Onderwerp:

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29051

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
hoi kokedama,

is dat die kinsai van bij maarten?

als het deze is, mag je zeer trots zijn op die boom.
heb er nammelijk lang aan getwijfeld om hem zelf te kopen, en toen ik wou was hij weg ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29052

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

knoep schreef : heb er nammelijk lang aan getwijfeld om hem zelf te kopen, en toen ik wou was hij weg ;)


En nu staat hij hier. :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29053

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
idd, en ik wens je veel succes ermee. is echt een topper, ook in bloei

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29057

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Kokedama, wanneer heb je deze gekocht?

niet dat ik jouw kennis ter zake betwijfel.. maar ergens vind ik het niet veelzeggend als mensen een boom aanschaffen waarmee zo zonder veel training (geen jaren dus) meteen op Noelanders kunnen.. terwijl er andere mensen zijn (Polmans bv) die door vriendjespolitiek (?) hun boom waar ze jaren en jaren aan gewerkt hebben en er eveneens schitterend uitziet, afgekeurd zien..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29060

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Beste Alex.

Wat je zegt klopt helemaal.

Als ik mijn boom gekocht heb en zomaar mee doe is dat mijn keuze om op die manier mee te doen.
Maar een boom van een bepaalde kwaliteit heeft men altijd gekocht. Het gaat om de verdere verzorging van de boom en die mooi verzorgd op een tentoonstelling te zetten.

Trouwens dit is een discussie die ik 15 jaar geleden ook met iemand voerde dat ik het niet eerlijk vond.
Wel ondertussen zijn mijn meningen ook veranderd. ;)

Wat er met JP Polmans zijn ingestuurde boom is gebeurd weet ik ook niet. Het is een boom die er ook thuis hoort.

Groeten

P.S. Zoek me op op Noelanders en wil ik wel even met u hier ook uitgebreid over praten. Mondeling worden zijn er geen misvattingen zoals je vaak hebt als je iets leest. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29061

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik denk dat het niet zozeer belangrijk is of degene die de boom op een tentoonstelling zet de maker zelf is. Uiteindelijk gaat het er toch om dat het grote publiek kan zien waar bonsai in Europa voor staat.
Als verzamelaars of nieuwe eigenaren van mooie stukken niet toegelaten zouden worden omdat ze de boom niet zelf jaren getraind hebben zou de kwaliteit van de tentoonstellingen drastisch omlaag gaan.
Dit is ook een manier om bomen die anders nooit op een tentoonstelling zouden komen toch te laten zien.
Ik meen dat er in Engeland ook enige ophef was over een Kimura boom die aangeschaft was en tentoongesteld, als die boom niet gekocht zou zijn voor dat doel had ie waarschijnlijk nooit in Europa te zien geweest zijn.
Of de boom van Yannick die hij uit de collectie van Mario Komsta heeft, misschien zou Mario hem nooit tentoonstellen en Yannick wel en kan op die manier toch iedereen er van genieten omdat het toch een topstuk is.

Goeie bonsai zijn er om gezien te worden en daar zijn tentoonstellingen ook voor ongeacht wie erachter zit.
Natuurlijk is er meer voldoening als je de boom zelf jaren getraind heb en hem uiteindelijk neer mag zetten als kroon op je werk, maar voor het gros van t publiek is dat alleen maar bijzaak.
Tenslotte draait het bij bonsai tentoonstellingen toch om de boom en niet om de eigenaar/maker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29062

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Kokedama,

waarom iemand zijn boom koopt en wat hij er mee doet maakt me niet uit en zei zeker niet dat het "niet eerlijk" is..

maar vind het gewoon niet veel zeggend over de eigenaar.. eigenlijk zou er dan bij de boom nog moeten staan wie de vorige eigenaar was en wie hem gestyled heeft naar zijn huidige vorm..

als ik ooit zelf het geld en de zin heb om een boom te kopen waarmee ik meteen op een ten kan gaan staan dan zal ik dat misschien ook wel doen.. maar heb je niet meer voldoening als je uitgenodigd wordt met een boom die je helemaal zelf gevormd hebt gedurende jaren en jaren?

dat was eerder mijn punt.. persoonlijke voldoening..

bedankt voor de uitnodiging trouwens.. zou er ook graag over verder praten, maar jammer genoeg heb ik door mijn werk in januari nooit tijd.. werk dan steeds 6/7.. en dan gaat die ene vije dag naar men gezin.. (en mijn vrouw heeft jammer genoeg nog geen intresse in bonsai)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29064

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
wordt bij iedere boom op Noelanders niet zowel de naam van de eigenaar als van degene die de styling heeft gedaan vermeld??
Dan zijn we er toch?
Trouwens, misschien zijn de mooiste bomen wel 'Snobsai'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29065

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

AlexW schreef : ...ergens vind ik het niet veelzeggend als mensen een boom aanschaffen waarmee zo zonder veel training (geen jaren dus) meteen op Noelanders kunnen..


Ooit eens in Japan op een Ten geweest?
daar doen ze bijna niet anders.
Daar staan soms (vaak) zelfs bomen van eigenaren die zelf niet eens aan bonsai doen, maar wel een enorme portefeuille hebben, een graai in hun zakje doen, een topboom (tegen een top prijs ;) ) kopen en dan die boom op een Ten neerzetten.
Vandaar ook dat de bomen een prijs winnen, en niet de eigenaar of degene die hem gestyled heeft.

Ow, en Alex, nog een tip om je vrouw geïnteresseerd te laten raken:
Haal meerdere bloeiende bonsai, daar houden de meeste vrouwen dan wel weer van (in bloei)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Noelanders XV - 2014 10 jaren 4 maanden geleden #29066

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Veelbelovende wortelvoet & Stam KoKeDama

DirkD schreef : wordt bij iedere boom op Noelanders niet zowel de naam van de eigenaar als van degene die de styling heeft gedaan vermeld??


ik kan me het zo niet herinneren. Ik weet wel dat er vorige jaar op een forum dezelfde discussie werd gevoerd door allerlei mensen die op tenen getrapt waren omdat hun boom niet geselecteerd was, een een andere boom, welke recentelijk geimporteerd was, wel. Maar inderdaad:

Op het label opnemen:

- Eigenaar, in eigendom sinds ()
- Yamadori: Verzamelaar
- Laatste styling door () op: (datum)

Dan ben je een heel eind.

De hele discussie welke bomen al dan niet op de tentoonstelling thuis horen, of welke redenen de organisatoren hebben om bepaalde bomen al dan niet op te nemen is een beetje gelijk de discussie hier over de "boom van de maand" verkiezing. De organisatoren bepalen welke bmen onder welke voorwaarden meedoen, en hebben het laatste woord in de selectie. Dan kan je kiezen: Je doet mee, en dan accepteer je de manier waarop eea loopt. Of je doet niet mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts