Onderwerp:

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13442

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo, ik heb vandaag men Pinus gesnoeid en bedraad, het was een aangekocht boompje bij een bonsai shop en eigenaar zei dat het nu de tijd was om snoei en bedraad werk te doen.
Nu lees ik pas dat het beste snoei is af te raden voor het gaat vriezen klopt het?
Btw het is men eerste snoei en bedraad werkje wat vinden jullie er ook van?

Voor:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Na:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13443

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Grove snoei kun je idd beter tijdens de rust periode doen, dus mid/eind winter. Maar ook tijdens de kortere zomerrust als de nieuwe groei is afgehard zo rond jul/aug.
Echter heb je vrij lichte snoei gedaan en da's geen probleem.
Ik heb afgelopen weekend een workshop gevolgd waarin we juniperus of pinus gingen vormen van startmateriaal (nog niet klaar). Onder begeleiding hebben we enorm veel gesnoeid ook groter takken die ge-jinned werden. We kregen allen de garentie dat (mits de juiste zorg) alle bomen het zullen overleven.
Dus no worries zou ik zeggen.

Over je styling: niet verkeerd! Ik zou echter de top ook bedraden en zetten. Ook de hoofdstam zou ik met dik draad bedraden en er meer beweging in brengen zodat de top veel lager komt en je een compactere boom krijgt.
Maarja, dat zou ik doen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13456

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Probleem bij deze pinus is de linkerkant, geen tak.
Ikzelf zou de stam nog veel meer laten doorbuigen zodat de linkertak lager komt.
In het voorjaar goed bemesten.
De naaldjes op de takken half wegsnoeien ( aan de knoppen of juist voor niet snoeien) je zal zien zal tussen dit en een achttal weken meerdere knoppen maken op de plaatsen waar je de naalden hebt gehalveerd. Zo kun je hem compact houden.
Doe dit een aantal jaartjes en je hebt een mooie boompje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13464

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Van dat snoeien bij een naaldboom snap ik nogaltijd niets van he :lol:
Maar ik was al bewust van de linkerkant, tja valt niet veel meer van te maken als er geen takken meer aanwezig zijn. Stam verder doorbuigen is een optie maar heb het materiaal er niet voor en durf niet goed maar alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13517

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

Erwin_1988 schreef : Van dat snoeien bij een naaldboom snap ik nogaltijd niets van he :lol:


U en ik beide hè :) ik ben dit jaar met een pinus begonnen en maar begonnen naalden te nijpen op het einde van de tak. Dat zorgde in ieder geval voor wat groei elders op de stam. Ik vind wel dat je een boompje hebt waar op zich niet heel veel eer aan te behalen valt omdat ie nog jaren moet groeien en omdat ie veel te weinig takken heeft. Door de stam een mooie draai te geven lijkt het snel al veel beter wil ik wedden. En deze kan wel wat hebben qua vorming dus je zal niet snel takken breken oid. Komt deze uit het bos of heb je hem zelf opgekweekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13522

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Rennie schreef : Komt deze uit het bos of heb je hem zelf opgekweekt?


Bij mijn weten komt een p. Parvifolia in NL niet in de vrije natuur voor (tenzij aangeplant).
Dus zal waarschijnlijk niet uit een bos gehaald zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13528

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ik vind het wel een leuk boompje maar als hij van mij was had ik hem flink ingekort. Ik denk bij het kleine takje aan de rechterkant, maar misschien zelfs nog verder naar beneden. :)
Maar ik ben nogal van het snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13529

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Inkorten zat ik ook al aan te denken, vanwegen dat het boompje te lang en te dun is. Maar misschien een puntje voor het aankomende jaar ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13530

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Rennie schreef : Komt deze uit het bos of heb je hem zelf opgekweekt?

De post heeft toch duidelijk dat dit een gekocht boompje is? :cheer:

Wat betreft snoeien.. Bedenk eerst wat je als stijl wilt bereiken. Als je de boom te ielig vind (Waar ik me ook wel in kan vinden) voor de hoogte, kan je 2 paden bewandelen: Zwaar snoeien, en een shohin of kleiner maken. OF je kan zeggen: Ik wil juist de stam wat opdikken. In dat geval moet je juist weinig snoeien, niet nijpen ed. maar vooral een of 2 takken alle groei laten hebben die ze willen. bv een tak op 1/3 van beneden, en een op 1/2 van beneden. De rest van de takken wel de kaarsjes nijpen, om het loof bij de stam te houden.

Maar de eerste keuze is: Welke stijl. Daarna: Welke grootte. Dan pa skan je een strategie bepalen.

Wat betreft het snoeien dat je nbu gedaan hebt: Een richtlijn bij het snoeien van bomen is dat je niet meer dan 2 takken bij elkaar hebt zitten, omdat het anders vaak erg gek wordt qua uiterlijk. Dus of een stam + een zijtak op een punt, of een splitsing in 2 takken op een punt. Dus je wilt vooral voorkomen dat er op een punt aan de boom meerdere zijtakken vormen. Op dit moment kan ik in ieder geval op een punt zien dat je een hoofdstam en meer dan 1 zijtak hebt zitten. Dit kan als je een tak wilt laten uitgroeien voor stamverdikking (Zoals boven), maar deze moet je dan tzt wel weg halen.

Dat je te weinig akken zou hebben.. Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb hele mooie pinussen gezien gebaseerd op 3 zijtakken. Het hangt helemaal af van de vorming hierna of dit mooi wordt. En een enkele zijtak kan natuurlijk de hele kroon vormen, als besloiten wordt dat dit een nieuwe top (Lager op de stam) wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora 11 jaren 6 maanden geleden #13531

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Enig puntje waar ik het niet eens mee ben met LB, is het nijpen van kaarsen. Dit doet met doorgaans niet bij P.Parviflora. Hier kunnen ze niet goed tegen in tegenstelling tot 2naaldige dennen als mugo of sylvestris. Bij witte dennen zorgen we voor backbudding door naalden te verwijderen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts