Onderwerp:

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12847

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

bladgroen schreef : Misschien is het een te drastische ingreep geweest voor de Mugo zo vlak voor de winter, maar ik vind hem wel een stuk leuker geworden :)


:) Thanks, ik eigenlijk ook wel!
Was er ook niet zeker van maar omdat ie wel gezond leek (geen bruine naalden, nwe uitlopers) dacht ik dat ie nog wel een stootje kon hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus 11 jaren 7 maanden geleden #12852

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Rennie schreef : ik dacht dat naalden knippen niet echt 'done' was omdat ze dan gewoon bruin worden en afsterven en dat je daarom naalden altijd moet nijpen.

W.b de regen; hij staat wel op foetsie-ba/split/rest potgrond 2:2:1 ongeveer; moet hij dan nog steeds uit de regen?


Bij een den nijp je de kaarsen idd in het voorjaar.
De naalden knip je echter wel (midzomer of in de herfst). Dit doe je om de energiestroom beter te verdelen. Dus die naalden wil je sowieso weghebben, dus maakt het niet uit dat ze afsterven. Doe je dit niet, dan zal de boom dit zelf doen. oude naalden heeft ie niet meer nodig dus kunnen weg. Door dit voor te zijn en te "sturen" knippen we de naalden dus vlak boven het naaldschachtje af, bruin worden kunnen ze dan niet, omdat je ze eraf hebt geknipt.
Juist als je de naalden van een den eruit trekt (dus nijpt) dan beschadig je lichtjes de tak / uitloper en kost het de boom weer extra energie. Door te knippen, droogt het stukje dat je laat staan op een natuurlijke wijze in, en zal die na enige tijd vanzelf afvallen zonder dat je de boom beschadigd hebt.

In deze grondsamenstelling kan ie best blijven staan. Maar houdt het wel in de gaten. Blijft het dagen achtereen regenen, dan zou ik hem toch even onder een afdakje zetten zodat de grond weer lichtjes kan aandrogen.
Het is sowieso raadzaam om vooral dennen en jeneverbessen tussen de gietbeurten door (regen wordt ook als gietbeurt gezien) wat aan te laten drogen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rennie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts