Onderwerp:

Kweepeer snoeien, verpotten. 11 jaren 1 week geleden #18913

  • Ollandos
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Wanneer is de beste tijd om een kweepeer sterk terug te snoeien en te verpotten. Heb al veel op internet gezocht maar daar zijn de berichten zo tegenstrijdig dat ik er niet uitkom.
Het boompje staat nu bijna in bloei wat ik eerst graag wil meemaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kweepeer snoeien, verpotten. 11 jaren 1 week geleden #18914

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
verpotten doe je het beste juist voor de knoppen beginne te zwellen, dus in het voorjaar.

en vorm snoei mag altijd(scheuten die de boom in de lente en zomer krijgt) om de boom in model te houden.

grove snoei doe je beter in de winter periode omdat dan de boom stil ligt en de bladeren allemaal weg zijn, waardoor je de takken structuur beter ziet, en ook beter ziet wat weg mag dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kweepeer snoeien, verpotten. 11 jaren 1 week geleden #18916

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

knoep schreef : verpotten doe je het beste juist voor de knoppen beginne te zwellen, dus in het voorjaar.

en vorm snoei mag altijd(scheuten die de boom in de lente en zomer krijgt) om de boom in model te houden.

grove snoei doe je beter in de winter periode omdat dan de boom stil ligt en de bladeren allemaal weg zijn, waardoor je de takken structuur beter ziet, en ook beter ziet wat weg mag dan.


Klopt knoep, maar ik zou voor de vormsnoei wel even wachten tot de baadjes zijn afgehard in het voorjaar. En ik zou nooit verpotten en sterk terug snoeien tegelijk, tenzij het een noodverpotting betreft in het midden van de zomer waarbij echt niet gewacht kan worden tot het voorjaar. Maar dat is een uiterst geval en vereist sowieso heel veel kennis en ervaring.

Dus conclusie: Als de kweepeer nog niet is uitgelopen zou je nu kunnen verpotten anders wachten tot volgend voorjaar. Met vormsnoei zou ik wachten tot de blaadjes zijn afgehard en met sterk terugsnoeien zou ik wachten tot de winter als de boom in rust is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ollandos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren