Onderwerp:

nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11279

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
sinds dit voorjaar heb ik een carpinus in de volle grond staan. deze blijft staan maar krijgt volgend jaar wel een wortelsnoei. (zeer grote penwortel) nu een mooie nebari heeft ie ook niet, daardoor staat hij in de grond.
ik zie dat ie geen zo een mooie vertakking heeft (jong materiaal) dus mijn vraag.
is het beter om deze een jaartje voluit te laten groeien of toch beter om al eens de fouten te zoeken en ietwat snoei aanbrengen?

ik heb weinig ervaring met carpinus (gelijk van al m'n bomen) en dit is dus een oefenboompje. als ik meer ervaring heb zal ik wel beter zoeken. toch heeft het een mooie stambeweging, naar mijn gevoel dan en kan er iets van worden.

de reden waarom ik zoveel mogelijk op het forum poef is doordat volgens mij nu het moment is om snoei kennis op te doen. natuurlijk niet alles snoeien, maar toch vele. met deze erbij staan de meeste soorten van mijn bomen al online. ^^ hierdoor al veel bijgeleerd.

grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11282

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik zou de boom al inkorten. Je kan dit nu Miss nog doen maar is niet echt de juiste periode. Een stuk van de stam wegdoen, die isi veel te lang. En verspil je ook geen energie aan takken die je nooit gaat gebruiken zo hoog. En uit die wonde komen ook weer nieuwe scheuten.

Ik zou ook even wachten wt andere zeggen :) hoe hoog is de boom ongeveer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11298

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
gewoon nu na de warme dagen snoeien tot de gewenste hoogte.

Dan een zijtak als nieuwe top bedraden. Juist nu kan je dit doen!!!!

groet

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11303

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
zal de boom niet sneller dikken als ik geen topsnoei toepas?
indien het even snel dik wordt zou ik wel durven top knippen, maar dan geen taksnoei toepassen?
ik veronderstel dat topsnoei ook meer groei stimuleert in takken?

thx for reply
grts

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11304

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Als je nu topsnoei toepast zul je inderdaad de groei in de zijtakken stimuleren, maar hou der wel rekening mee dat deze dan misschien niet genoeg rijpen tegen de winter. Ik zou hem rustig laten door groeien, volgend voorjaar topsnoei en lichte wortelsnoei, beuken en haagbeuken houden niet echt van drastische wortelsnoei, voorzichtig zijn dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11308

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik heb hier een voorbeeld foto voor je ;) ik zou hem bij de rode schuine streep af zagen en de tak die ik er onder zit met de rondje er om heen en het pijltje die er naar wijst die zijtak dat met aluminium draad of koper draad bedraden en vervolgends omhoog brengen lijkt me een goed stappen plan ja toch gr bonsai1.2

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11310

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
wat??? zo laag, ik zou hem op z'n kleinst twee keer zo lang maken. deze boom is 1.5m lang dus jij zou hem afdoen op ongeveer 20/ 25cm bonsai 1.2?
ook kan het zijn dat ie moet gemarcoteerd worden door slechte voet, zo laag afdoen zou dan een fout zijn denk ik. natuurlijk eerst marcotteren voor topsnoei? volgens "de regeltjes" spreken ze van onder naar boven te werken, dus eerst wortelvoet en nadien takken en top.

mijn idee van topsnoeien is afzagen volgens twee derde van de boom en nadien een derde laten bijgroeien om zo je nieuwe boom te hebben. lijkt me niet verkeerd??

grts jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11311

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Als je uitgaat van hoe dik de stam nu is, zou ik ook voor het voorstel van bonsai1.2 gaan. Hij is ook niet erg taps dus je moet echt vanaf onderin voor wat tapsheid zorgen, anders wordt je boom minder interessant, maar het kan echter wel je keuze zijn. En dan zou je eigen keuze ook goed uitpakken.

Volgens de door jou aangehaalde "regeltjes" geldt, doorsnee stam x 6 = hoogte boom om realistisch over te komen.
Dus is de doorsnee van je stam 3cm, dan kan je boom maximaal 18cm hoog worden.
(maar uiteraard, de natuur kent deze regeltjes niet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11315

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

jeroen03 schreef : ook kan het zijn dat ie moet gemarcoteerd worden door slechte voet, zo laag afdoen zou dan een fout zijn denk ik. natuurlijk eerst marcotteren voor topsnoei? volgens "de regeltjes" spreken ze van onder naar boven te werken, dus eerst wortelvoet en nadien takken en top.

grts jeroen


Aan een wortelvoet kun je werken, bij een marcotte begin je voledig vanaf 0. Het neemt enkele jaren in beslag, de juiste wortels uitselecteren, de wortels mooi spreiden, de dikke wortels wegsnoeien,... maar zoals ik al zei, opletten met wortelsnoei bij beuken.

Ik zou ook gaan voor bonsai1.2's idee. Ik heb hier ook een beukje staan (een van mijn eerste (pre)bonsai's waar ik mee begonnen was) waarmee ik de zelfde fout maakte. De hoogte vs. stam dikte kloppen gewoon niet. Echt geen zicht, geloof mij. Dit voorjaar vliegt hij weer een 3tal jaar de volle grond in. Hem wat laten in dikken en goed laten groeien. Dat zijn nu eenmaal beginners fouten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een probleemgevalletje (carpinus) 11 jaren 9 maanden geleden #11360

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
zowiezo laat ik deze nog jaartje ongeroerd groeien. blijkbaar was bonsai1.2 zijn idee nog zo slecht niet. dus dit zal ik in de winter eens bekijken wanneer ik beter takken kan zien. als ie wat dikker geworden is zal ik volgend jaar hier iets mee doen.
dus om tapsheid te maken in stam zou het beter zijn om later een 2e maal te topsnoeien?

de reden waarom ik ging marcotteren is doordat de boom niet echt voet heeft. het is net de boom die nog 20cm onder de grond doorloopt en van daaruit wortels groeien. raaar. waarschijnlek door boomkweker die hiervan marcot genomen heeft fzow.

thx kevofski voor de ervaring, hierdoor zal ik goed opletten.

thx for reply
grts jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts