Onderwerp:

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74526

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Een tijd terug heb ik een artikel gelezen waarin blad van de ene cultivar op de andere werd geënt om ander (mooier) blad te krijgen om het niveau van de boom te verhogen. Het totale bladerdek zou dan deze bladvorm aannemen.

Ik heb hier een acer staan waarbij ik dit uit zou willen proberen maar kan het artikel niet meer vinden.

Iemand enig idee waar dit staat en hoe root de slagingskans is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74527

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Enten is een algemeen toegepaste techniek in bonsai. Het is echter niet iets wat je "zomaar even" doet.
Hier staat de basis ervan uitgelegd:

www.dvandermaat.com/enten.htm ?

Bij enten voor bonsai moet je er rekening mee houden dat de entplek bijna altijd zichtbaar blijft as je twee verschillende soorten op elkaar zet. Alleen bij terug enten op zichzelf om bv takken op een bapeelde plek te krijgen gaat dit zonder blijvende zichtbare plekken. Daarom worden de meeste acer cultivars die voor bonsai gebruikt gaan worden, van de onderstam af gemarcotteerd. Daarom zou ik niet aanraden om dit te doen voor een esdoorn. Je kan beter beginnen met een mooie variant en die marcotteren om een nieuwe pant te beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74530

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Het is geen bonsai maar gewoon een tuinplant waarop ik het wil proberen.
Het is ook niet de bedoeling om het zomaar even te doen maar om ervan te leren.

Maar om iets te leren moet je het uiteindelijk gaan doen. En dat dan liever op een willekeurige tuinplant dan op een bonsai die ik kan verpesten.
Echter wil ik dit wel doen met de juiste feedback en voldoende informatie. Vandaar dat ik dit artikel zoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74532

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Heb hey artikeltje gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74533

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Zou je m willen delen ?
Ben wel benieuwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74547

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Het was niet helemaal zoals ik het herinnerde. Heb het destijds vluchtig doorgelezen.

Komt er wel op neer dat een boom het blad van een andere cultivar aanneemt maar moet op elke tak gebeuren.

chowazoutleeuw.blogspot.nl/2012/08/ent-t...nse-esdoorn.html?m=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74565

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Voor zover ik enten ken, is het dan niet zo dat de boom het blad aanneemt/overneemt in zichzelf, maar dat alle bestaande takken door ent-takken zijn vervangen waardoor alle nieuwe groei uit de ent bestaat uit de ent-cultivar. De wortelstok zal dezelfde bladvorm blijven uitgeven als voorheen, behalve dus op plaatsen waar de nieuwe cultivar groeit. In principe zijn er twee planten aan elkaar gelijmd, waarvan de een de ander voedt. Beide behouden ze voor het grootste deel hun eigen eigenschappen.
Ik benadruk het even, voordat mensen een verkeerd idee krijgen.

Wel erg belangrijk als het gaat om vorst- en ziekteresistentie. Die twee eigenschappen worden niet altijd overgenomen tussen wortelstok en ent. Een ziekteresistente wortelstok kan ziektevrij blijven, terwijl de bovenstam (geente cultivar) dus wel ziek kan worden. Mijn citrus wortelstok is winterhard tot -20, maar de citroen die er op zit, die kan geen vorst verdragen. Soms wordt die overdracht wel gedaan, veelal niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74567

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Dan heb ik het gewoon niet goed begrepen.
Snap ik de zin van het artikel ook niet helemaal. Dan bestaat de volledige bonsai dus uit ent takken als ze het blad willen “vervangen”

Kun je dus beter gewoon met startmateriaal met het gewenste blad aan de slag gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74568

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

SchoenmakersChristian schreef : Dan heb ik het gewoon niet goed begrepen.
Snap ik de zin van het artikel ook niet helemaal. Dan bestaat de volledige bonsai dus uit ent takken als ze het blad willen “vervangen”

Kun je dus beter gewoon met startmateriaal met het gewenste blad aan de slag gaan


Bijna. Soms zijn er varianten die gewoon op eigen wortel niet gezond blijven. Of niet goed groeien. Of heb je een goede stam met verkeerd loof. Er zijn allerlei redenen waarom bomen een andere jas krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladenten 5 jaren 11 maanden geleden #74569

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een opmerking over de foto's van de aangeduide site. Er is een foto te zien waar met een snoeischaar geknipt wordt.. De schaar wordt verkeerd gehouden. Men knipt bij voorkeur met de scherpe kant van de schaar (het mes) aan de kant van het te behouden deel. Er is een grotere beschadiging aan de kant van het 'aambeeld' (het niet snijdende gedeelte van de schaar). Dat aambeeld dient om weerstand te bieden voor het snijdende deel. Met steeds een wat verpletterd schorsdeel. Op de foto is de wortelkant het deel dat zal behouden worden.
Voor de ent zal men dus best het mes aan de kant van de ent houden. Maar meestal wordt de ent met een zeer scherp mes nog bijgesneden.
Dit heeft ook bij gewoon snoeien in de tuin zijn belang. Hoe kleiner de wonde hoe kleiner infectiegevaar.
www.dvandermaat.com/enten.htm

Ook even een aansporing om de juiste termen te gebruiken. Straks gaat men nog denken dat men het blad van een gewenste variëteit kan enten! (zoals ook Teun1 aangeeft)..Maar ook Beuk en haagbeuk, Kastanje en paardekastanje....
Het is nooit goed scheuten die onder de ent verschijnen te laten staan. De met de onderstam soorteigen scheuten gaan steeds met de grootste kracht lopen en kunnen zelfs de ent doen afsterven. (Zoals je nogal eens ziet bij kerselaars, die ooit met een Japanse soort sierkers werden geënt. De geënte soort is afgestorven of zeer klein en zwak, terwijl de witbloemige takken van de onderstam weelderig groeien).
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts