Onderwerp:

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 2 dagen geleden #32912

  • timaenho
  • timaenho's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 75
  • Ontvangen bedankjes 4
Walter Pall is sowiezo een excentriekeling in de bonsaiwereld. Hij komt nu sinds kort nav een bijeenkomst bij Sebastijan Sandev uit de kast met 'de bonsaisprookjesstijl'. Volgens hem een nieuwe stijl, momenteel in z'n kinderschoenen maar die volgens Walter in populariteit kan toenemen. Ik kan er mij wel in vinden en vind het zeer creatief. Wat vinden jullie?

walter-pall-bonsai.blogspot.be/2014/02/t...le-bonsai-style.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 16 uren geleden #32960

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja..

Als je half-ontwikkelde bomen wilt tentoonstellen moet je het een naampje geven, anders gaan mensen denken dat de boom nog niet ver genoeg ontwikkeld is.

Zelf ben ik niet zo van een boom uitgraven en 3 jaar later op een show willen hebben staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 16 uren geleden #32964

  • bonsaijo
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik vind het juist een goede ontwikkeling. Hetgaat er toch om dat je een bonsai hebt of maakt die je mooi vindt. Dat hoeft geen bonsai te zijn die in een hokje past qua stijl. Hij had deze stijl ook geen naam hoeven geven wat mij betreft. Het zijn gewoon mooie en indrukwekkende bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 15 uren geleden #32969

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je zegt 'als je maar bomen kweekt die je mooi vind hoeft het niet aan eisen te voldoen' onstaat in mij de vraag: Waar houdt bonsai op, en waar begint een kuipplant?

Ik heb ooit een definitie voor mezelf opgeschreven, welke ik hanteer voor beoordelen of iets onder bonsai valt:

Bonsai are small woody plants that are characterized by giving the impression of a miniature, aged tree through a combination of distinct trunk(s) and crown(s), with taper in all woody components and fine well-developed ramnification of the branches.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 14 uren geleden #32972

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Hoewel ik best een fan ben van Walter Pall wegens zijn no-nonsense aanpak, ben ik het wel met Leatherback eens - wanneer is iets nog bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 12 uren geleden #32975

  • bonsaijo
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
een kuipplant lijkt niet op een mini boom. Lijkt me niet zo'n heel moeilijk onderscheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 12 uren geleden #32977

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Als je bonsai ziet als een boom in een pot met een natuurlijk uiterlijk, dan kan ik niet anders dan dit bonsai noemen.
Er zijn op de link zat voorbeelden te zien van bomen uit de natuur met zo'n sprookjes uiterlijk.

Ik vind het een interessant verhaal.

Al lijkt het me wel heel moeilijk om stammen te vinden die zich lenen voor een stijl als deze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 12 uren geleden #32978

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsaijo schreef : een kuipplant lijkt niet op een mini boom. Lijkt me niet zo'n heel moeilijk onderscheid.


En dit dan? Is dit nog bonsai?





De grens is echt lastig te trekken. En alleen onderlinge afspraken bieden enig houvast over wat wel onder bonsai valt, en wat niet. Enige standaard is wel nodig.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 9 uren geleden #32980

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Aaaah, de eeuwige discussie, to bonsai or not to bonsai.....

Bonsai is nu eenmaal een kunstvorm. Bij elke vorm van kunst zijn er bepaalde regels waaraan een kunstwerk hoort te voldoen om binnen die kunstvorm te vallen.
Maar uiteraard is er ook binnen elke kunstvorm de "style" die alle regels juist breekt, zoals bijvoorbeeld bij contemporary art, jazz muziek, intuïtief tekenen etc.

Bij de persoonlijke beleving van kunst is smaak , voorkeur en emotie weer een leidraad.
Toch blijft er een verschil tussen iets mooi vinden en iets als kunst beschouwen.
Over smaak valt niet te twisten, over kunst daarentegen wel, juist vanwege de opgestelde regels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'de bonsai sprookjesstijl' 10 jaren 8 uren geleden #32986

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

dea schreef : Aaaah, de eeuwige discussie, to bonsai or not to bonsai.....
Bij de persoonlijke beleving van kunst is smaak , voorkeur en emotie weer een leidraad.
Toch blijft er een verschil tussen iets mooi vinden en iets als kunst beschouwen.


Over smaak valt niet te twisten, over kunst daarentegen wel, juist vanwege de opgestelde regels.


Mooie discussie. En inderdaad smaak, voorkeur en emotie zijn leidend. De conclusie is dus niet dat over smaak niet te twisten valt, want dat is nu natuurlijk precies wel waar over te twisten valt, mits beide partijen inderdaad wel kennis omtrent de kunstvorm heben. De opgestelde regels zijn over het algemeen guidelines en vind het persoonlijk te ver gaan om te zeggen dat goede bonsai gedicteerrd wordt door een aantal regeltjes.

Als je niet van wijn houdt heeft het geen zin om te twisten met iemand die een liefhebber is en gaat het spreekwoord op dat over smaak niet valt te twisten. Heeft uiteraard niks met regels omtrent wijnproeven te maken, maar met bepaalde subtiele smaken die aanwezig zijn en daar kunnen liefhebbers onderling lekker over twisten, deze is te droog te zwre afdronk etc.

Ook met bonsai uiteraard ik vind die boom geen mooie tapsheid hebben......meestal geldt dit als regel, maar als je naar een literaat zit te kijken is dit veel minder geldig. En zo hebben wij bonsailoefhebbers genoeg om over te twisten en dat is natuurlijk ook best wel leuk, want smaken verschillen inderdaad.

Ik vind die fantasy style wel mooi persoonlijk. Een ideale stijl voor yamadori, wat grovere ruige stijl, kracht...een beetje zoals sommige penjing, en dan niet die landschappen, maar de grote dikke solitaire. Soms vind ik de klassieke bonsai zo abstract, van die juniperussen waarvan ik dan altijd denk: jawel ze zijn mooi, maar zo'n strak gerrimde pad heb ik inde natuur nog nooit gezien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts