Onderwerp:

opendeurdag bauwens 10 jaren 9 maanden geleden #24250

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

AlexW schreef : leuke azalea.. kan je wel wat mee..
op de mijne ligt een toplaag van fijngesneden sphagnum-mos.. dennenschors zou ik er niet meteen opleggen..

leuk acertje ook.. maar de snoei wond.. hmm.. in een later stadium misschien de boel marcotteren net boven de wonde?


Sphagnum heb ik nog voldoende ivm mijn andere hobby, vleesetende planten.. Inderdaad ook alternatief. Waarom geen fijn dennenschors? Is ook wat zuurder wat betreft PH toch?

De acer heeft overigens meerdere mogelijke voorzijden dus de snoeiwond zou ook naar achteren kunnen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 9 maanden geleden #24257

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuke azalea. Die kan nog erg mooi worden met de juiste verzorging. Wil je met ons delen wat hij wel gekost heeft, zodat mensen op het forum een idee kunnen krijgen wat je voor hoeveel geld kan krijgen?

Het probleem met boomschors is dat het bij de vertering stikstof nodig heeft. Dus je kan stikstof tekort krijgen door verteren van de boomschors. Dat stopt mij overigens niet om het als organisch materiaal in mijn grondmengsel te gebruiken.

Die snoeiwond groeit wel dicht; Dat is niet zo'n extreme plek. Zeker als je elk jaar een of twee offertakken in de hogergelegen delen laat groeien zal de wond snel sluiten. Je kan eventueel het dichtgroeien bevorderen door in het groeiseizoen de bast rondom de wond (Daar waar het tegen het dode hout komt) ligt te verwonden. Dat stimuleert hergroei. Maar uit zichzelf moet die met een jaar of 5 dicht kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 9 maanden geleden #24261

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef : Leuke azalea. Die kan nog erg mooi worden met de juiste verzorging. Wil je met ons delen wat hij wel gekost heeft, zodat mensen op het forum een idee kunnen krijgen wat je voor hoeveel geld kan krijgen?

Het probleem met boomschors is dat het bij de vertering stikstof nodig heeft. Dus je kan stikstof tekort krijgen door verteren van de boomschors. Dat stopt mij overigens niet om het als organisch materiaal in mijn grondmengsel te gebruiken.

Die snoeiwond groeit wel dicht; Dat is niet zo'n extreme plek. Zeker als je elk jaar een of twee offertakken in de hogergelegen delen laat groeien zal de wond snel sluiten. Je kan eventueel het dichtgroeien bevorderen door in het groeiseizoen de bast rondom de wond (Daar waar het tegen het dode hout komt) ligt te verwonden. Dat stimuleert hergroei. Maar uit zichzelf moet die met een jaar of 5 dicht kunnen zijn.


Tja, wat de azalea gekost heeft.. Dat is een beetje een apart verhaal. kort samengevat: er stonden tig azalea vanaf ca 300 euro, goed bijgehouden, mooi gevormd, dicht bladerdak en in mooie etages.. Er stond ook een tafel in de serre met azaleas van 55 euro, duidelijk minder mooi gevormd, wellicht nog in training, afkomst China? etc Die " 55 euro azalea" die gingen naadloos over in en stonden ook een beetje door elkaar met azalea van 260 euro. deze waren allen vergelijkbaar met degene die ik nu gekocht heb, maar dus nog wel minder van kwaliteit dan de 300+ tafel. Sterker nog, die ik gekocht heb zat gewoon rond de 260 euro, maar heb ik gekregen voor 55 euro. Beetje onderhandelen met mevr Bauwens.. Weet ook niet of ik hem meegenomen had voor 260 euro gezien de staat waarin ie verkeerde..

De acer en azalea samen voor 110 euro.

Wat betreft de wond: het licht inkerven met een jin mes van de wondranden heb ik inderdaad op youtube gezien. Daarna werd de plek wel nog met een wondpasta dichtgesmeerd. Is dit perse nodig? De behandeling van die snoeiwond zou dus nu nog kunnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Co79.

opendeurdag bauwens 10 jaren 9 maanden geleden #24264

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat is een hele nette prijs :cheer: Kan je blij mee zijn!

Dat behandelen van de wond zou nu ook nog moeten kunnen. Er komt nog een verdikking van de bast aan in de herfst, dus dichtgroeien gebeurt wel weer.
Wat betreft wondpasta.. Daar zijn de meningen nogal over verdeelt; Ik gebruik het alleen bij zeer grote snoeiplekken aan bomen die ook werk aan de wortels hebben gezien. De rest.. Die moet het maar zelf oplossen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 8 maanden geleden #24388

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Nog even refererend aan de eerste foto van mijn azalea in dit topic. Zichtbaar zijn de gele bladeren, die ik verwijderd heb. Nu na een week verschijnen er echter wederom gele bladeren. Meestal betreft het niet de nieuwe uitloop van dit seizoen maar het niveau daaronder.. Ik lees van alles, van schimmel tot droog staan.. Wie heeft er een idee wat er aan de hand is en vraag twee, wat doe je eraan? Nu staat ie overig vochtig, ik let erop dat ie niet te nat staat, maar zou het jammer vinden deze te verliezen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 8 maanden geleden #24389

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Nog even refererend aan de eerste foto van mijn azalea in dit topic. Zichtbaar zijn de gele bladeren, die ik verwijderd heb. Nu na een week verschijnen er echter wederom gele bladeren. Meestal betreft het niet de nieuwe uitloop van dit seizoen maar het niveau daaronder.. Ik lees van alles, van schimmel tot droog staan.. Wie heeft er een idee wat er aan de hand is en vraag twee, wat doe je eraan? Nu staat ie overig vochtig, ik let erop dat ie niet te nat staat, maar zou het jammer vinden deze te verliezen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 8 maanden geleden #24390

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
demijne heeft ook enkele gele blaadjes op de groei van enkele seizoenen geleden.. er is mij gezegd geweest dat dit normaal is.. het is een groenblijvende soort en deze doen dat nu eenmaal..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 8 maanden geleden #24391

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Co79 schreef : Snoeien doe ik wellicht wanneer de nieuwe knoppen volgend jaar komen. Deze neem ik weg incl de dieven van dat jaar, misschien zelfs de dieven die ik nu laat staan. Ik offer dus ahw de bloemen op ten behoeve van backbudding om een voller bladerdek te krijgen.


Mooie bomen Co voor een goede prijs.
Aangaande je azalea:
hij zal deze maand (waarschijnlijk) reeds de bloemknoppen voor volgend jaar aanmaken. Dat gebeurd meestal in augustus/september. Dus wil je hem volgend jaar niet laten bloeien en energie besparen, dan moet je deze/volgende maand al de nieuwe bloemknoppen verwijderen.

Backbudding bij een azalea gebeurd echter meer en beter, door hem (na de bloei) flink (echt extreem !!) terug te snoeien. Dan schiet hij overal weer uit, ook op oud hout etc. (check Knoep zn posts en foto's van het snoeien of bekijk wat azalea snoei filmpjes op youtube/internet om te zien hoe extreem je kunt snoeien)

Houdt er bij een azalea rekening mee, dat dezen (in tegenstelling tot de meeste andere bomen) basaal dominant zijn. Dit houdt in, dat de meeste en sterkste groei juist onderin zit en niet in de top.
Dus snoei meer onderin dan bovenin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 8 maanden geleden #24392

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef :

Co79 schreef : Snoeien doe ik wellicht wanneer de nieuwe knoppen volgend jaar komen. Deze neem ik weg incl de dieven van dat jaar, misschien zelfs de dieven die ik nu laat staan. Ik offer dus ahw de bloemen op ten behoeve van backbudding om een voller bladerdek te krijgen.


Mooie bomen Co voor een goede prijs.
Aangaande je azalea:
hij zal deze maand (waarschijnlijk) reeds de bloemknoppen voor volgend jaar aanmaken. Dat gebeurd meestal in augustus/september. Dus wil je hem volgend jaar niet laten bloeien en energie besparen, dan moet je deze/volgende maand al de nieuwe bloemknoppen verwijderen.

Backbudding bij een azalea gebeurd echter meer en beter, door hem (na de bloei) flink (echt extreem !!) terug te snoeien. Dan schiet hij overal weer uit, ook op oud hout etc. (check Knoep zn posts en foto's van het snoeien of bekijk wat azalea snoei filmpjes op youtube/internet om te zien hoe extreem je kunt snoeien)

Houdt er bij een azalea rekening mee, dat dezen (in tegenstelling tot de meeste andere bomen) basaal dominant zijn. Dit houdt in, dat de meeste en sterkste groei juist onderin zit en niet in de top.
Dus snoei meer onderin dan bovenin.


Dank voor je reactie Dea! Helaas heb ik de oude bloemen vorige week pas verwijderd, was niet gebeurd bij de kweker.. Nieuwe knoppen zie ik dus nog niet verschijnen en september is wat laat voor snoei van bloemknoppen niet?
Ik zal de takken markeren die ik volgend jaar extremer kan/wil snoeien en doe dit in overleg met Knoep, die zie ik as zaterdag en neem mijn azalea dan mee. Niets dan lof voor de mensen op dit forum en de bereidheid tot het geven van advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

opendeurdag bauwens 10 jaren 8 maanden geleden #24394

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Co79 schreef : Nieuwe knoppen zie ik dus nog niet verschijnen en september is wat laat voor snoei van bloemknoppen niet?


die van mij heeft ook nog geen bloemknoppen voor volgend jaar aangemaakt hoor. die komen nog.
en nee, da's niet te laat om ze dan meteen te verwijderen.
Maar Knoep kan en zal je vast nog betere uitleg geven als je bij hem bent.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren