Onderwerp:

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39805

  • Bonsai_Truus
  • Bonsai_Truus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 2
Hallo,

Ik heb een drietal dwergplanten gekocht. In eerste instantie niet bedoeld voor bonsai. De entwonden zijn ook niet bepaald fraai, maar ik wil wel graag proberen om ze te gebruiken als entmateriaal. Ik zou alleen graag willen weten welke soort ik dan het beste als onderstam kan gebruiken.

Ik ben dan een onderstam nodig voor: Acer Palmatum Kiyo Hime, Koto Hime, Cedrus Deodara Feeling blue, Pinus Mugo Mops.

De meeste dennen worden volgens mij op een pinus strubus (een witte den) geent, maar een zwarte den is natuurlijk veel mooier. Het moet alleen ook kunnen en dat weet ik dus niet en misschien is er wel een meer geschikte onderstam.

Voor de Acers ligt de standaard Acer Palmatum wel voor de hand, maar er zijn meer japanse esdoorn ondersoorten uit zaad te kweken die misschien wel meer geschikt zijn als onderstam?

Hopelijk kan iemand mij de informatie geven die ik zoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39807

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Bonsai_Truus schreef : Ik ben dan een onderstam nodig voor: Acer Palmatum Kiyo Hime, Koto Hime, Cedrus Deodara Feeling blue, Pinus Mugo Mops.


Ik vraag me als eerste af waarom je denkt een onderstam nodig te hebben?
Kiyo Hime bijvoorbeeld... dat groeit hier toch prima?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39809

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De tweede vraag is dan al snel.. Heb je ervaring met veredelen? Het is niet simpel.

ik heb geen idee welke onderstam past bij die soorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39811

  • Bonsai_Truus
  • Bonsai_Truus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 2
Kiyo Hime en Koto Hime zijn bij mijn weten niet of nauwelijks te vermeerderen behalve dan door te enten. Het is dus toch de meest praktische methode. Je zult ook nooit een kiyohime in de handel tegenkomen die niet geënt is.

Ik heb wel eens eerder geënt, maar niet op deze manier (met als doel om te kweken). Dat is voor mij alleen maar meer reden om het eens te proberen. Ik doe al 20 jaar aan bonsai en ik heb zeker ook mijn 'koorts' gehad en zo ongeveer alles wel uitgeprobeerd. Met enten heb ik naast mislukkingen gelukkig ook enkele successen gehad.

Ik begrijp op zich de vraag wel, maar enten op zelf gezaaide onderstammetjes hoeft niet duur te zijn (daar ik de planten met entmateriaal toch al heb) en geduld... het is dat ik al bonsai heb. Het lijkt me leuk om het eens te proberen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39816

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Bonsai_Truus schreef : Kiyo Hime en Koto Hime zijn bij mijn weten niet of nauwelijks te vermeerderen behalve dan door te enten. Het is dus toch de meest praktische methode. Je zult ook nooit een kiyohime in de handel tegenkomen die niet geënt is.


Ik zal nog 'ns beter kijken naar mijn little princesses dan... heb tot nu toe geen ent kunnen ontdekken, terwijl die bij tuincentrum-acers anders behoorlijk zichtbaar zijn.

(Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt. Het is me gewoon niet opgevallen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39822

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een niet soortechte variëteit (zaden geven niet de vergelijkbare kenmerken, maar gaan terug naar de wildvorm) is ofwel geënt, ofwel gestekt, of??? iets wat ik niet ken.
Enten wordt naast stekken of zaaien ook gedaan omdat een gepaste onderstam levenskrachtiger is, terwijl sommige variëteiten op eigen wortel veel zwakker zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39836

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
bij acers worden vooral de rode cultivars geënt
bij dennen weet ik enkel dat parvifolia meestal geënt wordt op een zwarte den.. maar een mugo mops moet je naar mijn mening niet enten aangeien de soort al sterk genoeg is..
de ceder.. moet je ook niet enten denk ik.. en als je die al ent zou ik een sterke soort nemen, zoals de atlanta of blauwe ceder, welke hier bij ons ook regelmatig voorkomen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39858

  • Bonsai_Truus
  • Bonsai_Truus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb het nagevraagd. Ik zal geen naam noemen want ik heb niet gevraagd of dat mag.

Voor degenen die het ook willen weten zal ik ze noemen. Het is niet moeilijk. Voor de mops de thunbergii, voor de Koto Hime & Koyo Hime de palmatum en de deodara cultivar kan op een onderstam van de deodara.

Bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39860

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Bonsai_Truus schreef : Voor de mops de thunbergii, voor de Koto Hime & Koyo Hime de palmatum en de deodara cultivar kan op een onderstam van de deodara.


Handig om te weten - voor de mogelijke toekomst dan, want zelf heb ik het nog niet geprobeerd.
Maar... Palmatum voor Koto Hime? Een Koto Hime is toch een palmatum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Welke onderstam voor... 8 jaren 10 maanden geleden #39889

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
met palmatum zullen ze de originele bedoelen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren