Onderwerp:

Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10673

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik heb er even een nieuw topic van gemaakt, omdat ik het er toch even wat meer over wil hebben en niet het andere wil 'stelen'.

Matje schreef : Hallo,

Ten eerste, een heel erg mooie boom!
Azalea's zijn toch wel een van mijn favorieten en ik heb er zelf onlangs twee gekocht.
Een van marktplaats, met al een hele leuke basis, helaas nog niet in bloei gezien.

De andere vorige week als struikje, waar ik nog een keer iets van wil gaan maken.

Mijn schoonmoeder heeft onlangs in Grashoek bij de Bonsaistudio een mooie azalea gekocht, deze is ook mooi in plateaus verdeeld en staat nu lekker te bloeien.

Wat ik zelf een probleem vind is dat ik geen idee heb hoe deze gesnoeid moeten worden. Als ik de boom bekijk dan valt me op dat er als het ware uit de oude trosjes balderen, nieuwe takjes komen met bladeren. Als ik die dus inkort dan knip ik het nieuwe groen weg en blijft het oude over, dit kan niet de bedoeling zijn.

Als ik nu op internet ga zoeken, dan vind ik vvooral veel over struikjes die tot bonsai gemaakt worden, maar niet echt hoe het onderhoud gedaan moet worden.

Het enige nuttige aan info dat ik gevonden heb is dat deze het beste net na de bloei gesnoeid kan worden, omdat de nieuwe knoppen voor volgend jaar al vroeg gevormd worden en je deze dan wegsnoeid.

kan iemand dmv een foto, schets of filmpje laten zien waar deze nu werkelijk gesnoeid dient te worden?

AlexW schreef : in feite moet je die enkel net na de bloei snoeien.
nu best niet meer aankomen aangezien zich nu de nieuwe groei en bloemknopjes voor volgend jaar gaan vormen..

de bloem is eind mei..

vormen kan je wel steeds door bedrading.. als je deze niet te vast aanlegt kan deze een heel groei jaar aanblijven..

let wel op, Azalea moet in speciale grond.

snoeien doe je best door de nieuwe groei terug te snoeien tot op 2 à 3 blaadjes.. deze gaan dan opnieuw vertakken waardoor je een mooi dik plateau krijgt..
ik heb de mijne enkele weken geleden gesnoeid net na de verpotting.. heb juist enkele takken onaangeroerd gelaten aangezien ik deze wil laten doorgroeien..

bij drastische snoei loopt Azalea normaal gezien ook heel hard uit op het oudere hout..

dit is de website van de mens die onlangs bij ons een workshop Azalea's gegeven heeft:
users.telenet.be/fleschbonsai/pagina9.html
staat wel nuttige info op..

dea schreef : Niet schrikken!
m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/watch?v=fS2zp-nOJa0

Hele kanaal hebben ze veel over azalea:
m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/user/satsukimania

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10675

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Even kort samengevat:

Speciale grond, bedoel je dan de grond die bij tuincentra verkocht wordt als azalea grond?

en moet deze dan ook gemengt worden mer grind en/of klei om beter waterdoorlatend te maken?

Als ik de filmpjes in het genoemde youtube kanaal bekijk, dan denk ik al gauw dat je de azalea goed kort moet snoeien, bijna alle loof weg.

En met bovenstaande neem ik dan aan dat dit net na de bloei, dus vlak voor de zomer gebeurd?

Nu klinkt het voor mij erg onlogisch om bijna alle blad weg te knippen, vlak voor het (normaal gesproken) erg warm wordt.
Dus voor ik begin te knippen wil ik dat in ieder geval even zeker weten :silly:

Ik zal even kijken of ik dit weekend ook foto's kan plaatsen van de azalea van mijn schoonmoeder, want hier gaat mij het snoeien vooral om.
Zij heeft deze als bonsai gekocht voor bij haar koivijver en hij staat er erg mooi, maar ze heeft geen idee hoe bonsai onderhouden moet worden en daar wil ik haar dus ook graag bij helpen.
De keus is voor haar ook op de azalea geworden, vanwege langzame groei en mooie bloemen.
En dus weinig snoeiwerk, maar dit heb ik dus verkeerd begrepen?

Mijn eigen azalea's zijn er twee.

Deze is kant en klaar op marktplaats gekocht:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Kant en klaar met een korreltje zout, want ik zie helemaal niks in deze vorm en wil graag iets anders al weet ik niet wat. Voorlopig begin ik hier ook nog niet aan, want hij is gezond en doet het goed en wil hem zeker niet vern*@ken.

Mijn tweede azalea is een tuinplant, onlangs gekocht bij een tuincentrum om bonsai van te gaan maken, maar ook hier ga ik nog niks aan doen omdat ik eerst bloemen wil.
Wel lijkt het me slim om hem in een grotere pot te plaatsen.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Het gaat me dus vooral om die van mijn schoonmoeder die tot een paar weken terug mooie pads had en nu nog steeds bloemen heeft.

Deze heeft op dit moment ook een probleempje met blad, hij maakt veel nieuw blad aan, maar tegelijk verliest hij ook veel blad, met als resultaat dat er van de pads weinig over is.
Zeer waarschijnlijk zit er dus een ziekte in.

Morgen of zondag ga ik dit even beter bekijken en zal ik ook proberen duidelijk (detail) foto's te maken. Dit om vast te stellen of de boom gezond is en of (en hoe) ik het beste kan gaan snoeien.

Het zou uiteraard zonde zijn als deze er volgend jaar uitziet als een struik in een bonsai pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10676

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de grond die je moet gebruiken heet Kanuma
het is een klei achtige korrel speciaal gebruikt voor Satsuki Azalea Bonsai
meestal wordt de toplaag dan afgedekt met Spaghnum mos. dit mos kan je wel op de meeste bonsai bodems leggen na verpotting, maar gezien de karakteristieken van het mos (wordt redelijk giftig voor je boom na een tijd) verwijder je dit best bij andere soorten na een maandje.. Azalea echter kan heel goed tegen de eigenschappen van het mos en doen het zelf heel goed met de stoffen die vrijkomen..

mijn Azalea staat in pure Kanuma..

Azalea's hebben heel fijne wortels.. als je de boom verpot en de oude grond vantussen de wortels haalt zal je zien dat deze "haarwortels" meteen mee lossen.. daarom hoef je bij Azalea geen echte wortelsnoei meer toe te passen.. ook wel opletten dat je niet TE veel wegneemt..

Wortels van Azalea's gaan nooit echt diep, dus opbouwen van een mooie Nebarie gebeurt redelijk natuurlijk, maar traag? , dus hulp is steeds aangeraden..

Alle loof weg snoeien is echt wel een radicale ingreep en enkel uit te voeren als het echt nodig is..

gewone snoei is: nieuwe groei terugsnoeien tot op 2 à 3 blaadjes.. deze vormen dan tijdens de zomer (augustus voornamelijk, als de boom zen 2de groeiperiode heeft) nieuwe vertakkingen waar dan de bloemknoppen voor het komende jaar opkomen. deze nieuwe groei snoei je dus best niet meer!

takken die je wil laten verdergroeien tot een hoofdtak snoei je niet

je kan ook offertakken laten staan ter verdikking van de stam.. deze snoei je dan in een later stadium weg (zijnde dus enkele jaren / groeiseizoenen later)

Satsuki betekent "vijfde maan", welke overeenkomt met einde Mei.
de jouwe hebben dus reeds gebloemd.
je kan best nu een kleine vormsnoei uitvoeren, maar niet dat alle groen weg is. als je alle groen van een tak gaat snoeien is de kans grooit dat e tak afsterft aangezien er toch geen voedsel meer door moet.. maar dat geld voor alle bomen..

best kan je ook nu Kanuma aanschaffen en je Azalea's daarin zetten.. (vooral gezien de grond waar ze nu in staan redelijk op zen einde lijkt.. maar vanaf augustus zou ik niet meer verpotten aangezien de boom kracht nodig heeft voor het najaar.
de diepe potten waar jouw Azalea's in staan zijn niet iets waar ze veel aan hebben.. in tegendeel.. moest ik van jou zijn zou ik deze zo snel mogelijk verpotten naar bonsai trainingspotten

na verpotting de boom 6 weken in half-schaduw (dus zeker geen zon!) en na die 6 weken goed voederen met Biogold

Azalea's zijn wel goede groeiers als je ze juist verzorgt.. ze zijn ook wel stevig en kunnen wel tegen wat, zoals snoeien, bedraden en verpotten op hetzelfde moment.. zolang je de boom daarna met rust laat.

als je op de site van Marc Flesch kijkt (de link die ik eerder gegeven had) zie je duidelijk hoe een oudere Azalea eruit ziet
btw: de boom die hij daar op die foto's samen met meester Hiromi onder handen neemt had hij mee tijdens zijn workshop.. het is een echt pareltje!

eens een Azalea zo'n niveau bereikt heeft wordt na de bloei gewoon de vorm van de plateau's opnieuw gesnoeid en eventueel enkele takken die men laat doorgroeien indien een plateau verder zijwaards moet uitbreiden..

na de Bloei moet er veel gesnoeid worden, vergis je niet..
alle bloemen moeten verweiderd worden. als deze afgeknipt worden net na de kop gaat de Azalea in het najaar tot 5 vertakkingen maken rond de plaats waar de oude kop stond..
van deze 5 koppen wordt er teruggesnoeid tot er slechts 2 overblijven.. dit MOETEN 2 horizontalen zijn, aangezien deze nadien het plateau uitbreiden..
deze 2 gaan dan op zich het jaar nadien alle 2 een bloem vormen, waarna je dus hetzelfde nogmaals doet (bij alle 2 dus de uitgebloemde kop afsnoeien, waarna tijdens de zomer elk van de 2 opnieuw vertakkingen krijgen en je deze bij alle 2 terugsnoeid tot 2.. en zo elk jaar verder tot de plateau de gewenste grootte heeft)

als deze soort echt je ding lijkt kan je best eens bij Bauwens Bonsai te Laarne (belgië) gaan kijken.. Mark Bauwens is een prominent wat betreft Azalea's in de lage landen en hij heeft regelmatig workshops en bezoek van meesters zoals Hiromi en Kobayashi..


voor de boom van je schoonmoeder.. snoei er zo snel mogelijk de oude bloemkoppen af. net achter de kop..

nuttinge links:
www.mo-yogi.nl/bonsai/Satsuki-snoei.html
satsukimania.net/index.php/tips/pruning/pruning-1.html
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATCareCalendarforSatsukiAzalea.htm
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10677

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ps: ik zal proberen om morgen eens een foto te nemen van hoe de mijne er nu bijstaat, aangezien ik inmiddels ook de plateaus heb aangemaakt..

nog 1 raad bij het bedraden..

Azalea's bedraad je niet zoals andere bonsai

best gebruik je draad van 1mm (tenzij je boom 100 jaar oud is en dikke takken moet hervormen, maar dan gebruik je best spandraden)

de 1mm is voornamelijk omdat de nieuwe groei te fragiel en te fijn is om dikkere draad te gebruiken..

zoals bij andere bonsai leg je deze aan vanaf de stam onder een hoek van 45°

maar anders dan bij andere bonsai is: als je een 2de draad aanlegt om een andere zijtak te bedraden, dan leg je de draden NIET mooi naast elkaar, maar je legt de 2de exact middenin.. het ziet er niet zo mooi uit, maar je tak gaat wel veel meer ondersteuning krijgen..

als je dit dan bv doet op een tak met 3 of 4 zijtakken, dan heb je dus op die hoofdtak 4 bedradingen zitten.. daarom dat ik zei: best draad van 1mm.
en omdat hierop dus een 4-dubbele bedrading zit kan je met deze makkelijk ook de dikker tak mee vormen..

eens je vorm goed in je boom zit (zeg maar, na een jaar of 5 of zo) hoef je in princiepe niet meer te bedraden en is vormsnoei voldoende

als dit onduidelijk is zal ik trachten hier enkele detail foto's van te nemen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje, Chiefyves

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10683

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Je antwoorden zijn zeer duidelijk, ik zal vanmiddag na het werk nog eens nalezen en het linkje opzoeken. Ook probeer iik de foto's nog even te maken.
Heel erg bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10697

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hoi
Geïnspireerd door de links van AlexW aan het snoeien gegaan.
Het is maar een kleine Azalea en hij ziet een beetje bleek omdat het grondmengsel niet zuur genoeg bleek maar hij is toch wel grappig en bloeit ieder jaar leuk in twee kleuren.
Grond is vervangen door grond met kanuma.
Over de vorm ben ik nog niet helemaal tevreden maar ik kan het nu niet beter krijgen.
Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag, soms kijk je er zelf overheen. :huh:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10698

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Bladgroen, dit kan wel wat worden..

maar kijk toch eens hoe een geëvolueerde Azalea eruit ziet..

best maak je horizontale plateau's.. zo zou ik bij de jouwe, de laagste linker tak, alle vertakkingen daarvan op eenzelfde niveau leggen, zodat dit mooi horizontaal komt allemaal,

hetzelfde zou ik zeker ook doen met de tak erboven, want nu heb je precies niet echt een op, dus de bovenste linker tak ook moor horizontaal bedraden.. zodat de iets hogere rechter bovenkant dan als top kan doorgroeien..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



de 2de tak die net boven de eerste zit, rechts zou ik proberen naar achter brengen om daar een achterliggend plateau te maken dat dus zo'n cm hoger ligt dan het rechtse eerste plateau.. de plateau's kan je in de loop van de jaren door gericht snoeien toch laten uitbreiden, zodat deze na jaren training bijna half rond de boom komen en dat het 1 mooi geheel vormd van overlappende plateaus, waar toch steeds een ruimte tussen zit in hoogte zodat alle groen en groei genoeg licht krijgt..

voorbeeld van een Azalea met mooie plateau's

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10734

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
AlexW dank je wel voor je adviezen. Ik ga ze zeker opvolgen.
Alleen op dit moment heb ik andere dringender zaken aan mijn hoofd.
Maar zodra ik jouw adviezen heb uitgevoerd mail ik een foto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10737

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

AlexW schreef : voorbeeld van een Azalea met mooie plateau's

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Hoe hoog is deze boom? Hoe oud zou deze zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Azalea snoeien 11 jaren 9 maanden geleden #10741

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dacht met pot en al zo'n 60cm
ouderdom is ongekend, maar mag gerust geschat worden op minstens 40 - 50 jaar dacht ik..

heb het geluk gehad deze boom in levende lijve te mogen aaschouwen en is in het echt een prachtig exemplaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts