Onderwerp:

cotoneaster struik 11 jaren 5 maanden geleden #13702

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
thuis heb ik een grote cotoneaster struik in een grote kuip staan. deze staat zeker al 10 jaar in deze kuip en heeft dringend nood aan een verpotting. wanneer ik dit doe zal ik een beter zicht hebben op wortelvoet en hopelijk zal ik iets vinden die me aanstaat.

zoals de struik er nu bij staat lijkt ie volgens mij niet geschikt voor bonsai. de fijne vertakking begint veel te hoog in de struik, kan misschien verbetert worden door snoei en nieuwe groei maar ik weet het niet.

wat ik wel weet is dat er een bepaalde tak is die ik zeer mooi vind door de shari. nu mijn vraag is, kan cotoneaster makkelijk gemarcoteerd worden. van die ene tak hoop ik een leuke bonsai met veel karakter te kunnen maken.
de witte lijn is waar ik zou marcotteren en de laatste foto is mijn idee van de bonsai.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik 11 jaren 5 maanden geleden #13703

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Jeoren. Vergeef me dat ik je ideeen hier helemaal niets vind.. :ohmy:

Dwergmispel kan je heel makkelijk wortelen. Daar hoef je bijna niets voor te doen. Dus dat gaat wel goed. Echter, jouw plaats voor een marcot lijkt mij helemaal niets :D

Je gaat op een plek marcotteren waar je vervolgens een splkitsing krijgt in 2 takken, welke los gescheurd zijn van elkaar. Vervolgens wordt een van de 2 takken nadrukkelijk dikker dan de hoofdstam. Dit gaat er altijd gek uitzien. Daarbij is een shari op een loofboom minder geschikt. Dwergmispels hebben zeer snel verwerend hout..

Ik *denk* dat je een plant hebt waar potentieel is. Kijk even hoe de wortels er uit zien. Het zou noet wel eens mee kunnen vallen, een sterk hellende vorm kan hier wellicht nog uit gehaald worden. Ook het terug snoeien van die zware wortel kan tot mooie verassingen leiden (Nieuwe fijnere wortels). Tevens is het zo dat dwermispel als een idioot op ouder hout uitlopen als de plant gesnoeid wordt (Mits gezond!). Dus kijk nog een keer naar de plant. Ook kan je de oudere takken nog buigen om eea wat compacter te maken, of een tak selecteren en de rest weghalen, en een nieuwe top er in groeien...

Ga niet te snel snoeien. Neem de plant een keer mee naar een vereniging, en laat hem door een aantal mensen bekijken, en luister naar de ideeen. Nu kan je zowieso niets doen qua marcotteren. En ook verpotten zou ik pas aan het einde van de winter doen. Ruimschoots tijd om na te denken dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik 11 jaren 5 maanden geleden #13704

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
hoi jeroen,

vind het wel mooi materiaal.

dat de fijne vertakkingen pas hoog beginne is geen probleem bij een cotoneaster.
heb er zelf 1tje en dit schiet heel snel uit op oud hout als ge goed snoeid en bemest.ik heb na de zomer om 1 of andere reden een tak verloren maar ga gewoon een scheut laten door groeie in de volgende zomer, het is niet normaal hoe snel het gaat met deze soort.

je mag in mijn ogen op het eind van de maand verpotten mist je de plant daarna minsten een maand vorstvrij zet. cotoneaster is ook heel sterk in de winter.
ik verpot altijd in het najaar en ben ook niet bang van een flinke wortelsnoei. en mijn bomen komen er in de zomer altijd super uit.

hopelijk heb ik je wat kunnen helpen

grtz knoep

mijn cotoneaster
bij aankoop 5-6-2011


1ste styling 11-3-2012


eindresultaat op 29-5-2012

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik 11 jaren 5 maanden geleden #13725

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
zeer mooie cotoneaster heb je daar knoep. leuk om de verandering in styling te zien.

de plaats van marcot zal ik nog eens herzien tot wat lager zodat die splitsing niet te dicht bij de wortelvoet komt. toch wil ik van deze tak een boom maken want ik vind die shari gewoonweg prachtig. volgens de japanse bonsai mag een loofboom geen dood hout hebben en dat vind ik jammer. zoals walter pall vaak zegt is een jin of shari bij loofbomen even mooi en zelfs een blikvanger.

zoals leatherbcak zegt heb ik nog genoeg tijd om na te denken want deze zal pas volgend jaar verpot worden. enig lastig iets is dat de struik samen met een carpinus in een kuip staat en deze moeten op verschillende momenten verpot worden.

zou het mogelijk zijn om te verpotten en 2 weken later te marcotteren? of zou dit teveel worden voor het struikje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik 11 jaren 5 maanden geleden #13726

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
je mag een jin of shari maken bij een loofboom.
ik heb het al gezien bij een satsuki.

alleen moet je dan de jin vloeistof verdunnen omdat het op een loofboom niet mooi is zo fel wit.

jin en/of shari geven een mooie ouderdom en een zeker karakter aan een boom.

ik zou nu niet macroteren. heeft geen nut nu. alles ligt stil( weinig sapstroom en het risico dat de worteltjes die zich al dan niet zouden vormen kunne bevriezen)
zou het pas gaan doen rond eind maart. omdat dan ook de ergste vries perieode achter de rug is. zoals ik al zei kan je verpotten op het einde van de maand en dan kan je gerust in maart macroteren.
ben het ook van plan met een grote prunus die in de tuin staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik 11 jaren 5 maanden geleden #13727

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik bedoelde niet deze winter nog marcotteren. thah ondertussen weet ik al dat dat niet lukt. :D het idee is de struik rond maart verpotten samen met de carpinus en enkele weken later beginnen met marcotteren. of zou dit teveel worden in een zomer.

nog een probleem is dat deze twee bomen al enkele jaren in de kuip staan en door de vele wortelvorming de bomen zich hierin hebben vastgezet. heb dit jaar proberen te verplanten maar ging aan geen kanten door harde grond. nu zal ik volgend jaar nog eens proberen met een harkje en zo de plantjes hopen te bevrijden uit hun klem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts