt. Voor mij maakt dat een boom die ook niet superveel geld op zou mogen brengen.

Maar goed. Mensen die wat langer op dit forum zitten kennen mijn mening over prijs inflatie bij Bonsai, en mijn verbazing over prijzen. Twee weken geleden bij Lodder me weer kapot gelachen over de vraagprijs van sommige dingen. (Vooral als je hun top-stukken in de 2000 euro range vergelijkt met hun bomen in de 200-500 euro range is het schrikken wat een verschil in kwaliteit er is. De takken die ze als boompjes verkopen voor 50E zullen we het maar niet over hebben; Hun kwaliteit jonge olijven stonden voor 5E bij intratuin in het najaar). Nogmaals: Niet alles wat bonsai label krijgt is waardevol, net zomin als alle kunst of antiek waardevol is. Er zijn bepaalde kenmerken die aanwezig moeten zijn om het waarde te geven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, YouriVanPinxteren, René91, mighty mouse
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7421

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
helemaal mee eens wat Leatherback schrijft.
je kunt aan iemand met weinig verstand van GOEDE bonsai deze boom voor 200-300 euro verkopen, aangezien die zal denken: mooie boom !!!

aan een bonsaïst met redelijk wat ervaring en kennis van de artistieke, japanse kunst ervan, die zal er niet meer dan een paar tientjes aan uit willen geven, aangezien het heel wat jaren, technieken, geduld etc gaat kosten om hier ooit een topboom van te maken.

Ik zou er persoonlijk niet meer dan 80-100 euro voor over hebben, en dan alleen om een "leuk uitziende boom" erbij te hebben, en niet om mijn bonsai collectie te vergroten.
ieder zn ding en zn mening en dit is de mijne.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7422

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
inderdaad,de prijzen zijn soms echt schandalig hoog en daar draait de hobby uiteindelijk helemaal niet om!
tenzij je wil opscheppen dat je een bonsai hebt van 1000 of meer euro...
eentje van 10 euro kan soms even mooi zijn.
het hangt er maar van af wat je wil.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7427

  • savri1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 32
  • Ontvangen bedankjes 0
Toch wil ik even reageren op bovenstaande, ten eerste vraag ik niet voor een pot of schaal 50,00 euro maar vraag ik wat te prijzen zijn.
Daarnaast is het zo heer leatherback, dat ik inderdaad geen verstand heb van bonsai, dat klopt, daarom vraag ik hier op het forum. Wat ik wel opmerk is dat jij niet weet wat hier allemaal staat, maar wel een aanname doet, van het zal wel niets zijn, dus een paar tientjes. Ik kan jou wel vertellen dat er schalen van 8-10 cm bij zitten maar ook van 50, 60 , 70 en 80 cm, en die wil jij dan weer voor 1,50 euro verpatsen. uiteraard in ovaal , rond , vierkant, of rechthoekig.

Omdat jij misschien vorig jaar een kofferbak vol oude meuk hebt gekocht wil dit niet zeggen dat dit bij mij ook het geval is en sterker de hoeveelheid die hier in 2 bergingen staat opgeslagen, past niet eens in een auto.

Ik vraag hier om een serieus en normaal antwoord en niet antwoorden van mensen met een te groot ego.

Ook wil ik opmerken, dat ik wel degelijk verstand heb van koi,s ja dat past bij mij, ben namelijk ook een karpervisser die met respect omgaat met de vis, dat ik daartegen geen bonsai in de tuin wil hebben omdat het mijn inziens niet past, bij onze indeling van de tuin, doet niets af aan het feit of iemand wel of niet verstand heeft van zaken.

Probeer maar eens 1-2 cm koi,s op te kweken door een strenge winter zonder uitval en uiteraard in een buitenvijver zonder verwarming.

Uiteraard zijn alle normale antwoorden welkom en wil ik graag een en ander hier op dit forum opsteken, wellicht dat ik wat stekjes kan zetten.

O, mighty mouse, helemaal mee eens wat jij daar zegt en dat snap ik ook
alleen, al zou je voor iedere schaal een euro krijgen is dit toch minimaal 400-500 euro, en niet een paar tientjes toch ?

Alvast bedankt voor de mensen die mij willen informeren over hoe en wat, oja zondag aanstaande zal ik proberen een overzichtsfoto te maken van een groot deel van de potten en schalen.

Groet,

Savri
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7428

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

savri1 schreef : Toch wil ik even reageren op bovenstaande, ten eerste vraag ik niet voor een pot of schaal 50,00 euro maar vraag ik wat te prijzen zijn.
Daarnaast is het zo heer leatherback, dat ik inderdaad geen verstand heb van bonsai, dat klopt, daarom vraag ik hier op het forum. Wat ik wel opmerk is dat jij niet weet wat hier allemaal staat, maar wel een aanname doet, van het zal wel niets zijn, dus een paar tientjes. Ik kan jou wel vertellen dat er schalen van 8-10 cm bij zitten maar ook van 50, 60 , 70 en 80 cm, en die wil jij dan weer voor 1,50 euro verpatsen. uiteraard in ovaal , rond , vierkant, of rechthoekig.

Omdat jij misschien vorig jaar een kofferbak vol oude meuk hebt gekocht wil dit niet zeggen dat dit bij mij ook het geval is en sterker de hoeveelheid die hier in 2 bergingen staat opgeslagen, past niet eens in een auto.

Ik vraag hier om een serieus en normaal antwoord en niet antwoorden van mensen met een te groot ego.

Ook wil ik opmerken, dat ik wel degelijk verstand heb van koi,s ja dat past bij mij, ben namelijk ook een karpervisser die met respect omgaat met de vis, dat ik daartegen geen bonsai in de tuin wil hebben omdat het mijn inziens niet past, bij onze indeling van de tuin, doet niets af aan het feit of iemand wel of niet verstand heeft van zaken.

Probeer maar eens 1-2 cm koi,s op te kweken door een strenge winter zonder uitval en uiteraard in een buitenvijver zonder verwarming.

Uiteraard zijn alle normale antwoorden welkom en wil ik graag een en ander hier op dit forum opsteken, wellicht dat ik wat stekjes kan zetten.

O, mighty mouse, helemaal mee eens wat jij daar zegt en dat snap ik ook
alleen, al zou je voor iedere schaal een euro krijgen is dit toch minimaal 400-500 euro, en niet een paar tientjes toch ?

Alvast bedankt voor de mensen die mij willen informeren over hoe en wat, oja zondag aanstaande zal ik proberen een overzichtsfoto te maken van een groot deel van de potten en schalen.

Groet,

Savri

Ik had het persoonlijk over de bonsai boompjes in het algemeen en niet over jou boompjes(waar je nog geen prijs op hebt geplakt)
over de potten heb je gelijk,500 potten aan 1 euro is nog 500 euro,maar dan heeft leatherback ook gelijk,wie gaat zoveel potten tegelijk kopen??dan moet je ze in delen verkopen he(per 10 of 20 ofzo)
We zijn hier ook zeker niet om jou of te breken!maar je mot wel realistisch blijven natuurlijk en je moet altijd een koper zien te vinden...voor mij is het spijtig genoeg te ver weg,anders had ik wel eens komen kijken.
En om terug te komen op die paar tientjes,dat ging over de boompjes en niet over de potten he(wat ik trouwens niet gezegd heb)
Als ik jou was zou ik de potten per 20 ofzo verkopen voor een schappelijke prijs afhankelijk van de potten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback
Discussie gesloten.

Re: Diverse Bonsai potten en schalen te koop !! 12 jaren 1 maand geleden #7430

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Beste Savri,

Ik ga af van de dingen die hier gepost worden. Je plaatst een paar foto's van schalen die standaardwerk zijn, en daarbij ook nog eens begroeid met korstmos. Op marktplaats zeg je dat je zeker 2-50 euro per schaal wilt vangen. Ik geef alleen aan dat de schalen die je ons hier hebt laten zien zeker geen 50 euro gaan opleveren, en dat als je dat wel wilt vangen, je nadrukkelijk foto's moet tonen van schalen die dat waard zouden moeten zijn. Dat heeft niets met de maat van mijn ego te maken, dat heeft te maken met realistische ideeen. Je komt hier om advies te vragen. Stel je dan ook open voor dat advies, en luister naar de mensen die antwoorden. Als dat advies niet past bij jouw wensen is dat prima, maar dat is geen reden om de boodschapper te gaan schofferen.

Ik zie niet waar ik beweerd heb dat je geen verstand van koi heb. Dat kan ik niet beoordelen zonder je vissen gezien te hebben. Wel zeg ik: Schoenmaker, blijf bij je leest: Je komt hier omdat je zelf geen ervaring hebt met bonsai en geen idee hebt wat eea waard is. Om mijn opmerking af te doen als iets wat niet serieus genomen kan worden omdat anderen je gezegd hebben, tsja. Kom dan niet naar een forum toe waar wel mensen zitten die wel eens wat rondgekeken hebben.

Als je mijn posts leest zal je zien dat ik zeg dat je bomen een paar tientjes waard zijn. Bij de schalen gaf ik aan dat het spul wat je nu laat zien doet vermoeden dat een euro of 2 het beste is wat je kan krijgen, en dat je blij mag zijn als je dat krijgt van iemand die alle schalen in een keer koopt. Tot je foto's laat zien van schalen die duidelijk meer waard zijn, kunnen wij niet anders dan besluiten dat het -zoals je het zo mooi uitdrukt- Oude meuk is, waar een euro of 2 per schaal een logische prijsstelling is tenzij je het in kleinere batches verkoopt. Maar goed. Ik val in herhaling. Lees mijn vorige post, vergelijk het met de post van Mighty Mouse en Dea en ik denk dat je er wel uitkomt..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts