Onderwerp:

Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10820

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hey allemaal..

ik heb in mijn tuin nog een Acer Palmatum Butterfly staan, maar ik denk dat deze een probleem heeft en er een andere cultivar op doorgroeit..

1 van de 5 stammen die omhoog lopen is veel dikker en groen van kleur terwijl butterfly een bruine bast heeft)
de stam van de vreemde cultivar

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


iets beter zicht op het geheel

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



hier zie je duidelijk dat het een geheel andere soort is dan de rest van de boom..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



ik zou deze nu willen marcoteren net onder die knik, zodat ik deze dan als bonsai kan verder vormen, vertrekkende van een scheve stam..

ik heb dit echter nog nooit gedaan, dus graag had ik van jullie gehoord hoe ik dit het beste aanpak en waar ik moet op letten..

ps: weet ook iemand om welke soort dit kan gaan?

thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10832

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Marcotteren bij palmatum is nu eigenlijk te laat. Er is een grote kans dat je wortels niet voldoende ontwikkelen om voor de winter de plant aan te laten slaan en winterhard te krijgen.

Maar als je het wilt proberen:
- Bast rondom insnijden op het punt waar je wortels wilt
- Bast rondom insnijden, op een stamdikte afstand onder de eerste snede
- Alle bast tussen snede 1 en 2 weghalen tot je op het hout zit (Dus ook dunne flintertjes wit weghalen)
- De snijwond insmeren met stekpoeder
- Inwikkelen met spagnum of een ander vocht vasthoudend redelijk steriel medium (Zelf gebruik ik gewoon optgron met split), Dit kan eventueel met een potje om de stam waar je in de bodem een gat voor de stam hebt gemaakt
- Het geheel inwikkelen met een waterdicht, lichtdicht beschermmiddel
- Vochtig houden
- Na 2-3 maanden zou het medium vol wortels moeten zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10836

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
moet het bij acer steeds door de bast in te snijden?
ik dacht dat het ook gedaan werd door een draad strak rond de bast te spannen, maar dit duurt waarschijnlijk te lang..

ergens lijkt het me altijd onlogisch om bast weg te halen, je zou dan toch denken dat de boom gewoon afsterft :o

ik ga volgende week spaghnum halen en eens kijken voor stekpoeder (duurt het zoveel langer indien men dit niet gebruikt?)

het is een stuk dat dit jaar zo'n 500% gegroeid is.. dus heb er wel vertrouwen in dat hij lekker gezond is..

ik kan maar proberen, maar win liefst zoveel mogelijk info in aangezien ik toch liefst heb dat ie het overleeft..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10850

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de cultivar die ik wil marcotteren zou blijkbaar de moeder cultuvar zijn, een gewone acer palmatum..
waarschijnlijk is deze door een slechte manier van enten toch nog doorgebroken en begint nu dus de butterfly cultivar te onderdrukken

ga hem zowieso dus marcotteren begin volgende week..

normaal gezien zouden er na 6 tot 8 weken mortels moeten gevormd hebben, maar dat zie ik dan wel.. zal de marcot trouwens ook pas afzagen als ik zeker ben dat er voldoende en sterke wortels aanwezig zijn..

zo zie je maar dat tuincenter acers slecht geent zijn.. :/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10855

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Zelf vind ik stekpoeder erg fijn spul.
Ik heb een eiken tak van ongeveer 30cm lang gestekt.
Door een fout is het stekje na twee weken helaas dood gegaan, maar in die twee weken had het stekje al aardig wat wortels geschoten van ongeveer 2 tot 3 cm lang.

Zeker de moeite waard om aan te schaffen (misschien ook leuk voor in de toekomst), en duur is het spul niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10856

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het heeft NIETS met slecht enten, maar ALLES met slecht onderhouden te maken.
Elke onderstam kan uitlopen.

Het is de taak van de eigenaar om dat in de gaten te houden, en de onderstam uitlopers weg te halen voor deze overnemen. Als je dergelijke takken laat zitten dan zal met grote waarschijnlijkheid de onderstam de ent tzt afstoten / laten verhongeren, omdat de uitlopers op de onderstam de rest van de plant overnemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10859

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb deze nog geen jaar.. en de tak die ik nu duidelijk zie als "anders" was vorig jaar ook reeds aanwezig..

deze uitgelopen onderstam was dus reeds aanwezig bij aankoop, maar had toen nauwelijks bladeren en konden we dus ook niet veel opmaken dat deze anders was..

op dat moment wist ik ook nog niet zoveel van acers.. anders zou ik deze zeker en vast tegengehouden hebben..

slecht onderhouden? natuurlijk.. zoals ook elke modale mens meteen weet dat zulke bomen geent worden en dat de mogelijkheid zou bestaan dat dit kan gebeuren...

*sarcastische modus weer af*

NU weet ik dit wel.. en had ik dit kunnen zien bij aankoop van de boom vorig jaar had ik wel een ander exemplaar genomen.. maar zoals gezegd stonden er op dat moment weinig bladeren aan en is me pas bij het uilopen van de knoppen dit jaar duidelijk geworden dat dit aan andere cultivar is dan de butterfly..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10860

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : slecht onderhouden? natuurlijk.. zoals ook elke modale mens meteen weet dat zulke bomen geent worden en dat de mogelijkheid zou bestaan dat dit kan gebeuren...

*sarcastische modus weer af*

NU weet ik dit wel.. en had ik dit kunnen zien bij aankoop van de boom vorig jaar had ik wel een ander exemplaar genomen.. maar zoals gezegd stonden er op dat moment weinig bladeren aan en is me pas bij het uilopen van de knoppen dit jaar duidelijk geworden dat dit aan andere cultivar is dan de butterfly..


Ook in het geval dat je er niets vanaf wist is het wel erg makkelijk het tuincentrum de schuld te geven en te zeggen dat de ent slecht is, terwijl je eigenlijk gewoon zelf slecht geinformeerd was. Natuurlijk had het tuincentrum de ogen open moeten houden en de uitloper er al lang af moeten halen. Maar goed. Dat is ook slecht onderhoud. Met de ent zelf is niets mis.

Als je hard roept dat de ent slecht gezet is, en dat wel te verwachten was bij tuincentra, dan geef je het idee af dat je duidelijk weet waar je het over hebt. En voor je het weet krijg je hordes mensen die gaan roepen dat je op tuincentra geen geente bomen moet kopen. Lijkt me niet zo netjes, aangezien elke ent uit kan lopen.

Sterker nog: Als je de boom voor bonsai gekocht hebt, neem ik aan dat je je even verdiept hebt in Acers. Het formaat dat je daar hebt staat heeft daarbij een paar centen gekost, verwacht ik (Ik zie de wat grotere acers al snel voor 100+ euro weg gaan. Dan had je kunnen lezen dat heel veel aceers geent worden, en dat deze minder geschikt zijn voor bonsai. redenen hiervoor zijn:

- De entplek is meestal minder mooi
- Je loopt een groot risico op verschilende verdikkingssnelheden tussen beide soorten
- De bast is verschillend
- Je kan ze niet makkelijk terugsnoeien (Groot risico op uitlopen van de onderstam, ipv de ent)
- Bij vormen is er een groter dan normaal risico op breuk ter hoogte van de ent
etc.

Vandaar mijn reactie.

Hou er rekening mee dat ook in de kroon zelf takken kunnen onstaan die geen tekening hebben, en terug geslagen zijn naar de wilde variatie. Deze wildgroei takken moeten ook zorgvuldig weggenomen worden, omdat ze veel jkrachtiger groeien dan de gemarmerde variant, en zo de kroon kunnen gaan overnemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10861

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de entplek is nauwelijks/niet te zien, en had deze gekocht voor in de tuin (staat dan ook mooi in volle grond en gaat daar niet weg.. vorig jaar had ik nog geen plannen om met bonsai te beginnen.. ) had deze gewoon gekocht omdat we een kleine tuin hebben met een bankirai terras en deze er mooi zou bij staan.. en omdat ik Acers enorm knappe bomen vind..

het is wel enorm vreemd, dat op de top van die tak (dat kleine stukje dat verderloopt net boven de knik) WEL butterfly is, terwijl de rest van de tak gewone acer P is.. :s

kan het zijn dat het niet aan de ent zelf ligt, maar dat de basis cultivar zich propageert door de ent? :s

eigenlijk hebben we deze maar 25€ of zo betaald, maar hij was op dat moment ook maar half zo hoog.. nu komt ie op 1 meter hoog..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: Acer Palmatum 11 jaren 9 maanden geleden #10862

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals gezegd: De speciale varianten kunnen nog wel eens terug vallen naar de 'oervorm'. Die takken moet je verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts