Onderwerp:

Marcotteren én enten van een Pyracanthus 2 jaren 1 maand geleden #94150

  • Timpaan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 2
Heeft iemand ervaring(en) met het enten en marcotteren van een pyracathus?

Ik heb een tijdje terug een oude pyracanthus kunnen uitgraven uit een tuin. Dit was een hoge haag tegen een huismuur aan. Onderaan een mooie dikke stam en verder vol met veelbelovende vertakkingen in de struik.

Ik hoopte er een project van te maken waarbij ik een heleboel marcotten kon zetten en zo een reeksje kant en klare bonsai's eruit te krijgen..

Helaas... Pyracanthus houdt absoluut niet van radikale verplantingen en snoeien. ( om het in een bus te krijgen en in een grote bak te kunnen zetten.

De plant gaf bijna, bijna het loodje...

Dit jaar zit er weer wat muziek in en durf ik weer plannetjes te maken.. Een flink stuk bescheidenere plannen.

Ik merk dat de hoofdstam nagenoeg geen nieuwe uitlopers wil maken. Aan de uiteinden en aan de wortelvoet komen wel nieuwe knoppen, maar niet op de oude hoofdstam of de oude hoofdtakken.
Mogelijk komt er nog verandering in dit jaar, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Dus wat dan... Ik wil wel dat er takken op komen op de plek die ik wil..

Wellicht enten? Hoe moeilijk is het enten op een oude pyracantha stam? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou dan een aantal enten kunnen zetten rondom de hoofdstam en 1 schuin omhoog om een nieuwe top te gaan vormen.
De enten neem ik van de struik zelf. Het is dan van dezelfde plant.
Na project enten ( als ze aangeslagen zijn) wil ik gaan proberen nog twee marcotten te zetten op 2 oude hoofdtakken. (ook nog nooit gedaan) Deze takken houden de hoofdstam nog actief. Dus deze wil ik nu nog laten zitten om het enten ( en wellicht nog een slapende knop?) een kans te geven.
daarna poging marcotteren en daarna voorzichtig naar een vorm toe gaan werken.

Maar... Ik merk dat Pyracantha niet zoveel van dit soort gekkigheden houdt.
Vandaar mijn vraag.... heeft iemand hier ervaring mee?
Zie foto met schets voor toelichting..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts