Onderwerp:

Berk sterk terugsnoeien. 13 jaren 2 maanden geleden #1055

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik heb hier een paar Berkjes staan die ik dit jaar sterk terug wil snoeien (de stam inkorten). Mijn vraag is nu: Kan dit nu of kan ik beter wachten tot juni dit i.v.b.m. het eventuele bloeden van de boom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Dicky.

Re: Berk sterk terugsnoeien. 13 jaren 2 maanden geleden #1056

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Eigenlijk ben je daar te laat mee, Snoei nooit in februari of maart omdat de boom dan idd. hevig gaat bloeden. Ze hebben vóór, en bij het uitkomen van het blad een zeer sterke sapstroming.

Berken kunnen het best in de herfst en winter gesnoeid worden, omdat de sapstroom dan zowat stil staat. (Ik zou zelf november-december aanhouden).

Is het echt heel noodzakelijk, dan kan je als 2e optie nog beter wachten tot de boom geheel in blad staat, omdat de worteldruk en sapstroom dan sterk is verminderd.(eind juli-begin augustus). De boom wil nog steeds wel aardig bloeden in deze periode.

PS; Smeer bloedende wonden trouwens nooit in met wondpasta, dit verergert de zaak alleen maar.Onder de pasta hoopt het vocht zich op, en vormt een bron voor bacteriën en schimmels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zebedeus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Berk sterk terugsnoeien. 13 jaren 2 maanden geleden #1064

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Het bloeden bij een berk en ook andere boomsoorten kan engszins beperkt worden door de grond wat aan de droge kant te houden.
Meerdere keren per dag wat deppen met een tissue en evt. wat houtskoolpoeder op de wond maakt dat het bloeden eerder stopt.

@Dicky,
Of genoemde methode ook succesvol is als er sterk wordt teruggenoeid, in jouw geval de stam inkorten, weet ik niet. Je kunt het misschien eens bij een enkel exemplaar proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Berk sterk terugsnoeien. 13 jaren 2 maanden geleden #1068

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Heb twee dagen geleden toch maar de gok genomen om er een paar te snoeien. Ik denk dat ik nog net op tijd was want het bloeden valt tot nu toe heel erg mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren