Onderwerp:

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13617

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Kan iemand me op weg helpen met deze cedrus deodara? Ik heb een literatistijl voor ogen, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik moet beginnen. Volgens mij moet ik meer beweeglijkheid in de stam zien te krijgen en moet er flink gesnoeid worden, maar de start is moeilijk. Of moet ik nog helemaal niet snoeien? Bedraden moet zeker wel nu gebeuren, voor de stam te star wordt?

Alvast bedankt voor alle hulp.
BanzaiBonsai

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BanzaiBonzai.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 5 maanden geleden #13731

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik zou een beetje hulp echt waarderen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 5 maanden geleden #13732

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
heb zelf geen cedrus, dus zou qua snoei niet weten etc.

een literati valt hier wel van te maken idd.
gewoon de top wat uitdunnen en de bovenste takken wat omlaag bedraden.
Je kunt ook de hoofdstam met redelijk dik draad bedraden (4mm/5mmm) en dan er wat meer beweging in brengen.

succes en houdt ons op de hoogte van de vorderingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 5 maanden geleden #13735

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik weet niet of de mogelijkheid er is maar als je hem zou inkorten tot dat ene zij takje beneden. Zou je dat zij takje kunnen laten uitgroeien en heb je al een dik stammetje gr bonsai1.2 ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 5 maanden geleden #13738

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
Als je er echt niet uit kan komen dan kan je foto's opzoeken op het internet(doet mij vaak inspiratie op.) en/of naar een club gaan en hun mening vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 5 maanden geleden #13763

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
mooi, een ceder dit vind ik een leuke soort. k'heb zelf nog geen maar dit komt wel. :D uit gebrek aan ervaring kan ik geen raad geven over snoeien.
ik denk wel gehoort te hebben dat deze soort een verwante is van de larix en op zelfde manier behandelen.

het stammetje is nog niet zo dik dus dit kan nog gebogen worden. en ook de takken naar beneden bedraden.

er zijn meer opties maar ik heb een ideetje bijgegeven om bij na te denken. :P
dit als oefening voor mezelf en wou het terwijl eens delen. ben je wat met de tekening? of sta je nog geen stap verder. hihi

grts

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16028

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb inmiddels een aantal foto's gevonden met mogelijkheden. Ik denk dat ik de stam redelijk ongemoeid laat (ik denk niet dat ik daar, als beginner, aan moet beginnen). Ik denk wel dat ik hem wat meer buig. Wanneer kan ik dit het beste doen? Moet de sapstroom dan meer op gang zijn gekomen?
Wat betreft snoeien, ik lees daar heel erg tegenstrijdige berichten over. Voorjaar, zomer, herfst, wanneer is de beste tijd?
Welk van de bijgevoegde foto's is de beste optie? En welke juist niet?
Ik ben benieuwd wat de profs vinden.

BanzaiBonzai

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16038

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
BanzaiBonzai,

Je hebt een aantal mooie voorbeelden gevonden die goed laten zien wat de evt. mogelijkheden zijn.
Of jouw Cedrus geschikt is om te stijlen naar een van die voorbeelden kun je eigenlijk het beste zelf uitzoeken door je boom van alle kanten goed te observeren en dan een plan te maken.
Vanaf een foto is het best soms moeilijk om een juist advies te geven temeer daar op de foto's van jouw boompje e.e.a. niet echt goed duidelijk is te zien voor wat betreft de stamverloop. Komt met name door de achtergrond.
Maar ik denk dat je er zelf wel al uit bent welke richting je op wilt.
Voorzichtig wat buigen zoals je voorstelde kan nu wel maar zet de draad niet te strak om de stam.
Een Cedrusstam en ook de takken hebben soms groeispurts waardoor je vrij snel draadingroei zult zien.
Welke tijd het beste is om te snoeien is idd verwarrend als je er over leest.
De mijne heeft momenteel redelijk lange uitlopers van het afgelopen seizoen, begin maart snoei ik ze weg. Door de jaren heen ook wel zomersnoei toegepast of vroege herfst.
Ook wordt er gezegd nooit snoeien, veel beter is het om uitlopers te nijpen.
Ik doe beide en heb nog nooit problemen ondervonden met die methode.
Wel is het oppassen met een Cedrus als je gaat verpotten en tevens wortelsnoei wilt toepassen!
Snoei wortels minimaal bij anders wil de boom bij al te heftige wortelsnoei daar af en toe nogal vreemd op reageren!
Succes ermee i.i.g.! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16110

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Zou het helpen als ik betere foto's plaats? Ik merk dat ik het snoeien van takken nog niet echt aan durf; bang om takken met potentie weg te snoeien.

Normaal gesproken staan literati in kleine potten, maar is dat bij een cedrus wel mogelijk als wortelsnoei maar minimaal toegepast mag worden?

Ik heb ergens gelezen dat Cedrus een soort is waarbij je niet teveel in een keer moet doen, geld dat voor iedere ingreep in combinatie met wortelsnoei, of mag geen een actie gecombineerd worden (bijvoorbeeld snoeien en bedraden)?

Je hebt zelf ook al een aantal jaren een cedrus? Ook een deodara, of een libani?
Zijn er nog meer tips en trucs?

BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cedrus Deodara snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16111

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Lichte wortelsnoei i.c.m. takken op draad zetten zal geen problemen opleveren, evanals snoeien en tegelijk bedraden.
Maar zoals je zelf ook al opmerkte, nooit teveel ineens doen.
Ga je op de duur de boom in een bonsaipot zetten, probeer dan de wortels voorzichtig uit te kammen zonder ze al teveel te beschadigen.
Blijkt de kluit te groot voor z'n toekomstige pot dan zullen er toch wortels moeten verdwijnen!
Maar niet teveel in 1 keer, laat een deel van de bestaande wortels ongesnoeid totdat het gesnoeide gedeelte voldoende nieuwe worteltjes heeft ontwikkeld en snoei dan het andere deel.
Een methode die ik ook toepas bij mijn Cedrus deodara.
Uitgaande van de voorbeeldfoto's kan foto 1 een evt. optie zijn om je boom op die manier te stijlen.
Maar dan moet wel de laaggeplaatste tak verdwijnen en de beweging in de stam op die plek moet iets vloeiender verlopen.
Belangrijk is wel dat de stamdikte en lengte in verhouding is in dat geval.
Wil je die lage tak behouden dan is de voorbeeldboom met laag geplaatste zijtak misschien een optie.
Maar aan de huidige kroon van je boom zal toch zeker het nodige snoeiwerk i.c.m. bedrading verricht moeten worden om het geheel in de juiste verhouding te brengen.
Ga het gewoon proberen, gaat je vast lukken! Succes ermee. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts