Onderwerp:

afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3452

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dag allemaal,
Ik heb een brandende vraag. Ik heb in juni van dit jaar een marcot gemaakt bij een malus. De ent was zo lelijk dat er niet veel anders op zat. Inmiddels heeft de marcot wortels gemaakt. Maar nu de vraag. Laat ik hem zitten tot volgend jaar?
Of haal ik hem er voor de winter af. Als ik op internet kijk zijn de meningen verdeeld. Ik ben een beetje bang voor vorst als ik de marcot laat zitten.
Ik heb gebruik gemaakt van een vijvermandje met sfagnum dus dat is redelijk gevoelig. En ik heb geen koude kas om hem vorstvrij te laten overwinteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3465

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik weet niet waar je woont, maar in NL en/of België zal het echt nog wel een tijdje duren voordat we (nacht)vorst gaan krijgen, dus zit daar maar niet over in.

Een marcot in Juni maken is over het algemeen wel wat aan de late kant.
Meestal maak je marcot maart/april, en dan kan ie meestal rond september wel afgezaagd worden.

Kijk goed naar je boompje, hij moet echt genoeg wortels hebben aangemaakt om te kunnen overleven na hem van de moederboom te zagen.
Is het een vrij dikke stam met veel loof aan de takken, dan moet hij uiteraard een vrij groot en sterk wortelgestel hebben. Met enkele haarworteltjes zal hij het niet redden.

Kijk rond september/oktober nog een naar de wortels en maak dan je beslissing.

Tot slot,
mijn bonsai vrienden raden overigens meestal af om een geënte boom te marcoteren.
De reden waarom geënt wordt, is meestal omdat het wortelgestel sterker en krachtiger is, zodat een andere cultivar die erop geënt wordt, beter zal groeien/overleven. Als je dit dus gaat marcoteren, dan verliest het zn doel.
Maar dit wil niet zeggen dat het niet kan of lukt. Het wordt alleen afgeraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3477

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hallo Bladgroen,

Zoals eerder Dea al schreef is de wortelontwikkeling van het grootste belang als je de marcot wilt scheiden.
Als dat niet goed in orde is zou ik het geheel de winter over laten zitten en in dat geval de wortelkluit goed inpakken tegen de evt. vorst.
Haal je hem er wel af en de worteltjes zijn idd nog niet meer dan wat haarworteltjes dan zul je deze toch ook tegen de vorst moeten beschermen temeer omdat je geen koude kas hebt.
Indien je ze toch scheiden dan lijkt het mij het beste om de marcot in goede potgrond te zetten en een bemesting toe te passen die de wortelontwikkeling enigermate versnelt zodat je voor inval van de winter een redelijke potkluit hebt met flinke wortels.
Maar het blijft in deze eigenlijk altijd een dilemma wat wel of niet te doen.
Laat nog eens weten wat je gaat doen! Succes ermee i.i.g.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3486

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dank je wel voor jullie uitgebreide antwoorden.

Ik woon in Den Haag dus inderdaad voor nov is er geen vorst te verwachten.
Als ik jullie zo hoor kan ik beter wachten tot het voorjaar.

In elk geval tot het najaar en dan eens kijken hoe hij er aan toe is.

Dea ik weet dat je geënte bomen meestal niet moet marcoteerd.
Maar het gaat hier om een malus die ik ontworteld op straat heb gevonden tijdens een wandeling met de hond. Het was donker op dat moment.
Hij was toen twee meter hoog.
Ik heb hem mee naar huis genomen en afgezaagd op 30 cm. en in een kleine schaal gezet want van de wortels was ook niet veel meer over.
Eigenlijk was het een gek project. De volgende ochtend zag ik dat het boompje een vreselijk lelijke entplaats had. Maar hij deed het en ging bloeien en kreeg appeltjes en blad en toen kon ik hem niet meer weggooien.
Hij staat nu twee jaar in een schaal en heeft een diameter van 10 cm ongeveer.
Hij heeft veel loof en een stuk of 8 takken. Hij is erg vitaal. Ik heb hem geënt na de bloei omdat ik de bloei niet kon weerstaan.
Ik las in de literatuur (om het zo maar eens te noemen) dat je een geënte boom wel kon marcoteren als je maar een stukje van de onderstam meenam.
Dat heb ik in elk geval proberen te doen. En geloof me de entplaats is niet om aan te zien er moest echt wat gebeuren.

Nou, ik neig nu naar het volgend voorjaar maar ik zal jullie in elk geval laten weten wat het wordt. Tenslotte kennen jullie nu de geschiedenis van de boom ( die ik in eerste instantie voor een prunus versleet -):blush: Pas toen er appeltjes aan kwamen......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3501

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hallo Bladgroen,

Je kan ook eerst de marcot voor de helft inzagen ipv helemaal van de boom scheiden.

Kijken wat de marcot doet. Als alles goed gaat, kan je em dit seizoen nog volledig afzagen. Wel uitkijken met vorst. Maar dat hebben meerdere mensen al aangegeven.

groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3515

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hoi Oenes.
Dat van de helft doorzagen heb ik gelezen.
Ik ga dat denk ik proberen.
Als blijkt dat er in sept. zich voldoende wortels hebben ontwikkelt zou dat moeten kunnen. De tijd zal het leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3524

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hallo,

Dat voor de helft doorzagen kan een optie zijn maar kan ook problemen opleveren voor de marcot. Alleen als je er absoluut zeker van bent dat er vanaf nou tot aan de definitieve scheiding nog voldoende wortelontwikkeling plaatsvindt is het een optie.
Zijn er voor de winter toch niet genoeg gezonde wortels dan zal de marcot de winter over moeten blijven zitten.
Maar dan zit je wel met een marcot op een half doorgezaagde stam!
Welke invloed heeft de (evt.strenge)vorst hierop? Dat is m.i. toch wel iets om rekening mee te houden voor je een definitieve beslissing neemt.
Blijft moeilijk om in deze de juiste keuze te maken wat te doen!:unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: afzagen marcot? 12 jaren 8 maanden geleden #3544

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dag Hank,
Je zou zeggen waar ben ik aan begonnen.
Maar jouw waarschuwing is terecht.'
Ik moet inderdaad zeker weten dat de marcot voor de winter voldoende wortels zal hebben gemaakt. Zo niet dan moet ik hem maar inpakken voor de winter.
Want mos in een vijvermandje is ook nogal gevoelig voor vorst.
Kortom een twijfelachtige zaak, maar misschien maakt dat het juist wel leuk:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren