Onderwerp:

Pinus 11 jaren 8 maanden geleden #12054

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Vanmiddag dan eindelijk weer aan het stylen geslagen, redelijk tevreden met de transformatie al denk ik wel dat ik de complete rechterkant uiteindelijk toch ga snoeien om er een semi cascade van te maken.
Aankoop-staat

Eerste snoei en vorming

Close up stam met nieuwe uitlopers waarvan ik op termijn hoop dat ze nog wat diepte kunnen toevoegen door ze naar voren te laten groeien.

Resultaat tot nu toe, als gezegd de 2 rechtse takken als eerste gevormd waarna ik later pas zag dat ze eigenlijk al te ver doorgeschoten waren in verhouding tot de 'hoofdstam' dus die gaan er mettertijd wel af denk ik.


Benieuwd naar de reacties :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Rennie.

Pinus 11 jaren 8 maanden geleden #12057

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd ik zou ook voor een semi cascade gaan, want nu heb je 2 groeirichtingen.
Ook zou ik de bedrade delen als soort waaiers over elkaar heen zetten, zodat je (later) mooi driehoeks plateaus krijgt.
Wel leuk materiaal zeg.
Succes ermee !!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rennie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 8 maanden geleden #12070

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Rennie, je moet een keuze maken en een voorkant kiezen. Ikzelf zou al de rechtse onderste takken wegsnoeien zodat een je stam hebt. Laat hem dan zo een jaartje staan en goed bemesten Ook opletten dat de draad niet ingroeid, zeker bij jong matriaal. Je moet niet noodzakelijk voor semi cascade gaan. Volg u stam en u zwaarste tak wordt u onderste en zo gaat je trapsgewijs omhoog.Staat volgens het geheel u zwaarste tak te hoog, heb je 2 mogelijkheden,ofwel knip je hem weg, of ga je de stam zo plooien dat hij op de juiste plaats komt te staan. Dat kan ingewikkeld lijken, maak eens een tekening van u boom en zo is het gemakkelijker om te zien welke je moet verwijderen. Maar dit is goed matriaal om op te leren zodat je meer inzicht krijgt op de structuur van een bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rennie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 8 maanden geleden #12075

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Yep, nu ben ik wel om; die twee rechtsen moeten er wel vanaf. Ik had deze plant geselecteerd omdat ie mijns inziens al wel een stammetje met perspectief had, ik heb wel het idee dat dat in de eerste vorming ook al wel goed te zien is. Kan ik nu nog met Biogold bemesten of moet ik me es gaan orienteren op een mestsoort met hogeren kalium waarde, met het oog op de herfst?
Het is idd leuk materiaal, erg bewerkelijk en het kan wat hebben volgens mij dus wel een aanrader. Hij schijnt alleen niet zo snel te groeien dus we moeten het maar van jaar tot jaar gaan bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12808

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Even een update van mijn den. Inmiddels de hele rechterkant gesnoeid en de takken wat meer naar beneden gestuurd. De meest rechtse tak zal uiteraard nog wat gevormd moeten worden maar deze tak was al zwaar bedraad (hetzelfde geldt ook voor de rest van de boom ;) ) dat ik deze eerst maar laat voor wat het is. Wat betreft de meeste linker (kortere tak) moet ik nog gaan bedenken of ik deze ga houden of niet. Voor nu staat ie in ieder geval zwaar in de steigers maar ben ik zeker niet ontevreden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12809

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Oeps te laat, ik wou juist zeggen doe niet te veel ingrepen na elkaar, gun ze soms wat rust... zeker voor de winter. Geen slecht resultaat...
Ik hoop wel dat je niet te veel naalden hebt geplukt. De kans op uitlopen is veel groter op de plaats waar oude naalden staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12813

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

kevofski schreef : De kans op uitlopen is veel groter op de plaats waar oude naalden staan.


klopt, maar je kunt ook de oude naalden afknippen en het naald schachtje laten staan. dan zal een 2naaldige den op deze plekken nieuwe knoppen maken.
Idd, voor nu zou ik dat bij jouw Mugo niet meer doen, aangezien hij nu zoveel mogelijk loof nodig heeft om te herstellen/bij te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12822

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Misschien is het een te drastische ingreep geweest voor de Mugo zo vlak voor de winter, maar ik vind hem wel een stuk leuker geworden :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12823

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
valt denk ik wel mee, en de herfst is nog niet eens officieel begonnen, dus de echte winter duurt nog wel een tijdje.
Wel zorgen dat ie de komende weken niet te nat komt te staan met alle regenval

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12846

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

dea schreef :

kevofski schreef : De kans op uitlopen is veel groter op de plaats waar oude naalden staan.


klopt, maar je kunt ook de oude naalden afknippen en het naald schachtje laten staan. dan zal een 2naaldige den op deze plekken nieuwe knoppen maken.
Idd, voor nu zou ik dat bij jouw Mugo niet meer doen, aangezien hij nu zoveel mogelijk loof nodig heeft om te herstellen/bij te komen.


ik dacht dat naalden knippen niet echt 'done' was omdat ze dan gewoon bruin worden en afsterven en dat je daarom naalden altijd moet nijpen....moet ik ineens weer denken aan die 'juniperus-nijp-mythe'...ik zag in een van die Bjorvala video's dat je in het voorjaar (dacht ik) die kaarsen wel kunt snoeien om de boel compact te houden.
Ik ben hem overigens ook wel pas gaan snoeien omdat ik zag dat ie al nieuwe uitlopers op de stam aan het aanmaken was.
W.b de regen; hij staat wel op foetsie-ba/split/rest potgrond 2:2:1 ongeveer; moet hij dan nog steeds uit de regen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren