Onderwerp:

ficus retusa 11 jaren 9 maanden geleden #10437

  • robbybonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0

Bijlage niet gevonden


Hallo bonsai liefhebbers,

Jaren terug ben ik ooit eens begonnen aan bonsai. serrisa, carmona enz.. had ik, ik ging toen 4 weken op vakantie en liet de verzorging over aan de buren.. dom dom dom.. na 4 weken alle bonsai boompjes volledig uit gedroogd.. dag hobby!

Nu, 25 jaar later zag ik in een tuincentrum een ficus bonzai. Redelijk goedkoop, mooie dikke stam, kortom ik was weer verkocht, en de bonsai ook. De bonsai is (denk ik) in china gekweekt en heeft een S-vorm (mayogi) de stam is werkelijk mooi en lekker dik, mooie wortels ook. de bladeren zijn nog wat groot maar dat gaat me wel lukken om die kleiner te krijgen. Mijn indruk is dat ze een stam hebben gebruikt van een snel groeiende ficus, maar daarop takken hebben geent van de ficus retusa. niks mis mee want dat gebeurd vaak. wat het nadeel is, en ook mijn brandende vraag hierna, dat ze de stam klakkeloos hebben afgezaagd aan de top.. en dat hebben bedekt met bladeren van de geente retusa.. mijn vraag is dus: kan ik die dikke top-stam straffeloos af-dunnen, zagen, bijwerken tot een naar natuurlijke vorm naar de laatse boventak -kroon. ik wil dus eigenlijk dat de top op een natuurlijke manier overloopt naar de kroon.. wie weet een oplossing?

IK heb een foto toegevoegd, daar is de lelijke top niet te zien.. maar als je goed kijkt, zie je dat de stam veel te dik is bovenaan)

Ik zal in de toekomst meer foto's plaatsen

rob

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by robbybonsai.

Re: ficus retusa 11 jaren 9 maanden geleden #10520

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
in principe zou dat wel mogelijk moeten zijn denk ik, zolang je maar rekening houdt met het feit dat wat je wilt gaan bijwerken met een dremel oid ervoor zorgt dat je een soort van shari maakt. Dat houdt in dat een eventuele tak die daarboven zit zal gaan afsterven. Je zal dus een geschikte tak moeten gaan vormen tot nieuwe stam. Bij juniperussen wordt het natuurlijk vaak gedaan omdat het hout zich daar goed voor leent; volgens mij kan dat bij een ficus ook wel. Leuke vorm, je hebt wel gelijk in het verloop van de stam. Ik zou die mos om de stam ook weghalen om de wortelvoet wat meer nadruk te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ficus retusa 11 jaren 8 maanden geleden #11434

  • robbybonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor je reactie, ik heb inderdaad gepropeerd om op de afgezaagde stam een takje te enten, dit is 2 keer mislukt. Nu ga ik een tak laten groeien zodat ik, in een later stadium, een gat in de stam kan boren waar ik dan die tak door kan steken, zo krijgt de tak evengoed nog zijn voeding van de hoofdstam en als het goed is wordt de tak steeds dikker en neem de stam het over op het punt waar de nieuwe tak dan uit komt. Als dat zover is kan ik de tak verwijderen van zijn oorspronkelijke tak. Tevens ben ik bezig om luchtwortels te creëren. Ik heb een soort tent gebouwd om de stam met van dat bolletjes plastic, zodat er een warmer en vochtiger klimaat ontstaat. zie foto. Na 1 week kwam er inderdaad een luchtwortel uit de stam die snel naar de grond groeide. Vandaag heb ik de tent afgebroken en de wortel met wat plastic tegen de stam aan getrokken zodat hij zich "vastgrijpt" aan de stam. zie foto.
Verder heb ik flink gesnoeid (bladsnoei en "hard" snoei) en wat takken bedraad.

Het mos heb ik totaal verwijderd trouwens, dat soort mos vond ik uiteindelijk niet mooi. Nu een klein stukje "stoeptegelmos" achter de stam geplant.

Zo, weer een beetje op to date :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts