Onderwerp:

Taxus 11 jaren 7 maanden geleden #12627

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Zoals jullie in een eerder topic hebben kunnen lezen heb ik een maand of 2 geleden 4 oude taxussen uitgegraven en van het graf gered. Deze staan sindsdien in grote potten op een schaduwrijke plek en lijken allen aan te slaan. Er zijn op meerdere plekken nieuwe knoppen gevormd en de meesten daarvan komen ook al uit en vormen nieuw loof. Het probleem is dat ik van plan was nog een hele hoop takken weg te snoeien (die ik eerst aanhield om nog wat groen aan de boom te houden), maar dat nu juist met name daar de nieuwe knoppen gevormd worden. Hoe kan ik het vanaf nu het beste aanpakken?
Ik dacht zelf eerst de bomen op kracht laten komen en dan volgend jaar (herfst?) verder terugsnoeien. Maar misschien dat ik dat nu al moet doen, of desnoods deels? Dan komt ook de questie van het bewerken van het dode hout naar boven, waar ik 0 ervaring mee heb en alleen de graham potter filmpjes van heb gezien. Maar dat is voor later.

Hier nog even een paar foto's van toen ze net opgepot waren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus 11 jaren 7 maanden geleden #12631

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hey Eelco,
je had idd het beste meteen de takken kunnen verwijderen die je toch niet wilde gebruiken, want nu loopt ie dus op de "verkeerde" plekken uit. Weer een leerpuntje (heb dat zelf ook vaak gehad in het verleden)
Maar goed,
je zit NU dus met een "probleem".
Ik zou het voor nu laten zitten, aangezien de herfst eraan komt, de sapstroom vertraagd gaat worden etc.
Je zou hem wel in het voorjaar, als er nieuwe knoppen komen, dan al de grotere takken wegsnoeien, maar wel goed de wonden afdekken.

wat wil je verder precies weten over jins en shari (doodhout)?
en heb je ook foto's van hoe ze er NU bij staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus 11 jaren 7 maanden geleden #12657

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Hallo Dea,

ik heb toen de takken laten staan omdat ik er nog wat groen aan wou hebben om hem door de shock heen te helpen en dat is op zich wel gelukt, maar nu dit idd.
Is het niet juist goed dat de sapstroom vertraagd is? Omdat er dan geen sap verloren gaat. Ik las ook op bonsai4me.com dat herfst wel de goede tijd is om grove snoei toe te passen op taxus. Maar ik ben bang dat ik dan weer te veel van het groen wegsnoei...
Ik zal in het weekend ff een fototje van hoe ze er nu bijstaan bijvoegen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus 11 jaren 7 maanden geleden #12658

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, normaalgesproken zou dit juist een goed moment zijn, maar je boom is nog steeds herstellende van de shock zeg maar. Ze zijn nog geen half jaar geleden uitgegraven. taxus is een trage groeier en heeft dus ook meer tijd nodig om te herstellen dan bijvoorbeeld een snelgroeiende loofboom.
Check ook maar es wat filmpjes van Graham over taxussen, waarin hij ook vaak duidelijk zegt, dat die boom waaraan hij werkt 5 jaar geleden is uitgegraven en opgepot en dus ook 5 jaar verder met rust gelaten is, enkel gevoed en genepen voor nieuwe en extra groei.

het is dus veiliger om hem nu te laten rusten.
Mocht je wel snoeien en dus ook veel loof weghalen, dan verklein je weer de overlevingskansen, aangezien het loof van bomen de "fabriek" zijn waarop hij "draait".
Ik zeg niet dat je nu niet KAN of MAG snoeien, enkel dat het gezien de geschiedenis van de boom niet heel verstandig is om te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts