Onderwerp:

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14487

  • Herman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Allemaal,

Bijgaand een foto van een wilde kastanjeboom in mijn tuin. Deze heb ik herfst 2010 gekweekt, en toen in mijn tuin gezet. Nu heb ik het idee om er een bonsai van te maken. Echter ontbreekt het me nu aan de nodige kennis. Mijn vraag is wat te doen. Moet ik hem in het voorjaar uit de volle grond halen, en in een pot doen? En ik heb begrepen als de knoppen groter worden dat ik die er af moet halen om er voor te zorgen dat de vertakking beter wordt. En wat vinden jullie van het boompje? Is deze geschikt? Daarnaast vraag ik me af of ik in het voorjaar ook moet snoeien. Jullie horen het wel, ik ben een leek B)

Graag hoor ik van jullie :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14489

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Om mee te beginnen wil je binnen een redelijke tijd een pre-bonsai hebben.? Dat wil zeggen dat die een beetje de basis heeft om een bonsai van te maken. Dan zou ik hem in de tuin laten staan waar die genoeg ruimte en voedingstoffen heeft om lekker te kunnen groeien. Voor het eventuele snoeien zou ik de onderste knoppen op 1 na weg halen vanwege dat er geen meerdere takken en of knoppen op de zelfde hoogte mogen zitten. Voor de rest zou ik niet weten maar hier alvast wat basic info gr bonsai1.2 ;) :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14491

  • Herman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok, dus voorlopig gewoon in de tuin laten staan. Je geeft aan dat de onderste koppen er dan uitgehaald moeten worden op 1 na. Hangt dit dan ook af van welk type bonsai je wilt creëren? De bezemvorm is natuurlijk heel anders als de rechtopgaande vorm. En moet dit dan in het voorjaar gebeuren?

En de knop bovenin? Moet die er ook af?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14492

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ja ik zou de eindknop er uit breken om een betere vertakking te krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14495

  • Herman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt bladgroen!

Dus om het even samen te vatten, alle onderste knoppen op 1 na eruit halen, en de knop bovenin er uit. En voorlopig gewoon in de volle grond laten staan. Is dit in de maand april aan te raden?

Verder nog tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14499

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
sorry, ik adviseer een andere aanpak.
een kastanje heeft ene vrij groot blad, en ook al kan deze met de juiste training enigszins wat verkleinen, relatief blijft het vrij groot.
om dan een overtuigelijke bonsai te maken, dan moet de stam wel redelijk dik zijn/worden. Dit behaal je door hem enkele jaren in de volle grond te houden, en dan eerst lekker door laten groeien, dus juist NIET de bovenste knop eruit halen.
Eerst door laten groeien totdat de gewenste stamdikte is bereikt.
Is die er, dan kun je hem afzagen op de gewenste hoogte en dan pas aan de takkenstructuur werken.
Ook lager gelegen takken flink door laten groeien, want dit zorgt voor tapsheid van de stam. Ook deze "offer takken" kun je dan in een later stadium als een mooie taps toelopende stam is bereikt eraf snoeien.

de bovengenoemde adviezen zijn allemaal juist, alleen in mijn beleving niet in de goede volgorde. dus niets ten nadele van de tips van de overige forumleden hier.

succes !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14500

  • Herman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Dea,

Bedankt voor die vernieuwde inzicht. Het is altijd lastig om te bepalen wat nu te doen door deze verschillende meningen. Maar wat je zegt snijdt wel hout (Om maar bij hetzelfe onderwerp te blijven). Hoelang zou ik ongeveer moeten wachten tot dit stadium bereikt is? En is afzagen niet een hele rigoreuze ingreep? Blijft de boom dan mooi in balans qua vorm?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14505

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hangt af vd groeikracht, hoeveelheid zonlicht, voeding etc,
maar ga maar uit van zeker nog 5jaartjes volle grond.

Stam afzagen is idd rigoreus, maar vaak noodzakelijk om een mooie bonsai te krijgen met dikke stam.

bekijk ook eens wat youtube filmpjes voor ideeen tips en inspiratie.
hier op het forum is ergens een topic waarin de meeste en beste filmpjes wel vermeld staan. (gebruik de zoekfunctie linksbovenin)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14525

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Ik volg hier ook Dea, je hebt veel mogelijkheden met wilde kastanje. men kan er zonder problemen zelfs een mame van maken. Bladeren verkleinen is zelfs gemakkelijk een mooie takken structuur opbouwen is daar en tegen veel lastiger
Maar je moet wel 10 tot 15 jaar geduld hebben als je uit een kastanje een bonsai wil kweken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilde Kastanje Bonsai 11 jaren 4 maanden geleden #14526

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Tijdens de opkweek ook aandacht houden voor de vorming van een mooie nebari. Minstens om de paar jaar 's winters of het vroege voorjaar eens uit de grond halen , de wortels bijsnoeien en plat uitspreiden (al of niet op een platte tegel of oud eetbord).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts