Onderwerp:

nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11279

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
sinds dit voorjaar heb ik een carpinus in de volle grond staan. deze blijft staan maar krijgt volgend jaar wel een wortelsnoei. (zeer grote penwortel) nu een mooie nebari heeft ie ook niet, daardoor staat hij in de grond.
ik zie dat ie geen zo een mooie vertakking heeft (jong materiaal) dus mijn vraag.
is het beter om deze een jaartje voluit te laten groeien of toch beter om al eens de fouten te zoeken en ietwat snoei aanbrengen?

ik heb weinig ervaring met carpinus (gelijk van al m'n bomen) en dit is dus een oefenboompje. als ik meer ervaring heb zal ik wel beter zoeken. toch heeft het een mooie stambeweging, naar mijn gevoel dan en kan er iets van worden.

de reden waarom ik zoveel mogelijk op het forum poef is doordat volgens mij nu het moment is om snoei kennis op te doen. natuurlijk niet alles snoeien, maar toch vele. met deze erbij staan de meeste soorten van mijn bomen al online. ^^ hierdoor al veel bijgeleerd.

grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11282

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik zou de boom al inkorten. Je kan dit nu Miss nog doen maar is niet echt de juiste periode. Een stuk van de stam wegdoen, die isi veel te lang. En verspil je ook geen energie aan takken die je nooit gaat gebruiken zo hoog. En uit die wonde komen ook weer nieuwe scheuten.

Ik zou ook even wachten wt andere zeggen :) hoe hoog is de boom ongeveer?