Onderwerp:

pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10611

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
hey allen, thuis heb ik een mallsai pseudolariks staan waar ik niet veel over weet. hij is iets te laat verpot geweest maar heb niet aan grond of wortels gekomen en gewoon in grotere pot gezet met grind rond. dit omdat de grond waar ie in staat zeer slecht drainerend is en dit zo ietwat verhelpt. volgens mij heeft ij er weinig tot geen last van want hij groeit zeer goed. mijn vraag is nu, wanneer kun je dit snoeien? ik dacht grote snoei juist voor lente en kleine snoei in zomer? er is me aangeradan geweest om gewoon te laten groeien en pas later snoeien maarja wat is later dan? van stijl weet ik nog niet goed. was van plan iets et die vallende tak te doen die niet zo zichtbaar is op foto. of...

grts jeroen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10615

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
later = veel later..

tenzij je de boom in zen huidige vorm wil houden..

hoe meer groei, hoe rapper de stam dikker wordt.. en mits je het wat laat doen gaat dit bij Larix redelijk snel..

weet je al welke vorm je voor ogen hebt voor deze boom?

goed laten groeien en enkel de takken die je niet wil wegsnoeien..
voor de rest gewoon laten doen..

www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/larix

bonsai4me.com/SpeciesGuide/Larix.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10617

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Alexw deze pseudolariks verdikt echt nauwelijks hoor in zo'n potje. Ook niet als je de boom lekker laat groeien.

Wil je stamdikte dan in een veel grotere trainingspot of volle grond.

Pseudolariks vind ik 1 vd leukste bomen. Wat een schitterend gezicht als dit loof op uitkomen staat. En staat de boom vol in naald, dan is de kleur groen ook super.

Jeroen nadat wat jij nu gedaan hebt, de boom gewoon lekker een jaartje laten groeien en na de winter maar kijken wat je wilt snoeien en dan bedraden.

Leuk materiaal hoor. Ik heb een paar maanden geleden ook zoeen gehaald bij Lodder. Gewoon om helemaal opnieuw te beginnen.

Succes


groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10620

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ging ervan uit dat die volle grond of trainingspot wel evident was voor de groei.. maar bij deze dus goed aangevuld ^^

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10622

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
met vorming weet ik nog niet goed wat te doen. wat me wel stoort aan de boom is het rechte stuk dat bovenop een mooi gebogen stam groeit. dacht om daar te knippen en dan nieuwe top laten groeien. wat niet zichtbaar is op foto is een mooie vallende tak die volgens foto rechts aan 3e loofetage start en tot beneden komt. dit vind ik wel een mooi iets aan de boom maar dan blijft dat rechte stuk er nog aan. ik kan wel eens een andere foto maken... dus ik laat hem nu best gewoon zijn gangetje gaan en volgend jaar beter in volle grond. nadeel is dat ik in de tuin van moeder klein lapje grond heb gekregen en het staat al vol, dus zal keuze moeten maken als ie het waard is om in grond te zetten.
enige wat ik me momenteel beetje afvraag is als die naalden nog krimpen? ik hoop van wel want zo vind ik hem beetje te lange haren hebben. ^^

grts jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10624

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
pseudolariks heeft doorgaans langere naalden dan bijv. de Europese lariks. De naalden verkleinen ook iets minder goed, maar ze kunnen wel kleiner worden. Dit wordt vnl bereikt door voor zoveel mogelijk backbudding te zorgen > hoe meer knoppen, des te meer naalden, hoe meer naalden, des te kleiner de naalden. (geldt trouwens voor alle bomen, ook loofbomen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: pseudolariks 11 jaren 9 maanden geleden #10626

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik heb ergens gelezen dat de naalden langer worden door in vochtige omgeving te staan. bij mij staan m'n bonsai in de tuin tussen massa planten dus vochtig moet het er wel zijn. kan dit waar zijn? ik heb dit ook al eens gehoord over meer knoppen is kleiner blad, toch bedankt dea. heb ook een foto van iets andere zijde want ik heb verteld dat ik iets zou willen doen met die vallende tak (soort bunjingi). dan ga ik ervan uit dat ik alles boven die tak en aan hoofdstam zal moeten afknippen. zal wel wat leeg aanvoelen vind ik. kan dit iets mooi worden of wordt dit niet gedaan bij lariks en dan beter ander ontwerp kiezen. ook vraag ik me af als het beter zou zijn om soort mandje mat akadama rond nebari te maken om deze te verbeteren door de wortels die zichtbaar zijn. zo ja kan ik dit nu doen?

grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts