Onderwerp:

Marcotteringsproject Pyracantha Coccinea ' Red Column' 2 jaren 8 maanden geleden #92449

  • Timpaan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 2
Op Marktplaats begin maart een enorme Vuurdoorn gekocht. (Pyracantha Coccinea, ik denk variëteit ' Red Column').
Uitgegraven als enorme struik en met een busje naar huis gebracht. Daar flink en rigoreus kort gesnoeid, want ik wil alleen het onderste deel hebben voor de onderstam, met een paar vertakte stukken die zich uitstekend lenen voor marcotteren. (wellicht 5 bonsai's voor de prijs van één?)
De struik staat nu in een ruime krat in een mengsel van potgrond met Akadama.
Het is nu een vormeloos (en lelijk) ding dat er nu echt niet uitziet, maar daar maak ik (uiteindelijk) wel iets moois van...
Ik realiseerde me echter niet dat Pyracantha helemaal niet van diepe, harde snoei houdt! Dus deze is er bijna aan onderdoor gegaan. Het langzaam afsterven wilde maar niet ophouden.
Maar....
Er gloort hoop, want nu ( augustus) is het tij gekeerd en begint 'ie toch weer flink uit te lopen.
Een groot deel was toch nog afgestorven, waardoor ik aanzienlijk minder kandidaat marcotteer plekken over heb. Maar het belangrijkste.. De struik leeft en heeft er gelukkig weer zin in.
De onderstam heeft een mooie omtrek, dus dit kan over een paar jaar een heel leuke bonsai gaan worden. Of het markotteren gaat lukken weet ik niet, maar ik laat de struik eerst een jaar of 2 flink uitlopen. Dan pas kan ik gaan denken aan een markotje zetten schat ik in. Wat is jullie ervaring of mening van deze aanpak?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Timpaan.

Marcotteringsproject Pyracantha Coccinea ' Red Column' 2 jaren 8 maanden geleden #92450

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 174
De methode is goed, eerst de boom laten herstellen alvorens te marcotteren. Dit duurt wel enige tijd en na het marcotteren kan je pas echt met onderstam aan de slag. Dan moet de marcot wel de moeite van het wachten waard zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Marcotteringsproject Pyracantha Coccinea ' Red Column' 2 jaren 8 maanden geleden #92462

  • Timpaan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 2
Dank je wel,

Eens dat het nog wel even duurt voordat ik iets met de stam kan doen. Ik kijk hoe de struik bij de stam uitloopt.
Verder zijn er 3 marcotten die op een dikke tak zitten en leuke vertakkingen bij elkaar hebben. 5 marcotten gaat niet meer lukken.
Mocht het marcotteren lukken, dan heb ik in 1 keer 2 (of 3) serieuze boompjes met dikke stam als startmodel. Dit naast de hoofdstam zelf uiteraard. Dat is die 2 (3) jaar extra wachten wel waard.
Het plan kan altijd nog veranderen in deze tijdsperiode, maar op dit moment ben ik vooral blij dat de struik weer vol levenskracht is en er voorzichtig vooruit gekeken kan worden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren