Onderwerp:

Re: Ficus enten? 12 jaren 4 maanden geleden #4951

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
joog, nogemaals: Enten is niet zomaar even iets. Dat is lastiger dan het lijkt, en via normale groei zou het stimuleren van nieuwe zijtakken bij ficus absoluut geen probleem moeten zaijn. Maar .. als je overtuigd ben dat je deze route wilt belopen, bekijk dan even deze zeer goede artikelen:

www.bonsai4me.com/AdvTech/ATthreadgrafting.htm
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATApproachGraftingRoots.htm

Hier staat vrij goed (in het engels weliswaar) beschreven hoe je eea kan doen. Biede methodes kunnen werken. Ik denk dat de appraoch graft bij jou het makkelijkst ezal werken, omdat ficus nogal veel zijtakjes kan maken. Maar met een mes kom je een heel eind om alle zijtakjes weg te halen, evenals bladeren.

Wel denk ik dat het handig is om eerst uit te zoeken waarom je plant het zo slecht doet. Een niet-groeiende plant (Tenij in winterrust) leidt tot vrijwel gegarandeerde mislukkende entings.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ficus enten? 12 jaren 4 maanden geleden #4969

  • joog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je voor het antwoord, ga nu ff goed lezen en kijk dan wat ik ga doen. Ik begrijp dat de boom eigenlijk helemaal gezond moet zijn, maar zoals ik al vertelde als het niet lukt vind ik dit ook niet erg. Moet ook zeggen dat deze ficussen niet helemaal mijn ding zijn, de eerste die ik had was mijn eerste boom. En toen ik me eigen er in ging verdiepen vond ik ook dat dit niet de leukste bomen zijn. Maar weg doen vind ik ook zo iets... Er mee uit proberen is dan natuurlijk prima. De boom waar ik het over heb, heb ik gekregen omdat die persoon m beu was. maakt mij dus eigenlijk ook niets uit.... Nogmaals bedankt voor het antwoord, hooud jullie wel op de hoogte wat ik er mee ga doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ficus enten? 12 jaren 4 maanden geleden #4995

  • joog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : www.bonsai4me.com/AdvTech/ATthreadgrafting.htm


Had ik toch nog een vraagje. Als ik nou kies voor dat threadgrafting is er 1 ding wat me niet duidelijk is. Die graft krijgt appart zijn voeding (water) is dat dan met wortel in grond of met een bakje water erbij? dat is me nog niet duidelijk. bvd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ficus enten? 12 jaren 4 maanden geleden #4996

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De graft groeit gewoon in de grond. Als deze langis, kan dat in een apart potje zijn dat er naast staat. Of op de pot of of of.. Waat je maar wilt. belangrijk is dat de graft wel goed geworteld en gezond is. Je kan hem ook bij in je bonsai pot planten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ficus enten? 12 jaren 4 maanden geleden #5031

  • joog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor je antwoord, lijkt me leuk om eens te proberen. Wacht er wel mee tot de lente, hopenlijk haalt de boom het...... Alhoewel het blad verlies al flink afneemt. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren