Onderwerp:

Marcotteren 2016 7 jaren 9 maanden geleden #52402

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Even een nieuwe draad.
Ik heb dit voorjaar de volgende marcots gezet: 1 x meidoorn, 3x Acer palmatum van een grote oude struik, en 1x een es. De laatste via een grond-marcot, via een pot aan de voet van de stam.

Bijgaand de fotoos van mijn eerste bevrijde Acer. Er zitten er nog 2 op de oude struik, een kleinere en een iets dikkere. Bij de laatste zag ik nog geen wortelgroei, waarschijnlijk omdat de pot door de zwaarte naar beneden was gezakt. Dat was een rooter-pot die best zwaar wordt als ie gevuld is, had deze met henneptouw vastgezet, maar kennelijk door wind en weer toch gezakt...

Deze heb ik afgelopen weekend zelfstandig gepot, en stevig verankerd. Wel zag ik dus de volgende dag slaphangend blad, met name het jong uitgelopen loof. Zie foto. Hij staat nu even beschut en in de schaduw in de tuin, ben er nog niet geheel gerustgesteld op. Herkennen jullie dit?

De volgende keer zorg ik er voor dat er iets van het gebruikte sphagnum mos onder de wortels komt te liggen, mogelijk slaat ie dan makkelijker aan.

De ook in het weekend bevrijde meidoorn marcot lijkt het prima naar de zin te hebben. Mogelijk is dit ook iets dat bij de esdoorn hoort, en weet ie het straks weer te herstellen en nieuwe knoppen te maken. Hope so...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Marcotteren 2016 7 jaren 9 maanden geleden #52430

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit ziet er erg slap uit. Hoe heb je hem opgepot? In principce zou met dit weer de boom een beetje een topje kunnen laten hangen. Maar dit is gedrag wat stekken vertonen, niet marcots.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Marcotteren 2016 7 jaren 9 maanden geleden #52432

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Ben bang dat de marcot toch te vroeg gescheiden is. Ikzelf heb ze bij loofbomen altijd laten zitten tot het blad gevallen was. Nu meermalen per dag even benevelen en afwachten maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Marcotteren 2016 7 jaren 9 maanden geleden #52454

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Nee. Ik scheidt die van mij ook op dat punt, en dit soort problemen nooit gehad. Ik denk meer aan afgebroken wortels dankzij verkeerd oppotten en/of niet goed vast zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Marcotteren 2016 7 jaren 9 maanden geleden #52456

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Ik heb hem toch echt heel behoedzaam opgepot, wortels tussentijds nog vochtig gehouden. Opgepot in substraat, achteraf had ik beter nog wat sphagnum om en tussen de wortels kunnen doen. Maar wel heel voorzichtig opgepot, daarna solide vastgezet zodat ie ook tegen windbelasting op kan. Vochtig gehouden. Staat inmiddels echt in de schaduw. En regen genoeg deze dagen....

Wait and pray...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren