Onderwerp:

Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11153

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Heb al sinds een aantal maanden een kleine suikeresdoorn op mijn balkon, maar helaas is deze op de wortelvoet van een gewone esdoorn geënt. Ik heb een rooterpot en wil graag de boom op z'n eigen wortels laten groeien.

Is er iemand die dit vaker heeft gedaan en mij misschien een handje zou kunnen helpen tegen de tijd dat de boom daar aan toe is? (Kan nog wel even duren, misschien volgend jaar). Zelf heb ik nog nooit iets gemarcotteerd en ik ben bang het te verknallen: zou het moeten zien om het óók te kunnen.. Heeft me namelijk twee jaar gekost om deze suikeresdoorn te krijgen! :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11163

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
genoeg videos op het net te vinden over marcotteren:





De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11168

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
de vraag is waarom is die geent !? en zoals ik al dacht na wat rond zoeken op internet is de suiker esdoorn uitheems dus als ik het goed begrijp zal die het op eigen wortels minder goed doen dan waneer die geent is maarja ieder zijn eigen keus :P :) gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11181

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

dea schreef : genoeg videos op het net te vinden over marcotteren:





Stom is dat: ben geabonneerd op Kaizen Bonsai en OrlandoBonsai videos, maar had dezen nog niet gezien. Dank je wel, dea. :oops:

-

bonsai1.2 schreef : de vraag is waarom is die geent !? en zoals ik al dacht na wat rond zoeken op internet is de suiker esdoorn uitheems dus als ik het goed begrijp zal die het op eigen wortels minder goed doen dan waneer die geent is maarja ieder zijn eigen keus :P :) gr bonsai1.2

Waarom de suikeresdoorn geënt is: omdat de boom normaal niet voorkomt in Nederland en de wortels onze zompige klei/veengrond niet erg waarderen. Dus wil je deze boom tòch in je tuin hebben staan dan moet hij op de wortelvoet van een inheemse esdoorn geënt worden. Zo heb ik hem dan ook aangekocht. Maar voor een bonsai gaat dat niet op: je schept je pot niet vol met klei uit de tuin, maar je past je grondmengsel aan aan de boom. :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11184

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik heb zelf ook sins kort een acer saccharinum en die van mij is ook geent alleen ik laat de ent toch liever zitten omdat de boom dan wel sterker is maar als je hem op ze eigen wortels kan kweken zou mooi zijn vooral omdat je dan die ent plek niet meer hebt ik hoop dat het lukt gr bonsai
1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11189

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Acer saccharinum is een zilveresdoorn, mijne is een acer saccharum, een suikeresdoorn. overigens worden allebei gebruikt voor de suikerwinning en komen ze allebei uit Noord-Amerika. Ik ga het komend voorjaar proberen, we zullen zien. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp nodig 11 jaren 8 maanden geleden #11198

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik heb net nog ff me label gechekt op mijn acer ik heb de saccharinum zilver esdoorn dus mijn fout dat ik de 2 soorten doormekaar haalde XD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren