Onderwerp:

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60271

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Ik was benieuwd naar hoe je een prunus mume zou kunnen vermeerderen? Er is weinig tot geen informatie hierover te vinden. Al meerdere malen heb ik informatie proberen te vinden hierover maar dit heeft weinig resultaat gehad (of ik zoek niet goed genoeg :blink: ). Ik was benieuwd of het mogelijk is om mume's te marcotteren, omdat ik 4 rechte staken van mume's heb en deze graag zou willen inkorten waar ik de jonge groei reeds wat beweging kan geven.
Mogelijk zijn er hier mensen die dit al eens geprobeerd hebben of hier meer over weten ;) Ik ben zeer benieuwd naar jullie informatie en/of bevindingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Christian93.

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60273

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Het zijn geen makkelijke planten. Snoeien is ook een heikel klusje omdat je niet kunt terug snoeien tot voorbij de laatste bladknop en je takken dus steeds langer worden. Het enige wat dan helpt is twijgjes of knoppen enten. Dat ga ik dit jaar proberen. Verder schijn je ze kunnen stekken maar niet of nauwelijks te kunnen marcotteren

Dit stuk is wel duidelijk:

peterteabonsai.wordpress.com/2012/03/06/...owering-plum-basics/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap, Christian93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60278

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Dankjewel voor het informatieve stuk Marcel, staat wel wat nuttige informatie tussen. Het enten van knoppen blijkt het makkelijkste te gaan volgens het stuk, maar dit word enkel gedaan met bladknoppen nadat de boom heeft gebloeid neem ik aan?

Er staat in dat marcotteren erg lastig gaat, maar het zou dus wel kunnen? ik ga het gewoon eens proberen na de bloei. Anders zou ik altijd nog kunnen proberen om verschillende takken te enten op een lager stuk van de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60284

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Christian93 schreef : Dankjewel voor het informatieve stuk Marcel, staat wel wat nuttige informatie tussen. Het enten van knoppen blijkt het makkelijkste te gaan volgens het stuk, maar dit word enkel gedaan met bladknoppen nadat de boom heeft gebloeid neem ik aan?

Er staat in dat marcotteren erg lastig gaat, maar het zou dus wel kunnen? ik ga het gewoon eens proberen na de bloei. Anders zou ik altijd nog kunnen proberen om verschillende takken te enten op een lager stuk van de boom.


Hij staat bij mij nu in bloei, dus het enten van die bladknoppen zou dan in het voorjaar moeten. En als ze zeggen dat iets mogelijk of lastig is, is het kennelijk niet onmogelijk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60286

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Precies, het zou mogelijk moeten zijn. Daarbij lijkt het me ook gemakkelijker gaan bij jonge bomen aangezien de takken daar nog niet verhout zijn. Stimuleren met stekpoeder of andere wortelgroei bevorderaars zal het waarschijnlijk versnellen.
Ik zal straks nog even een foto's uploaden om te laten zien om welke bomen het gaat. Dan heb je een een beetje een idee waarom ik ze wil marcotteren/stekken of enten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60367

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Ik zou nog een paar foto's uploaden. Er staan reeds wat uitlopers in het draad om alvast wat vorm te geven. Deze takken wil ik of stekken in de zomer of marcotteren. Ik denk dat de takken voor een marcot wat dun zijn maar de hoofdtakken zouden kunnen naar mijn idee. Alle vier de mume's zijn geent dus een marcot zou toch uitgevoerd moeten worden om hier in de toekomst een mooie bonsai van te maken.

Wat foto's






Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen van prunus mume 7 jaren 2 maanden geleden #60526

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
interessant draadje, bedankt voor het delen.

Ik kwam deze tegen op ebay voor de liefhebben een witte mume (kleine plantjes)

www.ebay.nl/itm/Prunus-Mume-Alboplena-/2...a:g:BRUAAOSwZQRYgK6F

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts