Onderwerp:

Stekpoeder 7 jaren 1 maand geleden #63711

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WimmelSan schreef : Ik word er altijd een beetje moe van wanneer sommigen beweren dat iets onzin is wanneer anderen het al jaren naar tevredenheid gebruiken.

Of het bewijs nu wel of niet geleverd is of iets wel of niet goed is, waarom kan zo'n man niet zeggen dat het voor hem niet nodig is maar dat een ieder moet doen wat hij denkt dat goed of slecht is?

Baat het niet, schaadt het niet in dit geval. Al dat wijsneuzerige gedoe komt me soms de keel uit.


Toe maar! Het is geen Biostabil2000 he. Of dit soort produkten werkt is gewoon wetenschappelijk te bewijzen. Het werkt wel of niet.

En als het niet baat, dan schaadt het iig de portemonnee.

ik geeft toe dat voor de amateur zulke dingen nauwelijks te bewijzen zijn, en dat ik skeptisch ben over produkten als Superthrive, HB-101, Biovital, stekpoeder etc. Terwijl ik HB-101 en stekpoeder zelf wel gebruik.

Het zou net zoiets zijn als zeggen: "Zwaartekracht? Voor mij werkt het niet!" Dat is pas onzin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 7 jaren 1 maand geleden #63714

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Je mist volledig mijn punt Marcel. Het gaat om hoe hij het zegt, niet wat hij zegt. Zoals blijkt uit mijn 2e alinea.

Of het bewijs nu wel of niet geleverd is of iets wel of niet goed is, waarom kan zo'n man niet zeggen dat het voor hem niet nodig is maar dat een ieder moet doen wat hij denkt dat goed of slecht is?


Het is een beetje hetzelfde zoals soms de substraat discussie wordt gevoerd, dan komt er plots weer iemand die je zelden ziet reageren zeggen dat het allemaal de schuld van de commercie is etc. etc. Het gaat om de toon, daar kan ik me aan ergeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 7 jaren 1 maand geleden #63716

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
Stek poeder werkt, bij planten die zonder dat powder ook zouden wortelen... Stek poeder dient eigenlijk meer ter voorkoming van schimmels en Ziekten......

Het zorgt er dus niet voor dat er wortels groeien aan een Stek, die anders geen wortels zou aan maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 6 jaren 9 maanden geleden #69045

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
In België is stekpoeder precies verboden sinds een tijdje.

Ik heb vandaag ook in enkele winkels geprobeerd om stekpoeder te kopen. Kreeg overal hetzelfde antwoord: "uit de rekken gehaald en niet meer verkrijgbaar".

Leve eBay en Nederlandse webshops dan maar :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 6 jaren 9 maanden geleden #69054

  • Kennis Daniel
  • Kennis Daniel's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 193
  • Ontvangen bedankjes 36
Stekpoeder is in België sinds januari niet meer te verkrijgen, blijkbaar is hun licentie verlopen zei de man van het tuincentrum, heb daarom maar twee potjes online gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 6 jaren 3 maanden geleden #71887

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17
Om wat voor stek poeder gaat het ?
Kunnen jullie mij vertellen waar jullie het bestellen en of er verschillende soorten stek poeders zijn of is er maar 1 type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 6 jaren 3 maanden geleden #71888

  • Kennis Daniel
  • Kennis Daniel's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 193
  • Ontvangen bedankjes 36
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rowdy van os

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekpoeder 6 jaren 2 maanden geleden #72207

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Er is inderdaad nieuw bewijs gevonden voor Indool-3-boterzuur wat er op wijst dat het kankerverwekkend kan zijn. Om die reden is het uit de handel gehaald in sommige landen, en enkel nog te verkrijgen voor professionals.

Clonex gel heeft geen goedkeuring als 'plantverbeteraar' (dat is een specifieke klasse voor deze middelen die buiten de mestwet vallen omdat het geen meststof is) en mag daarom niet verkocht worden in NL, hoe het met Belgie zit, dat weet ik niet. In 2015 heb ik contact gehad met clonex, de fabrikant vertelde me dat ze actief verkopers vervolgen die hun middel verkopen; het schaadt hun naam als de wet moedwillig wordt overtreden.

Stekpoeders zijn vaak een mengsel van IBA als zout (gebonden met Kalium; IBA-K) met calciumchloride en gewassen klei. In 2015 had Pokon als enige consumentverkoper in NL een goedkeuring voor stekpoeder als plantverbeteraar. Hoe dat nu zit, ook met het oog op de kans op ziekmakers, weet ik niet.

Over wetenschappelijk bewijs: IBA bewijst al jaren (decennia zelfs) dat het goed werkzaam is. Er is voldoende literatuur te vinden die dat bevestigt (zie google scholar met de zoekterm IBA of indole-3-butyric acid). Het minder goed werkzame, en minder chemisch stabiele NAA (Naftaleenazijnzuur) is volgens mij nog wel verkrijgbaar voor consumenten. Beide stoffen werken beter en/of slechter op bepaalde planttypes, maar IBA blijkt de meest geschikte all rounder te zijn als het gaat om wortelvorming stimulerende auxines.

Wilgentakken zouden van nature IBA (en de meer natuurlijke variant IAA) vrij laten komen in water, samen met salicylzuur, wat ook antibacterieel en antifungaal werkt. Dat is een relatief "natuurlijke" oplossing.
Als men honing wilt gebruiken, is het goed om te kijken naar de bron; honing uit gebieden waar brassica verbouwd wordt, kan epibrassinolide bevatten, wat tot gevolg kan hebben dat stammen spontaan nieuwe scheuten gaan vormen. Dat kan heel fijn zijn, maar ook een ongewenste reactie bij hele oude bomen. Wilgenhoning heeft helaas geen hoger aandeel hormonen dan andere honing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fonz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts